
מאת אייל לוי
אבנר מולה, קטוע רגל, נחת לאחרונה בנמל התעופה בן גוריון לאחר חופשה בטורקיה, אך לתדהמתו גילה כי לא הונגשה עבורו היציאה מהמטוס. אחרי שחלף זמן רב, ופתרון לא נמצא, הוא החליט, בייאושו, לנסות לצאת החוצה בכוחות עצמו. הוא התיישב על הרצפה וזחל בעזרת ידיו מהמטוס אל השרוול המחובר אליו. זה היה מראה עצוב וקשה, וכשהסרטון שתיעד את האירוע עלה לרשת (כולל בדף של “שווים”), הוא גרר תגובות חריפות נגד המעורבים בעניין.
מולה, בן 60 מהיישוב “עלי זהב” שבשומרון, טס עם חברת “אנאדולוג’ט” (חברה בת של “טורקיש אירליינס”) לחופשה שגרתית עם אשתו. הכל התנהל באופן תקין, עד הנחיתה חזרה בארץ. כמו במקרים קודמים, ובשל העובדה שהוא זקוק לעזרה בכניסה וביציאה מהמטוס, הוא המתין בסבלנות עד שיבואו לעזור לו לצאת בבטחה לכיוון הטרמינל, אבל לא כך קרה.
“כאשר חזרתי לארץ נתקלתי במצב מאוד לא נעים”, סיפר אתמול לאתר “שווים”. “בגלל המוגבלות אני רגיל לעלות ראשון ולרדת אחרון מהמטוס, אבל הפעם ההמתנה הייתה ארוכה מהרגיל. לאחר שחיכיתי כ-25 דקות ניגש אליי נציג של חברת ‘לאופר’ (שאחראית על שינוע נוסעים בנתב”ג, כולל נוסעים עם מוגבלות – א.ל.) ובישר לי כי לצערו אין עבורי כיסא מתאים (כיסא גלגלים צר שיכול לעבור בין המושבים – א.ל.), ואף הציע לעזור לי להתהלך באופן עצמאי, מה שכמובן לא אפשרי בעליל”.
מולה המשיך להמתין וביקש שיימצא עבורו פתרון, לשווא. “ראיתי שכבר עולים אנשים למטוס, מנקים, שואבים אבק, ופשוט נשברתי”, הוא משחזר. “בבושת פנים, ירדתי אל הרצפה וזחלתי עד הקצה של המטוס. לצערי, כאשר הגעתי אל היציאה מהמטוס הבחנתי כי גם הקלנועית שבדרך כלל מחכה לי, לא נמצאת”.
שבור ומתוסכל, הוא נאלץ להמשיך ולזחול עד אמצע השרוול המחבר בין הטרמינל למטוס, עד שאחד מהקב”טים הבחין כי משהו אינו כשורה וביקש מהצוות להביא את הקלנועית. “הביאו את הקלנועית קשורה, ואני נאלצתי במו ידיי לפרק את החבלים בזמן שכולם מסתכלים עליי”, אומר מולה בכעס, “בסופו של דבר איכשהו הצלחתי לעלות עליה”.
הוא החל לנסוע ולאחר כ-10 דקות נתקל להפתעתו בעובד “לאופר” שטיפל בו מוריד אדם אחר למטוס בעזרת קלנועית. “נדהמתי”, הוא מספר, “רציתי לשאול אותו איפה הוא היה ולמה לא בא לעזור לי. זה מכעיס”.
בהתחלה מולה לא התכוון לפרסם את הסיפור, אבל לאחר שחש מתוסכל, וגם בעצת ילדיו, החליט להפיץ את הסרטון ברשתות החברתיות. בתוך שעות הוא הפך לוויראלי. התגובות של הגולשים נעו בין זעזוע לבין מתקפה חריפה על חברת התעופה הטורקית ועל “לאופר”. במקביל, התראיין מולה לכלי תקשורת מרכזיים. “אני שוקל עכשיו את צעדיי המשפטיים נגד המעורבים”, הוא מסכם, “חשוב לי להראות שאני וכל הנכים לא בני אדם סוג ב’, אלא סוג א'”.
מחברת “לאופר” נמסר בתגובה: “אנו מצרים ומתנצלים בפני מר מולה על החוויה הקשה שנאלץ לעבור ונמצאים בקשר ישיר עם חברת התעופה שהטיסה אותו, על מנת לחקור את השתלשלות העניינים ולוודא שמקרים דומים לא יישנו בעתיד”.
מרשות שדות התעופה נמסר כי “בעקבות האירוע חברת ‘לאופר’ זומנה לשימוע”.
מ”טורקיש איירליינס” לא נמסרה תגובה.