נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמותו של מנהיג נכים: אילן גילאון הלך לעולמו

מותו של מנהיג נכים: אילן גילאון הלך לעולמו

הח"כ לשעבר נפטר בגיל 65. משפחתו: "הוא היה האיש עם הלב האדום הכי גדול שיש. מנהיג פועלים שדוגל בשלום וצדק חברתי"

אילן גילאון ז”ל. צילום מוויקיפדיה

חבר הכנסת לשעבר אילן גילאון, ממנהיגי הנכים הבולטים בישראל, הלך לעולמו והוא בן 65. “הוא היה האיש עם הלב האדום הכי גדול שיש”, נמסר ממשפחתו, “מנהיג פועלים שדוגל בשלום, צדק חברתי, וציוני גדול. מצטערים מאוד כמשפחה וגם כישראלים”.

במשך 15 שנה שימש גילאון כחבר כנסת מטעם מפלגת מרצ. רוב פעילותו בכנסת הוקדשה לזכויות נכים, רווחה וחקלאות. רק בכנסת הראשונה שלו, הכנסת ה-15, הוא הספיק להעביר למעלה מ-15 חוקים ותיקונים לחוקים, ביניהם תיקון לחוק הביטוח הלאומי, המשפר את זכויות הנכים, וחוק המחייב לשלם שכר מינימום למלצרים, ללא קשר לטיפים שהם מקבלים. גולת הכותרת של עבודתו בקדנציה זו הייתה הרחבת חוק שוויון זכויות לנכים, והכללת הפרק הדן בנגישות מבנים לנכים.

אחרי הפסקה מהחיים הפרלמנטריים שב גילאון לכנסת ה-18 ומונה ליושב ראש ועדת המשנה לתקנות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (“ועדת הנגישות”), במסגרתה עסק ביישום סעיף הנגישות מ-2005. זאת, על ידי התקנת תקנות לחוק שיחייבו בעלי עסק פרטי להתאים עצמם לנגישות לאנשים עם מוגבלויות. גילאון פעל לסגירת המוסדות הפסיכיאטריים הפרטיים. הוא נהג לערוך ביקורות פתע במוסדות סגורים והתריע על התעללות והזנחה במוסד “נווה יעקב”.

בתחילת 2014, בעקבות עתירה שהגיש לבג”ץ ביחד עם מחוקק חוק הדיור הציבורי, ח”כ לשעבר רן כהן, ניתן לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם, והחל יישום החוק לאחר 15 שנות הקפאה. הוא זכה באות יקיר אקי”ם לשנת 2013 על פעילות יוצאת דופן למען אנשים עם מוגבלויות בכל תחומי החיים. ב-2014 הוענק לו גם אות יקיר האגודה לזכויות החולה, בגין תרומתו ופועלו למען הרפואה הציבורית בישראל.

בדצמבר 2016 הצליח להעביר בקריאה טרומית הצעת חוק להשוואת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום, וזאת בניגוד לעמדת הממשלה.. כתוצאה מהיעדרותם של מספר חברי כנסת מהקואליציה וכמה שנמנעו, עברה הצעת החוק בפער של קול בודד. המהלך אמנם נבלם בשלבי החקיקה המאוחרים יותר, אך הוביל למאבק ציבורי חריף להעלאת קצבאות הנכות, אשר כלל הפגנות וחסימות כבישים של ארגוני הנכים.

באוגוסט 2017 הצטרפה ההסתדרות למאבק, ובערב יום הכיפורים, לאחר משא ומתן שבו לקחו חלק גם חבר הכנסת גילאון לצד יו”ר הקואליציה חבר הכנסת דוד ביטן – הגיעו להסכמות עם נציגי הממשלה בדבר העלאת קצבת הנכות לכ-4,000 שקל בפעימות עד שנת 2021, ולהצמדתה לשכר הממוצע במשק. בסופו של דבר, אחרי מאבקים נוספים, הצליחו ארגוני הנכים להביא בתחילת 2022 להעלאת הקצבה ל-3,700 שקלים.

בחודש מרץ 2017 גילאון הכריז על התמודדותו לראשות מרצ מול יו”ר המפלגה המכהנת זהבה גלאון,  אך בפברואר 2018 פרש מהמרוץ בעקבות שבץ מוחי שעבר. במרץ 2019 עבר שבץ מוחי נוסף.

גילאון סבל מנכות ברגלו כמעט כל חייו עקב מחלת הפוליו בה לקה בצעירותו. הוא הותיר אחריו אישה, יהודית, וארבעה ילדים. יהי זכרו ברוך.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות