נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותההמלצה: סיעודיים יעסיקו עובד זר ישירות ויקבלו מעטפת תמיכה

ההמלצה: סיעודיים יעסיקו עובד זר ישירות ויקבלו מעטפת תמיכה

ועדת עובדים זרים בכנסת דרשה מרשות האוכלוסין להציג לוחות זמנים לביצוע המלצות הוועדה להעסקת עובדי סיעוד זרים

שרת הפנים איילת שקד. צילום מוויקיפדיה

הוועדה לבחינת היתכנות העסקת עובדי סיעוד זרים אצל מטופלים סיעודיים באמצעות תאגידים הגישה השבוע את המלצותיה ליו”ר הוועדה לעובדים זרים, ח”כ אבתיסאם מראענה (העבודה). חברי הצוות בחנו חלופות למודל ההעסקה הנהוג כיום. הראשונה – הליך העסקה ישיר של העובד שיציע תמיכה ניהולית על ידי לשכות הסיעוד הפרטיות; והשנייה – מודל “התאגוד”, שיאפשר העסקת העובד באמצעות תאגידים שיוקמו במיוחד.

“על אף שהוגדר לצוות להתמקד בשיטת התאגידים, נמצא שהמודל יגרום לעלויות משמעותיות נוספות על המטופל”, אמרה מנהלת מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין וההגירה ויו”ר הצוות, ענבל משש, במהלך דיון שהתקיים בוועדה. “לכן המלצנו על העסקה ישירה על ידי המטופל, שתכלול מעטפת תמיכה שתינתן על ידי הלשכות המורשות בענף הסיעוד ותיצור כתובת אחת למטופלים הסיעודיים”.

משש הוסיפה כי “מטופל שיבחר במסלול ההעסקה הישיר יזכה לארגז כלים, שיכלול סיוע והנגשת השירותים בעזרת אמצעים דיגיטליים, חישוב שכר וגמר חשבון והפחתת עלויות העסקה. כך יופחת הנטל הביורוקרטי על המטופל ומשפחתו”.

בתגובה לכך אמרה יו”ר הוועדה, ח”כ מראענה כי היא “דורשת מרשות האוכלוסין לקבל עדכון בנוגע ללוחות הזמנים שייקבעו לביצוע המלצות הצוות כפי שהוצגו בדוח”. בנוסף, דרשה יו”ר הוועדה ממשרד האוצר ומרשות האוכלוסין לקבל עדכון באשר לעלויות התקציביות להפעלת הפלטפורמה הדיגיטלית ויתר המעטפת שתינתן למטופלים הסיעודיים.

ארגון “נכה לא חצי בן אדם” בירך על המלצות הוועדה. “אנחנו שמחים כי מרבית המלצותינו, שהוגשו לשרת הפנים איילת שקד לפני מספר חודשים ולראש הוועדה, הגב’ ענבל משש, אומצו בדוח ההמלצות”, נמסר מהארגון. “בראשן חשוב לציין את אפשרות הבחירה למטופלים, תמיכה והקלה על הנטל הביורוקרטי, וכן שינוי המדרג והקלות לאנשים עם מוגבלות קשה ביותר. אנו מקווים ומצפים להמשך עבודה משותפת, השלמת כלל הסעיפים וקידום הרפורמה בכללותה, כפי שהוצעה על ידי ארגוננו בשיתוף ותמיכה של ארגונים רבים נוספים”.

הממונה על זכויות עובדים זרים בעבודה מטעם משרד הכלכלה, עו”ד שירי לב רן, אמרה במהלך הדיון בכנסת כי “מצאנו שנושא השכר הוא הגורם העיקרי לחיכוך ביחסי מטפל-מטופל, ועל זה בחרנו לתת את הדגש במעטפת התמיכה שיקבל המטופל”.

לעומתה, נציג עמותת “קו לעובד”, עו”ד אלעד כהנא, הביע את אכזבתו ממסקנות הוועדה. “הייתה ציפייה שהדוח יביא רפורמה בשיטת ההעסקה, אך בסופו של דבר נשארנו באותו המצב”, אמר עו”ד כהנא. “הרצון לעזור למטופלים בא על חשבון דאגה למטפלים”.

יו”ר הוועדה לעובדים זרים ח”כ אבתיסאם מראענה

בנוסף, דנה הוועדה בנושא קידום פתרונות למטופלים סיעודיים בהתמודדות עם נטישה של עובדים זרים. עו”ד לב רן אמרה כי “חשוב לייצר התאמה בין המטפל למטופל. על לשכות הסיעוד לגרום למטפל להבין את צורכי ומורכבות המטופל, ולמטופל ולמשפחתו את הרצונות והיכולות של המטפל”

יו”ר עמותת “אחיעוז – חברות כ”א פרטיות לסיעוד”, יריב שוריאן, התייחס גם הוא לתופעת הנטישה. “צריך לתת ללשכות הסיעוד יכולת אכיפה מול המטפלים”, אמר שוריאן. “כשהעובד יידע שהוא יכול למצוא עבודה אחרת רק מול הלשכה שהביאה אותו לארץ, זה יוביל לצניחה של 40% בנטישת עובדים”.

יו”ר הוועדה, ח”כ מראענה, סיכמה את הנושא: “אני מבקשת לקבל מרשות האוכלוסין פילוח נתונים על דיווחים שהתקבלו על עזיבת מטפלים ללא התראה ​מראש, ונתונים על פעילות הלשכות הפרטיות, ולפרסם אותם בציבור כדי שהמטופלים יוכלו להחליט עם איזה לשכה לתקשר על בסיס מידע מלא ונגיש”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות