נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד
הסתדרות 480-100

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםמשרד הבריאות להורים: תתרחקו מדיאטות "ריפוי אוטיזם"

משרד הבריאות להורים: תתרחקו מדיאטות “ריפוי אוטיזם”

האינטרנט מלא בהצעות ופרסומים לדיאטות שונות, שיכולות לגרום לתת-תזונה ולנזק של ממש. ההמלצה: להתייעץ רק עם דיאטן ברישיון

אוכל לתינוקות - אילוסטרציה
אוכל לתינוקות – אילוסטרציה

משרד הבריאות מזהיר מפני “ריפוי מאוטיזם” באמצעות דיאטות מיוחדות שמתפרסמות באינטרנט. הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור במשרד הבריאות, פרסמה השבוע מסמך עמדה שבו היא יוצאת נגד הפרסומים הללו, וקוראת להורים להתייעץ עם תזונאי ברישיון בלבד.

במשרד ובוועדה מבהירים: “אוטיזם הוא לכל אורך החיים, ולא ניתן לריפוי על-ידי שינויים תזונתיים או תוספי מזון”.

פוגעות בתזונת הילדים

אותן “דיאטות” מפורסמות, מוכרות לכל הורה שמגדל ילד על הספקטרום האוטיסטי. ההורים נתקלים בפרסומים לדיאטה קטוגנית, שמבוססת על כמויות גדולות של שומן, חלבון וירקות ומעט מאוד פחמימות; דיאטת GAPS שאמורה לקשר בין המוח למערכת העיכול, ובה לא אוכלים דגנים, עמילנים, ממתיקים מלאכותיים, סוכרים, סויה ועוד סוגים. פרסומים אחרים מציעים “ריפוי מאוטיזם” באמצעות נטילת תוספי תזונה במינונים גבוהים.

“נכון להיום, לא קיים מידע מבוסס עם הוכחה מחקרית כלשהיא לגבי יעילות הדיאטות השונות”, מסבירים במשרד הבריאות. בפועל, הדיאטות הללו מצמצמות את המזון שהילד אוכל מלכתחילה, ועלולות להחמיר את מצבו, בשל חוסרים תזונתיים כמו ויטמינים A ו-E, מגנזיום, אבץ, אומגה 3 ועוד.

בררניים באוכל

במשרד מודעים לכך שילדים על הרצף לפעמים בררניים יותר באוכל מאשר ילדים אחרים, ולכן התזונה שלהם לקויה, ונדרש פתרון לכך. אחד המחקרים, שעליהם מתבססות מסקנות הוועדה, בדק 279 ילדים בני 2-17 על הרצף האוטיסטי בארצות הברית. ב-67% מהדיווחים התפריט לא הכיל ירקות, וב-27% לא היו פירות בתפריט. בסך הכל, ב-78% מהמקרים, התפריט לא התאים לצרכים התזונתיים של הילדים.

במחקר נוסף שהתקיים בברזיל, נבדקו 34 ילדים בגילאי שנתיים עד שש, על הרצף האוטיסטי ונמצא כי 8.8% מהם סבלו מתת-תזונה ו-7.41% מהם היו עם משקל עודף. הילדים לא צרכו מספיק סידן, ברזל, אבץ, חומצה פולית, וויטמינים A, D ו-E. כמו כן – אף אחד מהילדים לא הגיע לצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, והייתה לילדים עלייה בצריכה עודפת של אנרגיה, פחמימות, שומן רווי וחלבון.

להתייעץ רק עם תזונאי ברישיון

בוועדה מסבירים כי חשוב לבצע הערכה תזונתית אצל ילדים על הספקטרום, לאבחן אותם וליצור תוכנית טיפול מתאימה. עם זאת, במשרד מדגישים כי כדי לקבל טיפול כזה צריך לגשת לדיאטן-תזונאי עם רשיון מתאים.

התזונאי ינחה גם את ההורים, תוך כדי תכנון התפריט לילד כדי לסייע לשיפור הרגלי אכילה, ביסוס דפוסי אכילה בריאה, מניעת מחסור ברכיבי תזונה (והמלצה על תוספים, אם צריך), שיפור המצב התזונתי ומניעת תופעות לוואי נלוות, כמו שינויים מטבוליים, תופעות במערכת העיכול, עיכוב בגדילה ועוד.

במשרד גם מבהירים שלא חייבים למהר ולשלם של שירות ייעוץ פרטי. “בישראל קיימת זכאות לטיפול מקצועי על-ידי דיאטנים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, וניתן במסגרת השירות של קופות החולים”, נמסר מהמשרד.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות