נושאים קשורים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו

13,220 פצועי צה”ל במלחמה: “למשפחות אין מספיק מעטפת”

ח"כ רייטן בוועדת החוץ והביטחון: "אין הגנה מפיטורים להורי החייל הפצוע, חסרים מענים לאחר שחרורו מביה"ח ואין תמיכה נפשית מספקת לאחים"

המשטרה מבקשת: צרו קשר אם אתן מזהות את החשוד

מאיר גבריאל (35) מקריית אונו נעצר בחשד לאינוס במרמה של נערות עם מוגבלות, והמשטרה מפרסמת את תמונתו כדי לאתר מתלוננות נוספות



גאווה: 6 סטודנטים עם מוגבלות שכלית סיימו תואר ראשון

הלימודים נערכו באוניברסיטת בר אילן, ביוזמת פרויקט "עוצמות" שמפעיל מודל הכשרה ייחודי. אחת הבוגרות: "תמיד יש תקווה. אפילו בגיל מבוגר אפשר ללמוד ולהגשים חלומות"
ראשיאוטיזםהממשלה אישרה את החוק לאנשים עם מוגבלות; לפיד הזיל דמעות

הממשלה אישרה את החוק לאנשים עם מוגבלות; לפיד הזיל דמעות

שר החוץ, בעצמו אב לצעירה עם אוטיזם, אמר לשרים: "זה אולי הדבר החשוב ביותר שעשיתם בחייכם", והם קמו לחבקו

יאיר לפיד. צילום: דוברות הכנסת

“זה אולי הדבר החשוב ביותר שעשיתם בחייכם” – כך אמר היום שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, לשרי הממשלה רגע לפני הצבעתם על החוק החדש לשירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות.

אנשים שנכחו בישיבת הממשלה הבוקר סיפרו שלפיד, אבא של יעל, צעירה עם אוטיזם, היה נרגש והזיל דמעות כאשר פנה אל השרים. “אני מודה לכל אחד מכם”, הוסיף והודה באופן אישי לשר האוצר אביגדור ליברמן “שבלעדיך זה לא היה קורה”. לדברי הנוכחים, השרים התרגשו מהדברים וקמו לחבק את לפיד.

גם ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש לומר כמה דברים בנושא. “מי שחי את זה כל השנה ולא מראה רגעים של חולשה זה לפיד”, אמר בנט. “זו גולת הכותרת שלך, זה דבר שאתה הובלת. אני רוצה להודות לשר האוצר. איך אומרים בפסח? אם היינו עושים רק את זה – דיינו. הממשלה שלנו עשתה המון למען אנשים עם מוגבלות בישראל, כי זה הדבר הנכון וכולנו גאים בזה”.

אחרי ישיבת הממשלה העלה לפיד פוסט שבו כתב: “הממשלה הזאת עושה דברים חשובים רבים, אבל החוק הזה הוא אולי החשוב מכל. העברנו היום בממשלה את חוק אנשים עם מוגבלויות, שירחיב באופן משמעותי את אפשרויות הבחירה לאנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם בשירותים שהם זכאים להם מהמדינה, ויעודד מעבר לחיים בקהילה על פני חיים במסגרות. הוא לא חוק רגיל עבורי. אני אבא של יעלי. החוק הזה יעניק הזדמנויות וזכויות לאנשים עם מוגבלות וישנה את חייהם ואת חיי המשפחות שלהם. קידום החוק התאפשר בזכות התקציב המיועד לכך מהאוצר – יותר מ־2 מיליארד שקל לחמש השנים הקרובות”.

הצעת החוק אושרה בממשלה פה אחד ותעבור כעת למסלול חקיקה בכנסת. במוקד שלה נמצא מתן שירותים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אנשים על רצף האוטיזם ואנשים עם מוגבלות שמיעה וראייה.

יוזמי החוק הם לפיד ושר הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן. במסגרת החוק, מבטיחים לפיד וכהן, יורחבו השירותים לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלויות, יוגמש ויונגש סל השירותים לבחירה אישית של זכאי השירות, ותינתן מעטפת התומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה. לדברי יוזמי החוק, הבשורות שהוא מביא הן שלראשונה זכויות אנשים עם מוגבלות יוגדרו בחוק בהתאם לאמנת האו”ם (CRPD) עליה חתומה מדינת ישראל; אפשרויות הבחירה של זכאי השירות ובני משפחותיהם יורחבו באופן משמעותי; ויינתן עידוד למעבר לחיים בקהילה על פני חיים במסגרות סגורות.

במסגרת מגוון האפשרויות שיוצעו בחוק תהיה גם אפשרות לסל תקציב אישי. כלומר, הקצאת מסגרת תקציבית לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות של זכאי השירות. בנוסף, תינתן מעטפת התומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה, בין אם לאדם המתגורר לבד, עם בן זוג או עם שותף: סיוע של עובד/ת סוציאלית, הדרכה לניהול משק בית, סיוע של אב בית, שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים, טכנולוגיה מסייעת, עזרים לחיים עצמאיים, ייעוץ, חינוך וטיפול בתחום חברתי זוגי, הדרכה סביב כישורי חיים, קבוצות טיפוליות סביב הקניית מיומנויות חברתיות, סיוע לאדם עם מוגבלות בקבלת שירותים בקהילה ומיצוי זכויותיו. מדובר בתוספת של שירותים מעבר למרכיבים המכוסים על ידי משרדי ממשלה אחרים כגון שכר דירה, זכאות לעובד זר, קניית מזון וכדומה.

“זה לא חוק רגיל עבורי”, אמר לפני כמה חודשים לפיד והתייחס גם לסיפור האישי שלו; “החוק הזה יעניק הזדמנויות וזכויות לאנשים עם מוגבלות וישנה את חייהם ואת חיי המשפחות שלהם. כששואלים אותי מה ההחלטה הכי חשובה שעשיתי בפוליטיקה, אני עונה תמיד – לתת תרופות חינם לניצולי שואה, בשביל אבא. מהיום אני מוסיף גם את החוק הזה, בשביל יעלי”.

כיום ההסדרה בחקיקה של זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות לקבלת שירותי רווחה היא חלקית בלבד ומתייחסת רק לאנשים עם מוגבלות מסוימת, כגון: מוגבלות שכלית התפתחותית או לאוכלוסיות מסוימות בקבוצת גיל מסוימת בלבד, כגון: פעוטות עם מוגבלות על פי חוק מעונות יום שיקומיים. מצב דברים זה גורם לכך כי ישנן קבוצות אוכלוסייה נרחבות של אנשים עם מוגבלות שזכויותיהם לשירותי רווחה אינן מוסדרות בחקיקה באופן מקיף ומפורש.

אבל לא כולם מרוצים מנוסח החוק הנוכחי. כך למשל, הורים לילדים עם מוגבלויות וארגוני זכויות דורשים שהחוק החדש יכלול אפשרות למשפחות לקבל את התקציב שמקבלים נכון להיום מפעילי ההוסטלים לדיירים עם מוגבלויות, והן יוכלו לעשות בו שימוש עבור דיור לילדיהן באופן טוב ובטוח יותר. הקריאה הזו הולכת ומתגברת מאז האירועים המזעזעים שאירעו לאחרונה במעונות ברחבי הארץ – פרשיית ההתעללות בדיירים במעון “בני ציון” בראש העין, ואירוע הרעלת המזון שבו מצאו את מותם שלושה דיירים במעון “בית דפנה” בחולון.

אלכס פרידמן, מייסד ויו”ר “נכה לא חצי בן אדם”: “חוק שירותי הרווחה הוא בהחלט חוק חשוב וטוב. יחד עם זאת, הוא עדיין לא מושלם. נדרשות התאמות ושיפורים, כמו למשל אפשרות שהאדם עם מוגבלות או משפחתו יקבלו את התקציבים המופנים למוסדות הדיור לצורך שילוב אמיתי ומלא בקהילה. כמו כן, חשוב שהתקציב הקרוב יכלול גם דברים חיוניים אחרים, כמו למשל הגדלת הסיוע בשכר דירה, מימון המעטפת הסיעודית לפי המלצות ועדת משש לבחינת אופן העסקת העובדים הזרים בסיעוד, פטור מתשלום ביטוח לאומי למעסיקים סיעודיים, וסעיפים נוספים אותם אנו מקדמים מול הממשלה”.

כאמור, ההצעה עוד צריכה לעבור את אישור הכנסת לפני שתהפוך לחוק.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות