נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםבבניין אחד בת"א: אוטיסטים עוברים סדנת תעסוקה, ואז יורדים לעבודה בבר

בבניין אחד בת”א: אוטיסטים עוברים סדנת תעסוקה, ואז יורדים לעבודה בבר

באלנבי 43 פועל בניין מיוחד: למעלה סדנאות תעסוקה וזוגיות לאנשים מיוחדים; למטה בר מעדנייה שמושק ממש הערב. מוזמנים!

פתוח מהערב. בר מעדנייה “דאלי” בתל אביב. צילום יח”צ

תגידו מזל טוב ל”דאלי”, בר מעדנייה חדש ברחוב אלנבי 43 בתל אביב, שיושק הערב (רביעי) באירוע חגיגי. לא, לא הפכנו ל”פנאי פלוס”. אנחנו מספרים לכם על זה כי “דאלי” הוא מקום מיוחד במינו. באותו בניין, בקומה מעל, מקיימת עמותת “אנשים יוצרים חברה”, בין יתר פעילויותיה, סדנאות הכשרה תעסוקתית שנועדו לסייע לאנשים על הרצף האוטיסטי להשתלב בעולם העבודה. הבר החדש הוא השלמה של העשייה הזו, כי כמעט כל העובדים שמפעילים אותו הם על הספקטרום. המקום פתוח כמובן לכלל הציבור.

העובדים הטריים, שיקבלו משכורת כחוק, זוכים לליווי אישי ממדריכי העמותה. בין השאר הם מקבלים כלים להתמודדות עם סיטואציות חברתיות וניהול קונפליקטים במקום העבודה. מלבד הפן החברתי והשיפור בתחושת המסוגלות שלהם, הפרויקט מהווה תרומה לשילוב אנשים עם מוגבלויות במשק הישראלי.

היזמים והבעלים של הבר, האחים זוהר ויהונתן שדה, מספרים ל”שווים” כי הגיעו למיזם בעקבות סיפור משפחתי. אמא שלהם חולה בפוליו, ובמשך שנים ארוכות יושבת ומתניידת על כיסא גלגלים. “הקושי של אמא חשף אותנו למקרים שבהם השיפוטיות של הסביבה בלטה, ולכן ההחלטה להצטרף לפרויקט הייתה עבורנו קלה וטבעית”, הם אומרים. “זאת זכות גדולה להיות חלק משיתוף הפעולה המבורך הזה. אנחנו מאמינים שעובד מוערך שקיבל הזדמנות יחזיר חזרה לעסק במאמץ ובאכפתיות”. 

“יוצרים זוגיות”

כאמור, ממש באותו מבנה ממוקמת עמותת “אנשים יוצרים חברה”. העמותה, שהוקמה ב-2013 על ידי אדר פילו, עובד סוציאלי במקצועו, פועלת ליצירת מקום חברתי למען אנשים המתמודדים עם קשיים חברתיים בכלל ואנשים עם צרכים מיוחדים בפרט. את עשייתה היא לא התחילה בתחום התעסוקה, אלא דווקא בנושא זוגיות.

הפרויקט הראשון שלה נקרא “יוצרים זוגיות”, ולמעשה היה מדובר בערבי היכרויות לאנשים עם קושי חברתי. עד היום, אחת לחודש, מתקיימות פעילויות חברתיות במקומות שונים בארץ, כולל מסיבות, פיקניקים וטיולים, וזאת באמצעות יצירת קשרים ושיתופי פעולה עם עמותות וגורמים אחרים. בנוסף, ישנן קבוצות חברתיות בגילאים שונים שנפגשות אחת לשבוע, סדנאות וחונכות אישית. 

סדנת זוגיות נמשכת 12 מפגשים שבועיים בני שעה וחצי כל אחד, והיא מתקיימת בהנחיית שני אנשי מקצוע טיפוליים. הקבוצה מונה 12 עד 16 משתתפים. במהלך הסדנה משולבות גם פגישות עם מרצים אורחים. בנוסף, מתבצעות סימולציות שונות הכוללות התנסויות ביצירת קשרים זוגיים, ובכלל זה שיתוף בחוויות של המשתתפים מן החיים וניתוחן. “החוויה המשותפת יוצרת חיבור משמעותי בין המשתתפים, שמתגבשים לקבוצה שמספקת תמיכה לחבריה”, מסביר המייסד פילו. “בסוף שנת פעילות מתקיים אירוע מסכם, מעין ‘ספיד דייט’ באחד מבתי הקפה ברחבי העיר”.

 “יש לי אחיין על הרצף”

בתחום העבודה, העמותה מעבירה סדנת הכשרה תעסוקתית בת 12 מפגשים, במהלכם הם מקבלים את הכישורים הנחוצים לשוק העבודה. מה זה כולל? מיומנויות תקשורת מול עמיתים, לקוחות ומעסיקים, פרשנות של מצבים חברתיים שונים וכלים להתמודדות עם חרדה, חרדה חברתית וניהול רגשי. בזמן העבודה עצמה יזכו העובדים לליווי רציף של מדריכי העמותה, שייתנו מענה אישי וקבוצתי, מקום לשיתוף, תמיכה, התייעצות וכלים להתמודדות עם סיטואציות חברתיות. גם העובדים החדשים של “דאלי” ייהנו כמובן משירותי התמיכה האלה.

“יש לי אחיין על הרצף, וזה מה שהניע אותי לפעול להקמת העמותה”, משתף פילו בסיפורו המשפחתי. “המטרה העיקרית שלנו היא לאפשר לכל אדם להרגיש שייכות חברתית, להיות חלק מקבוצה משמעותית ולהיות חלק שווה בחברה ובקהילה. ככזה, הוא אדם בעל חובות וזכויות ככל אחד אחר. כחברה מוטלת עלינו האחריות לאפשר הכללה מלאה לאנשים עם שונות חברתית. אנו מאמינים, למשל, שזוגיות היא פועל יוצא של קשרים ואינטראקציות חברתיות. זוגיות אינה בהכרח קשר רומנטי בלבד, אלא קשר של אינטימיות, קרבה ושיתוף בין בני אדם באשר הם”. לפני כשנה ליווה העיתונאי רוני קובן את סדנת הזוגיות של העמותה בסדרה “יוצאים מן הכלל’ ששודרה בכאן 11, שהוקדשה לנושא זוגיות של אנשים עם אוטיזם.

“זוגיות על הרצף” בכאן 11, חלק א’

ואיך מממנים את כל הפרויקט היפה הזה? המקום הוקם בעזרת “קבוצת פורת”, שמימנה כמחצית מעלויות השיפוץ. המבנה עצמו, באלנבי 43, נתרם על ידי חברת “אלעד מגורים”, המחזיקה בבעלות על המקום, שאותו החליטה להסב לטובת פעילות חברתית. “אנחנו גאים להיות חלק מהיוזמה הזו ושמחים שיכולנו לתרום להקמתה”, אומר מנכ”ל קבוצת פורת ניר פורת. “אני בטוח שהמקום יהווה מקור של גאווה עבור הקבוצה ועבור כל מי שהיה מעורב בהקמתו”.

בר מעדנייה “דאלי”

כתובת: אלנבי 43, תל אביב

עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/El-Dali-bar-103980878912478

ליצירת קשר עם עמותת “אנשים יוצרים חברה”: 03-5357888

אתר עמותת “אנשים יוצרים חברה”: www.anashimhr.co.il

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות