נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםמענק של משרד הרווחה ינסה למשוך צעירים לעבוד בהוסטלים

מענק של משרד הרווחה ינסה למשוך צעירים לעבוד בהוסטלים

האם תוספת של 1,000 שקלים בחודש תמשוך צעירים איכותיים להיות מטפלים, והאם זה מה שימנע את פרשת ההתעללות הבאה?

מאיר כהן (מימין) ויאיר לפיד - צילום - מתוך מסיבת העיתונאים
מאיר כהן (מימין) ויאיר לפיד. צילום מתוך מסיבת העיתונאים

כאשר ברקע ביקורת קשה על התנהלות משרד הרווחה בתחום ההוסטלים לאנשים עם מוגבלויות, הממשלה הודיעה הבוקר (ב’) כי אישרה מענקים בשווי כולל של 20 מיליון שקלים לצעירים שייכנסו לעבודה עם אנשים עם מוגבלויות במסגרות של משרד הרווחה.

תמריץ על התמדה

לפי ההצעה, שמאחוריה עומדים שר החוץ, וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ושר הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן, מטפלים פיזיים במסגרות אלה יהיו זכאים לשני מענקי התמדה על סך 12 אלף שקלים כל אחד, אם יעבדו שנה בתפקיד; מטפלים שיקומיים או חברתיים יהיו זכאים לשני מענקי התמדה על סך 8,000 שקלים כל אחד. בתום השנה השנייה, יינתן מענק נוסף.

בהצעה נכתב כי “לצעירים יש יתרון יחסי בעבודה בתפקידים במסגרות האמורות. הם בעלי מוטיבציה גבוהה וכוח פיזי שנדרשים לעבודה מסוג זה”. מצד שני, המציאות מלמדת כי העובדים הצעירים מתאפיינים בתחלופה גבוהה לאור ההזדמנויות התעסוקתיות הרבות יותר העומדות בפניהם. לפיכך, מבקש משרד הרווחה לתמרץ אותם באמצעות המענקים החדשים.

מי יזכה לתמריץ? המענקים יינתנו לעובדים בגילאי 26-22 שצברו ניסיון של שנתיים, מתוכן לפחות שנה אחת ברציפות, או לחילופין בוגרי שירות צבאי או לאומי או בוגרי תואר ראשון. המענק הראשון יינתן לאחר עבודה של 12 חודשים רצופים, והמענק השני לאחר 24 חודשים רצופים.

העובדים נשחקים ונוטשים

ההצעה מגיעה בעקבות מחסור גדול בעובדים צעירים במסגרות הרווחה ולנוכח הקושי בשימור העובדים בתחום זה לתקופות עבודה ארוכות ורציפות. העובדים פשוט עוזבים.

למינהל המוגבלויות במשרד הרווחה הגיעו פניות רבות ממסגרות טיפוליות שמבקשות פתרון למצוקת כוח האדם, בדגש על עובדים צעירים. לדברי מנהלי המסגרות, עובדיהן נאלצים לעבוד שעות רבות במשמרות ארוכות, מה שגורם לשחיקה ולירידה באיכות השירות.

השרים ציינו בהצעת ההחלטה כי היא מבטאת גם את החשיבות בחשיפתם של צעירים לאנשים עם מוגבלויות ואת השתלבותם במקצועות טיפוליים.

איפה ההעלאה בשכר?

מה שלא נכתב בהצעה אך מרחף מעל המהלך, הוא חשיפת פרשיית ההתעללות המזעזעת במעון “בני ציון” בראש העין לפני חודשיים. בעקבות פנייה של עובדת סוציאלית במקום, המשטרה פתחה בחקירה וגילתה שלפחות במשך שלושה חודשים עברו דיירים רבים במעון מסכת התעללויות מזעזעת בידי מספר מטפלים שהיו אחראים לשלומם. מצלמות אבטחה שהוצבו במעון תיעדו את המטפלים כשהם מכים, מצליפים, חונקים עם כריות ואפילו משתינים במיטות של דיירים. כתבי אישום הוגשו נגדם לבתי המשפט.

בעקבות הפרשייה נמתחה ביקורת חריפה על משרד הרווחה והעומד בראשו. סוף סוף גם עלה לסדר היום הציבורי נושא התנאים הירודים שבהם עובדים מטפלים ומדריכים במעונות ובהוסטלים של אנשים עם מוגבלויות לאורך שנים. למרות שמדובר בעבודה פיזית ונפשית קשה ושוחקת, מקבלים העובדים שכר בגובה שכר מינימום פחות או יותר. במצב הזה השחיקה רק הולכת וגוברת, ובוודאי שאין לאנשים איכותיים מוטיבציה גבוהה במיוחד לבוא ולעבוד עם אוכלוסייה זו.

בתקופה האחרונה, כך נודע ל”שווים”, מתקיים דיאלוג בין משרד הרווחה למפעילי ההוסטלים בנוגע להעלאת תעריפי השכר של המטפלים. המפעילים דורשים שהמשרד יגדיל את התקציב שלהם, כדי שהם יוכלו להעלות את שכר המטפלים. אם המהלך החדש בא במקום שיפור קבוע של התנאים, קשה להאמין שזה מה שייצר את השינוי הנדרש. אם הוא בא בנוסף, אולי יש פה איזושהי התחלה של שינוי.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות