נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותעד סוף מרץ ניתן לפנות לוועדת זכאות ואפיון: כך תעשו את זה

עד סוף מרץ ניתן לפנות לוועדת זכאות ואפיון: כך תעשו את זה

בסיוע ארגון "קשר" הכנו לכם מדריך שאלות ותשובות איך לבצע פנייה לוועדה בימים שנותרו מבלי שתצטרכו ועדת חריגים

איור: ביגסטוק

יום חמישי הקרוב, ה-31 במרץ, הוא המועד האחרון בו הורים יכולים לפנות לוועדת זכאות ואפיון לצורך קבלת שירותי חינוך מיוחד לילדיהם, מבלי להידרש לוועדת חריגים (שדורשת תנאים מיוחדים). לכן, למי שרלוונטי מומלץ לנצל את שלושת הימים הקרובים כדי לבצע את הפנייה. איך עושים את זה? בעזרת עו”ד מנחם גולדין מעמותת “קשר” הכנו לכם מדריך שאלות ותשובות פשוט ככל הניתן.  

מה זה ועדות זכאות ואפיון?

שירותי חינוך מיוחדים לילדים עם צרכים מיוחדים כוללים תקציב לגן ובית ספר כלליים (שילוב) לצורך הוראה תומכת, טיפולים, סיוע פדגוגי והנחיית צוות, וכמובן אפשרות לבחור בגן, כיתה ובית ספר לחינוך מיוחד.

למה חשוב לפנות לוועדת זכאות ואפיון עד סוף מרץ?

ועדות זכאות ואפיון קובעות את הזכאות לשנה הבאה. לפי חוזר מנכ”ל משרד החינוך, יש לאפשר להורים לפנות לוועדה עד סוף מרץ. לאחר תאריך זה יש מקרים מיוחדים לוועדה “חריגה”, אשר דורשים אישור מיוחד.

איך פונים לוועדות זכאות ואפיון?

ניתן לפנות באמצעות המסגרת החינוכית הנוכחית של הילד/ה, אבל כדאי לדעת שגם המשפחות יכולות לפנות ולחייב את משרד החינוך לקיים ועדה במהלך שנת הלימודים הנוכחית. איך זה נעשה? המשפחה צריכה להביא אבחונים רלוונטיים לפי סוגי המוגבלות  (לרשימה של סוגי המוגבלויות והמסמכים הנדרשים לחצו כאן), וכן טופס ויתור על סודיות (לטופס לחצו כאן), ולהעביר בקשה לקיום ועדת זכאות ואפיון ליו”ר הוועדה יחד עם המסמכים במייל (לרשימת כתובות המייל של היו”רים לחצו כאן). כדאי מאוד לוודא שאכן המייל התקבל, וכן להיכנס לאזור האישי בפורטל ההורים של משרד החינוך ולפתוח בנוסף פנייה לזימון ועדה (לקישור לפורטל לחצו כאן). 

ניתן גם להוסיף שאלון להורים (לחצו כאן) ושאלון לתלמיד (לחצו כאן) וכל מסמך אחר שההורים רוצים לצרף. זכותכם גם להציג מסמכים בוועדה עצמה. בפנייה ראשונה לוועדה יש צורך בבדיקת שמיעה וראייה עבור כל ילד/ה. אם מדובר בילד/ה עם לקות שמיעה או ראייה, יש צורך לבצע בדיקה בכל פנייה לוועדת זכאות ואפיון, ולא רק בפנייה הראשונה.

מה קורה אם אין לי אבחון?

על פי חוזר מנכ”ל, ניתן להגיש אישור רפואי על כך שהילדים נמצאים בתהליך אבחון, וזה מספיק בשביל לחייב לפתוח ועדה שתמתין עד לסוף השנה לקבלת אבחון סופי.

אם כבר הייתה לנו ועדת זכאות ואפיון בעבר, האם צריך ועדה נוספת?

ועדה תקפה לשלוש שנים, כאשר חובה לקיים ועדה חדשה במקרים הבאים: מעבר לחטיבה עליונה, שינוי/תוספת אפיוני מוגבלות ושינוי רמת תפקוד (=תמיכה). אם אין צורך בוועדה וככל שרוצים לעבור מסוג מסגרת אחד למשנהו (חינוך כללי, גן/כיתה/בי”ס לחינוך מיוחד), ניתן להגיש טופס בחירת הורים מחודש (לטופס לחצו כאן). אם רוצים לעבור לשילוב, ניתן לבקש דיון בצוות רב מקצועי במסגרת החינוך הכללית לצורך פילוח תמיכות על פי החלטה קיימת.

שינוי שיבוץ בחינוך הכללי הינו באמצעות בקשת העברה, ובחינוך המיוחד בפנייה לוועדת שיבוץ בחינוך המיוחד ברשות. בשילוב ניתן לקיים צוות רב מקצועי לשינוי תמהיל התמיכות (הוראה/טיפול/סיוע פדגוגי), כאשר ההורים הינם חלק מהצוות הרב מקצועי ולהם קול אחד. אם לא מרוצים מהחלטת הצוות הרב מקצועי, אפשר לפנות לוועדת השגה לצורך פילוח ותוכנית אישית, שהיא למעשה ועדת זכאות ואפיון.

מה קורה אם מנסים לכפות עלינו מסגרת חינוך מיוחד?

על פי חוק, בחירת סוג המסגרת – שילוב/כיתת חינוך מיוחד/גן חינוך מיוחד/בית ספר חינוך מיוחד הינה של ההורים בלבד על פי טופס בחירת הורים – לחצו פה. החוק מציין אפשרות לכפות מסגרת חינוך מיוחד אך רק במקרים חריגים ביותר, עם חשש ממשי לפגיעה בשלום התלמיד או בשלום אחרים, ורק לאחר תהליך ארוך הכולל:

  • הודעה של יו”ר ועדת זכאות ואפיון על כוונה לכפות מסגרת חינוך מיוחד, ועל קיום דיון נוסף בעניין זה. חשוב בשלב זה שההורים ידרשו קבלת החלטה מסודרת על סל אישי בנוסף לטופס בחירת הורים.
  • הוועדה מחויבת להעביר לצוות המסגרת החינוכית הנוכחית שאלון “אמות מידה להערכת התנהגות פוגעת”, וחובה להעביר את המענה של הצוות החינוכי להורים. ההורים יוכלו לשקול את בחירתם וגם להמציא מסמכים נוספים.
  • לאחר מסירת עמדת ההורים, וככל שהוועדה עודנה סבורה שיש לכפות מסגרת חינוך מיוחד, יש להודיע על קיום דיון נוסף שבו הצוות החינוכי וההורים יכולים להשמיע את דעתם.
  • ככל שהוועדה ממשיכה לסבור כי צריך לכפות על ההורים סוג מסגרת שונה, יש להעביר זאת לאישור מנהלת האגף לחינוך מיוחד ברשות המקומית/אזורית או סגניתה.
  • לאחר קבלת החלטה שמורה להורים הזכות להגיש השגה על החלטה זו, וקיימת להם זכות לייצוג בסיוע נציבות שווין זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים.

עוד טיפים לפני הוועדות:

  • כדאי להכיר מהן התמיכות שנותנת הוועדה ועל פי אילו פרמטרים – לחצו כאן.
  • הזימון של ההורים ייעשה לכל הפחות 14 יום לפני מועד הדיון, ואם ההורה מבקש לדחות את הדיון, יש לקבוע מועד חדש. לאחר פעמיים של היעדרות ניתן לקיים את הדיון ללא נוכחות ההורים.
  • ההורים זכאים לקבל את מלוא החומר שהוגש לוועדה עד 14 ימים לפני הוועדה.
  • ניתן לפנות ולדעת מראש מי נציגי ההורים שהוזמנו לוועדה ולפנות אליהם במידת האפשר.
  • להורים זכות להציג ראשונים בוועדה, וגם במהלך כל הדיון.  
  • הורים זכאים לדבר בנוכחות חברי הוועדה בלבד, ללא המוזמנים.  
  • ההורים זכאים להזמין ולהביא לדיון גורמי מקצוע ומייצגים, וכן להציג מסמכים נוספים מטעמם, גם ללא הכנסתם למערכת הממוחשבת. 
  • אסור לחברי הוועדה להיות בניגוד עניינים עם המקרה, וניתן לבקש מהיו”ר את החלפתם.  
  • על פי חוק, אין תקרה חד משמעית לגובה התמיכות שהוועדה יכולה לתת. לכן, חשוב לציין את היקף התמיכה הנדרשת לשעות הוראה, טיפול וסייעת. ציינו בפני הוועדה כי על פי חוק באפשרותה לתת את מלוא התמיכה הנדרשת על פי צורכי התלמיד. 
  • ניתן להגיש השגה בתוך 21 יום מקבלת החלטה מנומקת ופרוטוקול הוועדה.
  • כל הוועדות מחויבות בהנגשה להורים, לרבות תרגום.


המידע ניתן באדיבות עו”ד מנחם גולדין, מנהל יחידת מידע ומיצוי זכויות בארגון “קשר – הבית של המשפחות המיוחדות”. המידע מטבע הדברים נכתב בקיצור, ועל כן אין הוא בא להחליף התייעצות מקצועית. ניתן להמשיך ולקרוא בהרחבה באוגדן הבא – לחצו כאן. “קשר – הבית של המשפחות המיוחדות” הינו ארגון שפועל למעלה מ-20 שנים עם ולמען משפחות מיוחדות בכל המגזרים ובכל תחומי החיים בפריסה ארצית.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות