נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםארבעה מוזיקאים עם אוטיזם נלחמים בסטיגמות ובבורות

ארבעה מוזיקאים עם אוטיזם נלחמים בסטיגמות ובבורות

דוקו חדש עוקב אחרי להקת ASD שמורכבת ממוזיקאים על הרצף, והם מבקשים לספק לאנשים נוירוטיפיקליים הצצה לעולמם

כשהבמאי הקנדי מארק בון התחיל לעבוד הפרויקט הנוכחי שלו, הוא לא ידע שזה יהפוך לסרט התיעודי הארוך הראשון שלו. הכל קרה כשהוא הכיר את חברי להקת ASD, ומאותה הנקודה הכל השתנה. “הכרתי ארבעה אנשים מדהימים, מעניינים ושונים לגמרי. היינו צריכים לקחת את הזמן עם כל דמות, ואז הבנו, שכן, זה הולך להיות סרט באורך מלא״.

ארבעת הכוכבים שעומדים בלב הסרט התיעודי של בון הם חברי להקת ASD, ראשי תיבות של Autism Spectrum Disorder, על הספקטרום האוטיסטי. הסולנית רואן טופהה, הגיטריסט והסולן ג’קסון בגלי, המתופף ספנסר מארי והפסנתר רון אדאה. כל ארבעת חברי הלהקה נמצאים על הספקטרום, ויחד עם המנהל המוזיקלי שלהם מורי לאפוי בבס, הם המוקד של הסרט הקנדי Okay! שמתעד את המסע שהם עוברים.

חשבנו שזה יהיה חד פעמי

הלהקה התחילה את דרכה דרך ארגון הצדקה Jake’s House שתומך במשפחות שחיות עם אוטיזם. שלושה מהחברים נפגשו על הבמה באפריל 2019 בזמן שהשתתפו במופע Give a Little Bit שנערך בטורונטו עם רוג’ר הודג’סון, סולן להקת Supertramp, ביום המודעות העולמי לאוטיזם.

“הם גרמו לנו לעלות על הבמה בהופעה סולד-אאוט ולבצע את השיר עם הודג’סון ותזמורת גדולה שניגנה מאחורינו״, מספר מוריי. “באותו שלב לא ידענו שהלהקה הולכת להיות משהו גדול, חשבנו שזה יהיה רק דבר חד פעמי״. מאותה נקודה ועד לעבודה משותפת כלהקה, הדרך הייתה קצרה. בכל פעם שהתחברנו, נראה היה שהכל עובד, כולנו הסתדרנו טוב מבחינה מוזיקלית מההתחלה״.

בגלי הגיטריסט מרוצה מהאופן שבו הקבוצה מיוצגת על המסך. “הבעיה הגדולה עם אוטיזם בתקשורת היא כמות הסטריאוטיפים, הבורות והסטיגמות, ואיך הטלוויזיה והסרטים בהוליווד אוהבים להציג תבנית קלאסית של איך הם תופסים אוטיסטים. אני תומך באופן מלא בכל הזדמנות שבה אנשים טיפיקליים יוכלו לראות אוטיסטים אמיתיים שמספרים את הסיפור שלהם״.

“מה שלא רצינו לעשות זה האדרה”, אומר אנדרו סיימון, המנהל בפועל של להקת ASD. ״זה סיפור מעורר השראה, אבל לא זו המטרה העיקרית בסיפור. הלהקה עשתה את כל העיבודים והיינו שם כדי לעזור להם בדרך, אבל המוזיקה היא באמת שלהם. זה גם סיפור על להקה שעושה מוזיקה ממש טובה וכנה״.

טופהה הסולנית, כתבה את השיר Fireflies שמדבר על תמיכה באנשים על הספקטרום. “אני מקווה שבזכות הסרט, הלהקה תקבל יותר חשיפה למוזיקה שמספקת לאנשים הצצה לעולם לא ידוע״. הלהקה משחררת בימים אלה מיני אלבום עם שישה שירים, שאחד מהם, כאמור, הוא פרי עטה של טופהה.

עבור הפסנתרן רון אדאה, החוויה הייתה קצת יותר מלחיצה אבל עדיין טובה. מעבר לפעילותו בלהקה הוא משתתף גם בקונצרטים וניתן לשמוע אותו מנגן בסרט את ה-Revolutionary Etude ו-Fantaisie-Impromptu של שופן. “אני חולם לצאת לסיבוב הופעות ולטייל, בתקווה לתת השראה למוזיקאים אחרים על הספקטרום. אבל בינתיים אני נשאר עם רגליים על הקרקע ומתמקד באיך הלהקה יכולה לעזור לי להיות יותר עצמאי״.

למצוא אנשים טובים סביבך

כמנהל הלהקה, סיימון מקווה שהקהל יגיע עם ראש פתוח לסרט. “כשהתחלתי לעבוד איתם, היו לי מחשבות מסוימות בראש על מה זה להיות על הספקטרום, לא רק מנקודת מבט ויזואלית אלא גם מנקודת מבט משפחתית ופשוט למדתי בדרך״.

המנהל המוזיקלי לאפוי מאמין שזה המסר מאחורי הסרט התיעודי ושל הלהקה עצמה. “הסרט נותן השראה לאנשים עם אוטיזם, או כל מוגבלות אחרת – הוא מראה שאתה יכול לעשות כל דבר אם אתה באמת מתכוון לזה. אם בנוסף תמצא אנשים טובים סביבך שיתמכו בך, תוכל לגרום לכמעט כל דבר לקרות”.

הסרט התיעודי מוקרן בימים אלה בבתי הקולנוע בטורונטו, מופיע כחלק מפסטיבל Hot Docs ובשירותי הסטרימינג.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות