נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
הסתדרות 480-100

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיאוטיזםאילון מאסק מספר בגילוי לב על הילדות הקשה בצל האספרגר

אילון מאסק מספר בגילוי לב על הילדות הקשה בצל האספרגר

האיש העשיר בעולם, ומהשבוע גם בעלי "טוויטר", סיפר בראיון ל"TED" על הפגיעות שעבר כילד ומה בכל זאת הרוויח מהאוטיזם

“לא הייתה לי ילדות שמחה”. אילון מאסק. צילום מסך מיוטיוב/טד

אילון מאסק (51) הוא ללא ספק איש השעה, אחרי שהצליח להשלים בהצלחה את רכישת ענקית הרשת “טוויטר”. מאסק, יזם ומהנדס, מייסד “ספייס איקס” ומנכ”ל “טסלה”, הוא האיש העשיר בעולם על פי דירוג “פורבס”, עם הון מוערך של יותר מ-200 מיליארד דולר, והוא גם אדם עם אספרגר. רק לפני שבועיים העניק ראיון מרתק ל”TED”, שבו נשאל על הכוונה לרכוש את “טוויטר”, אבל גם על האספרגר, הילדות הלא קלה והקשר של כל אלה להצלחה הפנומנלית אליה הגיע.

לשאלת המנחה כריס אנדרסון, יו”ר ארגון “TED,” איך היה כילד, סיפק מאסק תשובה מפתיעה בכנותה. “אצלי זה התבטא בכך שלא קלטתי סממנים חברתיים בצורה אינטואיטיבית”, סיפר לאנדרסון, “הייתי תולעת ספרים ולא הצלחתי להבין מה שאחרים הבינו בקלות או שניחנו בו באופן טבעי. הייתי מבין דברים בצורה מאוד מילולית. הייתי מסתכל על המילים פשוטן כמשמען. לא הייתי מבין לא נכון, אבל לא הצלחתי להבין את הרובד הנוסף של הדברים שאמרו לי, כי הם התכוונו לעוד דברים מעבר למה שהם אמרו, ולקח לי זמן לפענח את זה. אז עברתי בריונות בעקבות זה. לא הייתה לי ילדות שמחה. האמת שזה היה לא פשוט”.

בתקופה הזו נאלץ מאסק הילד להתנחם בקריאת ספרים והתעסקות ממושכת במחשבים. “קראתי הרבה ספרים, המון”, המשיך לספר, “לאט לאט הבנתי עוד דברים דרך הספרים שקראתי והסרטים שראיתי. לקח לי זמן להבין דברים שאצל רוב האנשים הובנו בקלות”.

בתגובה שאל אנדרסון האם באורח פלא החוויות הקשות שעבר הקנו לו את היכולת להבין את העולם בצורה עמוקה יותר, ומאסק ענה: “אני חושב שזה בהחלט אפשרי. אני מאמין שיש לזה גם ערך מנקודת מבט טכנולוגית, מכיוון שבעיניי זה מתגמל לבלות את כל הלילה לבד מול המחשב ולתכנת. אני חושב שרוב האנשים לא נהנים להקליד ערכים משונים למחשב לבדם כל הלילה. הם חושבים שזה לא כיף. אבל אני ממש נהניתי מזה. זה היה מאוד מספק, אבל מצד שני אני חושב שזה לא נורמלי”.

הראיון של מאסק ל”טד”

אחד הספרים שהכי השפיעו עליו הוא “מדריך הטרמפיסט לגלקסיה” של הסופר דגלאס אדמס, אותו הוא מגדיר “ספר פילוסופיה שמוסווה כספר הומוריסטי”. “אדמס מעביר נקודה חשובה שהשאלה הרבה יותר מורכבת מהתשובה”, הסביר מאסק, “כשהייתי נער הייתי מאוד מדוכא ממהות הקיום. ניסיתי להבין את משמעות החיים, קראתי כתבי קודש וספרי פילוסופיה. אפילו קראתי כתבי פילוסופיה גרמנית, שזה לא דבר חכם להיחשף אליו אם אתה נער צעיר. זה מאוד אפל. אני באמת חושב שהלמה של הדברים הוא מאוד חשוב”.

אנדרסון: האם המשמעות עבורך היא הרדיפה אחרי שאלות?

מאסק: “יש לי הצעה לזווית ראייה אחרת של העולם – להבין אילו שאלות צריך לשאול שהתשובה עליהן היא היקום. להסכים שאם אנחנו מרחיבים את ההיקף התודעתי, הביולוגי והטכנולוגי – נוכל להבין טוב יותר את השאלות האלו – למה אנחנו כאן, איך הגענו לכאן ומה לעזאזל קורה כאן. זו המוטיבציה שלי, להרחיב את ההיקף התודעתי כדי שנוכל להבין טוב יותר את טבע היקום. אני אובססיבי כלפי האמת, והאובססיה הזאת היא הסיבה שלמדתי פיזיקה. הפיזיקה מנסה להבין את הסודות של היקום. פיזיקה ביסודה היא מה האמת הניתנת להוכחה של היקום”.

המנחה לא פסח כמובן על החדשות החמות ושאל את מאסק מדוע הוא מעוניין ברכישת “טוויטר”. “חופש הדיבור הוא סלע היסוד של דמוקרטיה מתפקדת, ו’טוויטר’ הוא כיכר העיר הדיגיטלית, היכן שהסוגיות החשובות לעתיד האנושות נידונות”, השיב מאסק. “אני רוצה לשפר את ‘טוויטר’ על ידי הוספת פיצ’רים חדשים והפיכת הקוד של האלגוריתם שלה לפתוח”.

מעכשיו הבעלים. מאסק ב”טוויטר”

לטענתו, לשיקול הכלכלי אין שום קשר למהלך: “לא אכפת לי מהצד הכלכלי בכלל. שקעתי ב’טוויטר’ בגלל שאני מאמין בפוטנציאל שלה להיות פלטפורמה לחופש ביטוי ברחבי העולם. אני מאמין שחופש הביטוי הוא חיוני לדמוקרטיה מתפקדת, ועל מנת לעשות זאת עליה להפוך לחברה פרטית”. 

כזכור, לפני כשנה הדהים מאסק את העולם כאשר שיתף במהלך תוכנית הטלוויזיה המיתולוגית “סאטרדיי נייט לייב” כי אובחן עם אוטיזם. “אנשים לא יודעים את זה עליי, אבל אני האדם הראשון שמנחה את התוכנית עם תסמונת אספרגר”, אמר אז מאסק, “או לפחות הראשון שמודה בזה… באמת חשבתם שאדם נורמלי בונה מכוניות חשמליות ויבנה חללית שתשלח אנשים למאדים?”

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות