נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"



“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיאוטיזםילדכם שעל הרצף נדחה לשירות בצה"ל? זה מה שניתן לעשות

ילדכם שעל הרצף נדחה לשירות בצה”ל? זה מה שניתן לעשות

למרות הצלחת תוכנית "תתקדמו", צעירים רבים עם אוטיזם עדיין מקבלים פרופיל 21. עכשיו הורים מבקשים לבצע רפורמה בנושא

טקס השבעה של חניכי תוכנית “תתקדמו” בלטרון

מאת אודי הלר

לאחרונה רבו המקרים בהם צעירים על הרצף נדחו לגיוס לצה”ל בידי גורמי בריאות הנפש, באופן שאינו מתיישב עם זכותם לכבוד ולשוויון זכויות. אכן, חובתו של צה”ל לבדוק את כשירותו הרפואית והנפשית של כל מועמד לשירות ביטחון ואת מידת התאמתו לתפקיד בצורה בטוחה במסגרת צבאית, וכאשר מתעורר חשד לסיכון, חובה עליו גם לדווח בצורה מכובדת על פטור משירות ביטחון.

עם זאת, הזכות לבדיקה, הזכות לעמידה בפני ועדה, הזכות לערער והחובה של צה”ל לבדוק כל מקרה לגופו בצורה עניינית ומקצועית, הן מאבני היסוד בהגדרה “צבא העם”. בכדי לסייע לכל אותם צעירים ובני משפחתם, הוקמה קבוצת תמיכה המובלת בידי הורים שלא הסכימו לקבל את ההתנהלות של מחלקת בריאות הנפש בצה”ל, ואלו פנו לצבא ולמשרד הבריאות. קבוצה זו גם יצרה תבנית מסמך המאפשרת לכל צעיר וצעירה המבקשים לערער על פרופיל 21, הזמינה להורדה חופשית. במקביל ניתן לפנות לקצינת פניות הציבור.

נעה (שם בדוי) פנתה אליי במסרון לפני כשלושה שבועות. “צהריים טובים”, כתבה, “אנחנו נמצאים אצל קב”ן לקביעת פרופיל, והוא ממש מתנגד לקבל את הבן שלי ל’תתקדמו’ וממליץ על תוכנית התנדבות. זאת, למרות שלאורי (שם בדוי) היו כל ההמלצות הנכונות מבית הספר ומאת הפסיכיאטר שמכיר אותו מגיל צעיר. אורי לומד בכיתה רגילה, 5 יח”ל באנגלית ו-4 במתמטיקה. בפגישה הפסיכיאטר ניסה להפחיד אותו בתואנה כי לא יקבל את כל ההתאמות להן הוא נדרש במסגרת ‘תתקדמו’, והעלה את סף החרדה עד לקצה גבול יכולתו של אורי, שיצא מן החדר. הוא עם דמעות בעיניים וכולו מרוסק. הוא מרגיש שאיבד כל תקווה להיות כמו הילדים איתם הוא לומד בכיתה, ושהוא לא שווה כלום”.

ניסיתי להרגיע את נעה והסברתי לה על תוכנית “תתקדמו” וכיצד יש לפעול. מתוך ניסיוני ממקרים אחרים, טענתי בפניה כי במידה שתקבל את המלצת הפסיכיאטר, היא תהפוך את בנה ל”אזרח סוג ב'”, מכיוון שכאשר מסכימים לאפליה, גם מנציחים אותה ומנציחים את המסכנות והיחס המשפיל כלפי אוטיסטים. וזה לא ייגמר בצבא, אמרתי, זה יימשך ככה גם באזרחות. ברגע שאנו מסכימים לתיוג של אורי או כל אוטיסט אחר כפחות מחיילים אחרים, איזה מסר אנו מעבירים לו?  איך הוא יראה את עצמו מבחינת תפיסת המסוגלות שלו?

נעה, שהאמינה בבן שלה, לא ויתרה. מקץ מספר ימים, כאשר הפסיכיאטר התקשר לבדוק מה החליטו, היא התעקשה שאורי יתגייס דרך “תתקדמו”. בהתחלה הפסיכיאטר לא קיבל את רצונה והמשיך לדחוק באורי כי עליו להתנדב, אך נעה לא ויתרה וציינה כי אם יתמיד בסירובו לאשר לאורי פרופיל גיוס, היא תפנה לערעור. ההתעקשות השתלמה. “בסופו של דבר אורי קיבל פרופיל 45, וזו גאווה גדולה שהצלחנו לעשות שינוי בתפיסה, ולראיה שילדים אוטיסטים גם יכולים להיות כשרים לשירות צבאי”, כתבה לי נעה בסיפוק.

סרן אודי הלר, בעצמו אדם עם אוטיזם, מרצה בכנס של “תתקדמו”

מה אומר החוק?

הזכות לשוויון מחייבת לתת לכל אחד פרופיל שמשקף את יכולותיו וכשירותו לשירות כפי שהיא. התחשבות בעומס על משאבי הצבא או קביעת מכסה שרירותית לגיוס מתוך אוכלוסייה מסוימת היא בהגדרה בלתי שוויונית, משום שהיא מחייבת לדחות חלק ממי שמתאימים לשירות. הפגיעה בזכות לשוויון היא מהפגיעות הקשות בכל אדם, קל וחומר מי שמאובחן על הרצף ומנסה לפלס את דרכו בחיים.

“אין לך גורם הרסני יותר לחברה מאשר תחושת בניה ובנותיה כי נוהגים בהם איפה ואיפה”, כתב נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק בבג”ץ 953/87 פורז נ’ ראש עיריית תל-אביב-יפו, פ”ד מב(2) 309, 332). “תחושת חוסר השוויון היא מהקשה שבתחושות. היא פוגעת בכוחות המאחדים את החברה. היא פוגעת בזהותו העצמית של האדם”. בפסק דין אחר (בג”ץ 7081/93 בוצר נ’ מועצה מקומית “מכבים-רעות”, פ”ד נ(1) 19)) קבע הנשיא ברק כי “זכויות אדם עולות כסף. הבטחת שוויון עולה כסף”. המשמעות היא שהצבא לא יכול לפגוע בזכותם של צעירים על הרצף לשוויון בגלל עלויות אלו ואחרות.

באשר לחוק שירות הביטחון, סעיף 5 מתאר את הליך בדיקת הכשירות לצבא בוועדה רפואית, תוך ציון שיש לבדוק את הכשירות בהתאם ל”מבחנים לכושר רפואי” (כלומר קריטריונים אחידים וברורים). בנוסף, נקבע שהקביעה יכולה להיות כשיר לשירות/לא כשיר/כשיר ארעית, כאשר כשירות כוללת גם אפשרות ל”תנאי שירות מיוחדים” שמתאימים לכושרו הרפואי של המועמד (בעגה של אנשים עם מוגבלות, אנו מדברים על התאמות דוגמת אלו ש”תתקדמו” מציעה). החוק מדבר על זכות שווה לאישה לשרת בתפקידים כמו הגבר, אלא אם יש אבחנה שנובעת ממהותו ואופיו של התפקיד, אך אין התייחסות מעבר לכך למרחב שיקול הדעת בהחלטה אם לגייס או לא. חובת השוויון חלה מכוח הדין הכללי, עקרונות היסוד של השיטה המשפטית שלנו וחוק יסוד “כבוד האדם וחירותו”. 

הפנייה למשרד הבריאות

במכתבם של ההורים למשרד הבריאות ולצה”ל, הם משבחים את פריצת הדרך שצה”ל ביצע “בהגשמת זכותם של אוטיסטים ותיקון עוול ארוך שנים לאוכלוסייה בעלת מוטיבציה ויכולות גבוהות לתרום לצבא ולחברה ככל החיילים”. לצד זאת, הם גם מביאים עשרות דוגמאות כיצד “שער הכניסה לתוכנית, הנתון בידי גורמי בריאות הנפש, עודנו מתנהל תחת התפיסה הישנה של הנחת אי התאמת הצעירים על הרצף לשירות בצה”ל, ובהליך לא מותאם, לא הוגן ולא תקין, בו נמנע שלא בצדק גיוסם של מועמדים ראויים רבים”.

על סמך ניסיון רב של חלק מההורים מעבודתם בשירות המדינה, הם מביאים מספר הצעות לשיפור מערך בריאות הנפש, אשר יוביל להתמקצעות ולבחינה נכונה ויעילה של כשירות אדם עם אוטיזם לשירות צבאי:

  • צוות של אנשי מקצוע מהצבא ומהאקדמיה יגבש קריטריונים וקווים מנחים לבדיקת התאמת צעיר על הרצף לשירות בצה”ל ויבנה תוכנית הכשרה למראיינים, במסגרתה יכירו את תוכנית “תתקדמו” ויונחו לגבי אופן קיום הראיונות והקריטריונים לקביעת כשירות לשירות. בראיונות יינתן משקל לחוות הדעת שמגיש המועמד לצבא מאת אנשי מקצוע שמכירים אותו.
  • ראיונות קביעת הפרופיל יקוימו על ידי איש מקצוע מתוך צוות מוגדר של מספר פסיכיאטרים/ פסיכולוגים/עו”סים שיוקצו לתוכנית, מומחים באוטיזם ומנוסים בעבודה עם צעירים מתבגרים על הרצף ובשילובם בחברה. הצוות יכיר את התוכנית, יבקר בטירונות ויהיה מעורה בהשתלבות החיילים ביחידות ובקורסים. 
  • החלטה על פרופיל 21, בו נשללת האפשרות לשירות בצבא, תימסר בכתב, מנומקת, באופן שיאפשר להבין את ההחלטה, ובמידת הצורך להגיש עליה ערר, תוך ציון זכות הערר על ההחלטה לוועדה הרפואית העליונה (וכשניתנת החלטת הוועדה הרפואית העליונה, תצוין זכות הערר עליה לבית המשפט לעניינים מנהליים).  

ערעור על החלטה לפטור משירות ביטחון מסיבות נפשיות/אוטיזם:

תבנית לכתיבת מכתב ערעור:

https://tinyurl.com/barhan-template

את המכתב יש לשלוח למוקד “תתקדמו” בכתובת [email protected]

לתלונות באשר להליכים עצמם ניתן לפנות למדור חובה בקצינת פניות הציבור של צה”ל:

[email protected]

(אין לשלוח מכתב ערעור או מסמכים רפואיים, כי אם תלונה בנושאים מנהלתיים כאשר יש חריגה ברורה מסמכות, הטעיה במסירת פרטים מצד גורם רפואי או הימשכות הליכים בלתי סבירה).

להצטרפות או לשאלות בנוגע לקבוצת ההורים, ניתן לפנות ישירות לכתובת דוא”ל:

[email protected]

סרן אודי הלר, אוטיסט, יזם, מרצה וכותב בנושאי חברה, חינוך וצבא, הוא ממייסדי תוכנית “תתקדמו” לגיוס אוטיסטים לצה”ל

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות