נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםמפעילת "מעון ההתעללויות" זכתה במכרז חדש של משרד הרווחה

מפעילת “מעון ההתעללויות” זכתה במכרז חדש של משרד הרווחה

חברת "אלאור" שהודחה מהמעון בראש העין היא אחת מהזוכות במכרז להפעלת "בתים לחיים" לאוטיסטים ב-5 השנים הקרובות

כינה את פרשיית ההתעללות בראש העין “קו פרשת מים”. שר הרווחה מאיר כהן

פרסום ראשון: כחודשיים אחרי שנחשפה פרשיית ההתעללות המזעזעת במעון “בני ציון” בראש העין, משרד הרווחה פירסם השבוע את שמות המפעילים שנבחרו במכרז חדש להקמת והפעלת מסגרות דיור “בית לחיים” לאוכלוסייה על הרצף האוטיסטי. למרבה התדהמה, חברת “אלאור”, שהפעילה את מעון “בני ציון” וכשלה בתפקידה לשמור על חיי הדיירים, היא אחת הזוכות במכרז.

הכנסת “אלאור”, או בשמה הרשמי “ק.ב.ע – חברה להקמה, הפעלה וניהול שירותי רווחה”, לרשימה מאפשרת לה להמשיך ולהתמודד בחמש השנים הקרובות במכרזי משרד הרווחה להקמת והפעלת בתים בקהילה לאוטיסטים בכל רמות התפקוד. יתרה מכך, לפי תנאי המכרז שבו זכתה, “אלאור” עצמה יכולה לאתר אנשים על רצף האוטיזם (לפחות ארבעה) ולהציע להם או למשפחתם להצטרף לדיור במסגרת שהיא מעוניינת להקים. ככל שתעמוד בדרישות, יחתום מולה משרד הרווחה הסכם להפעלת המסגרת בכפוף לאישור ועדת מכרזים.

“אלאור” היא אחת מ-97 חברות ועמותות שזכו להיכנס לרשימת המפעילים. מדובר הן במפעילים חדשים והן בישנים. הארגונים שניגשו למכרז, שנפתח במרץ 2021 ונסגר באוקטובר 2021, היו צריכים להוכיח ניסיון של שלוש שנים לפחות בהפעלה של מסגרות חוץ ביתיות. לחילופין, נדרש מהם ניסיון מעשי מוכח של חמש שנים לפחות במהלך שבע השנים האחרונות בהפעלת מסגרות יום מפוקחות עבור אנשים עם מוגבלות, כגון מעונות יום שיקומיים, מרכזי יום ותעסוקה ומסגרות חינוך.

נזכיר שבתחילת פברואר נחשפה פרשיית התעללות בהיקף חסר תקדים במעון “בני ציון” בראש העין, שפעל תחת חברת “אלאור”. חקירת המשטרה, שהתבססה על צילומים ממצלמות אבטחה שהיו מוצבות במעון, העלתה כי במשך כמה חודשים לפחות התרחשו במקום מאות מקרים של התעללות פיזית, נפשית ומעשים מגונים בדיירים מצד מטפלים של “אלאור”. האירועים כללו בעיטות, הצלפות, חניקות ואף השתנות במיטות של דיירים. בעקבות החקירה הוגשו כתבי אישום נגד מספר מטפלים.

במקביל לחקירה המשטרתית, משרד הרווחה, בצעד יוצא דופן, הדיח את חברת “אלאור” מהפעלת המעון ולקח את מושכות הניהול אליו. מנהלי ועובדי “אלאור” הוצאו מ”בני ציון”. בשבועות האחרונים מונה מפעיל חדש למקום – עמותת “פרח לצמוח במקום טוב” – שנבחרה ללא מכרז לשנה אחת בלבד, וזאת עקב הקושי הגדול של המשרד למצוא מפעיל מתאים, בשל גודלו של המעון והאחריות הרבה על העובדים והדיירים.

לאית סלמה - החשוד בהתעללות (צילום - אביחי חיים, טיקטוק)
מעון “בני ציון”. בקטן: הנאשם המרכזי בפרשייה לאית סלאמה

על רקע ההדחה מ”בני ציון”, ההחלטה של משרד הרווחה לבחור ב”אלאור” לאחד מהספקים הקבועים לדיור בקהילה נראית תמוהה עוד יותר. מצד שני, המכרז נסגר כמה חודשים לפני התפוצצות פרשיית ההתעללות, ונראה שלמשרד היה קושי משפטי לפסול את החברה מרשימת הזוכים. יש לציין כי העובדה ש”אלאור” נמצאת ברשימה לא אומרת בהכרח שהיא תזכה במכרזי ההקמה וההפעלה של בתים בקהילה, וייתכן שהמשרד עצמו, ואולי גם משפחות, לא ימהרו להתקשר איתה בעקבות אירועי החודשים האחרונים.

ובכל זאת, גורמים בסביבתו של שר הרווחה מאיר כהן שבו והדגישו לאחרונה כי פרשיית “בני ציון” היא “קו פרשת מים” בתחום הדיור לאנשים עם מוגבלות. כהן הבהיר כי המשרד לא יהיה מוכן בשום פנים ואופן שאירועים כאלה יתרחשו במדינת ישראל, ושהוא יעשה כל שנדרש כדי למנוע תופעות כאלה. אחד מהצעדים שנקט כהן בנושא הוא הקדמת פרישתו לגמלאות של ראש מינהל מוגבלויות גדעון שלום. שלום, בין היתר, אחראי מתוקף תפקידו על ההוסטלים והמעונות לדיירים עם מוגבלות. במובן הזה, זכיית “אלאור” לא מתיישרת עם הקו שמבקש שר הרווחה להוביל.

מי שלא הופתעה מזכיית “אלאור” היא עו”ד נעמה לרנר מ”התנועה לעצמאות”, שפועלת להוציא אנשים עם מוגבלות ממסגרות סגורות לדיור בקהילה. “אין הרתעה בכלל”, אמרה לרנר בשיחה עם אתר “שווים”. “המפעילים יותר חזקים ממשרד הרווחה, זה עד כדי כך פשוט. אין למשרד שום דרך להטיל סנקציות על ארגון או עמותה כאלה או אחרים. גם אם ייתנו קנסות, למשל, המפעילים ייקחו את הכספים האלה מקצבאות הנכות של הדיירים. זה שוק בשר אחד גדול”.

לדברי לרנר, האירועים ב”בני ציון” אמנם היו חריגים בהיקפם, אבל דברים נוראיים מתרחשים מדי יום גם בהוסטלים של מפעילים אחרים. “אם משרד הרווחה יחליט לעבוד רק עם הטובים – אני אומרת את זה בצער רב אך ללא היסוס – אין לו עם מי לעבוד. ארגונים מבצעים פעולות ענישה כמו נעילת חדרים מבוקר עד ערב. המשרד יודע את זה ולא עושה דבר. כמו שאמרתי, זה שוק בשר לכל דבר. חלק מהמקומות עושים באנשים פשעים לאור יום. אלו פשוט מסגרות מזעזעות שצריכות להיעלם מהעולם. רק בישראל עדיין רוצים להשאיר את הדיירים במסגרות סגורות. הפתרון הוא אך ורק דיור בקהילה. כל פתרון אחר זה לשים פלסטר על גווייה”.

מטפל משתין במיטתו של דייר ב”בני ציון”. צילום באדיבות חדשות 12

חני כספי, אחות של אליעזר, דייר ב”בני ציון” (51) עם מוגבלות שכלית ואוטיזם, הייתה המומה כאשר שמעה ש”אלאור” יכולה להמשיך ולהפעיל מסגרות דיור נוספות. “‘אלאור’ לא צריכים לנהל שום מסגרת אחרי ההתנהלות שלהם במעון”, אמרה הבוקר ל”שווים”. “צריך להדיח אותם סופית כדי שהם לא יתקרבו לשום אוכלוסייה של אנשים עם מוגבלות”.

משרד הרווחה והביטחון החברתי מסר בתגובה: “המשרד מחויב לקיים מכרז פומבי על פי החוק. מכרז זה פורסם ונסגר טרם חשיפת האירועים ב’בני ציון’. יודגש כי מדובר במכרז מסגרת למאגר ספקים אופציונלי ולא להפעלה של מעון או מסגרת חוץ ביתית”.

מ”אלאור” נמסר בתגובה: “אנו מגנים בכל תוקף כל מקרה אלימות או התנהגות בלתי הולמת מצד המדריכים ומבינים לליבן של המשפחות הנפגעות. בשני המקרים המצוינים פעלנו במהירות כאשר עלה החשד לאלימות נגד הדיירים. בהתאם לנהלים, נפתחו מצלמות האבטחה ולאחר מכן פעלנו להשעיה מיידית של המדריכים ולהגשת תלונה נגדם במשטרה. אנחנו לוקחים אחריות על המקרים ופועלים בכדי שמקרים כאלו לא יחזרו בשנית. לא ניתן למקרים בודדים להטיל דופי בעבודה מסורה של למעלה מ-200 מדריכים שעובדים למעלה מ-20 שנה מסביב לשעון, למען רווחת דיירי המעונות השונים”.



יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות