נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותקטוע הרגל שיצא בזחילה מהמטוס: "נכים הם לא בני אדם סוג ב'"

קטוע הרגל שיצא בזחילה מהמטוס: “נכים הם לא בני אדם סוג ב'”

אבנר מולה נאלץ לעבור את החוויה הקשה לאחר שלא נמצא לו "כיסא יציאה" מותאם לנכים. ב"טורקיש" לא מגיבים, "לאופר": "מתנצלים"

אבנר מולה. צילום מסך מרשת 13

מאת אייל לוי

אבנר מולה, קטוע רגל, נחת לאחרונה בנמל התעופה בן גוריון לאחר חופשה בטורקיה, אך לתדהמתו גילה כי לא הונגשה עבורו היציאה מהמטוס. אחרי שחלף זמן רב, ופתרון לא נמצא, הוא החליט, בייאושו, לנסות לצאת החוצה בכוחות עצמו. הוא התיישב על הרצפה וזחל בעזרת ידיו מהמטוס אל השרוול המחובר אליו. זה היה מראה עצוב וקשה, וכשהסרטון שתיעד את האירוע עלה לרשת (כולל בדף של “שווים”), הוא גרר תגובות חריפות נגד המעורבים בעניין.

מולה, בן 60 מהיישוב “עלי זהב” שבשומרון, טס עם חברת “אנאדולוג’ט” (חברה בת של “טורקיש אירליינס”) לחופשה שגרתית עם אשתו. הכל התנהל באופן תקין, עד הנחיתה חזרה בארץ. כמו במקרים קודמים, ובשל העובדה שהוא זקוק לעזרה בכניסה וביציאה מהמטוס, הוא המתין בסבלנות עד שיבואו לעזור לו לצאת בבטחה לכיוון הטרמינל, אבל לא כך קרה.

 “כאשר חזרתי לארץ נתקלתי במצב מאוד לא נעים”, סיפר אתמול לאתר “שווים”. “בגלל המוגבלות אני רגיל לעלות ראשון ולרדת אחרון מהמטוס, אבל הפעם ההמתנה הייתה ארוכה מהרגיל. לאחר שחיכיתי כ-25 דקות ניגש אליי נציג של חברת ‘לאופר’ (שאחראית על שינוע נוסעים בנתב”ג, כולל נוסעים עם מוגבלות – א.ל.) ובישר לי כי לצערו אין עבורי כיסא מתאים (כיסא גלגלים צר שיכול לעבור בין המושבים – א.ל.), ואף הציע לעזור לי להתהלך באופן עצמאי, מה שכמובן לא אפשרי בעליל”.

מולה המשיך להמתין וביקש שיימצא עבורו פתרון, לשווא. “ראיתי שכבר עולים אנשים למטוס, מנקים, שואבים אבק, ופשוט נשברתי”, הוא משחזר. “בבושת פנים, ירדתי אל הרצפה וזחלתי עד הקצה של המטוס. לצערי, כאשר הגעתי אל היציאה מהמטוס הבחנתי כי גם הקלנועית שבדרך כלל מחכה לי, לא נמצאת”.

שבור ומתוסכל, הוא נאלץ להמשיך ולזחול עד אמצע השרוול המחבר בין הטרמינל למטוס, עד שאחד מהקב”טים הבחין כי משהו אינו כשורה וביקש מהצוות להביא את הקלנועית. “הביאו את הקלנועית קשורה, ואני נאלצתי במו ידיי לפרק את החבלים בזמן שכולם מסתכלים עליי”, אומר מולה בכעס, “בסופו של דבר איכשהו הצלחתי לעלות עליה”.

הוא החל לנסוע ולאחר כ-10 דקות נתקל להפתעתו בעובד “לאופר” שטיפל בו מוריד אדם אחר למטוס בעזרת קלנועית. “נדהמתי”, הוא מספר, “רציתי לשאול אותו איפה הוא היה ולמה לא בא לעזור לי. זה מכעיס”.

הסרטון שמולה העלה לפייסבוק

בהתחלה מולה לא התכוון לפרסם את הסיפור, אבל לאחר שחש מתוסכל, וגם בעצת ילדיו, החליט להפיץ את הסרטון ברשתות החברתיות. בתוך שעות הוא הפך לוויראלי. התגובות של הגולשים נעו בין זעזוע לבין מתקפה חריפה על חברת התעופה הטורקית ועל “לאופר”. במקביל, התראיין מולה לכלי תקשורת מרכזיים. “אני שוקל עכשיו את צעדיי המשפטיים נגד המעורבים”, הוא מסכם, “חשוב לי להראות שאני וכל הנכים לא בני אדם סוג ב’, אלא סוג א'”.

מחברת “לאופר” נמסר בתגובה: “אנו מצרים ומתנצלים בפני מר מולה על החוויה הקשה שנאלץ לעבור ונמצאים בקשר ישיר עם חברת התעופה שהטיסה אותו, על מנת לחקור את השתלשלות העניינים ולוודא שמקרים דומים לא יישנו בעתיד”.

מרשות שדות התעופה נמסר כי “בעקבות האירוע חברת ‘לאופר’ זומנה לשימוע”.

מ”טורקיש איירליינס” לא נמסרה תגובה.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות