נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותמשרד המשפטים: 1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות בישראל - 20% מהציבור

משרד המשפטים: 1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות בישראל – 20% מהציבור

דוח נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: לאחד מכל 5 ישראלים יש מוגבלות כלשהי. רק 57% מהאנשים בגיל העבודה מועסקים

צילום: ביגסטוק

בישראל חיים כ-1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות, שהם כ-20% מהאוכלוסייה. מתוכם כ-326 אלף ילדים (11% מכלל הילדים בישראל), 751 אלף אנשים בגילאי עבודה (16% מהאנשים בגילאי עבודה) ו-525 אלף אנשים בגילאי 65+ (47% מהאנשים בגילאים אלה) – כך מפרסמת היום נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים.

הנתונים הופקו עבור הנציבות על ידי מכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל על בסיס נתוני הסקר החברתי של למ”ס לשנת 2020 וסקר ילדים עם מוגבלות בישראל. מבחינת מאפייני המוגבלות בקרב אנשים מעל גיל 20: לכ-499 אלף אנשים יש מוגבלות חמורה, ול-654 אלף אנשים מוגבלות מתונה. ל-40% מהם קושי בהליכה, ל-8% קושי בראייה ול-7% קושי בשמיעה.

תעסוקה

בשנת 2020 היו 57% מהאנשים עם מוגבלות מועסקים, וזאת לעומת 77% מהאנשים ללא מוגבלות. בקרב החברה הערבית הפערים גדולים עוד יותר, כאשר רק 32% מהגברים עם מוגבלות מועסקים, לעומת 55% מהגברים ללא מוגבלות.

קיימים גם פערי שכר: בקרב אנשים עם מוגבלות כשליש (34%) השתכרו עד 5000 ₪ נטו, לעומת רק כרבע (23%) מהאנשים ללא מוגבלות המשתכרים שכר זה.

מהסקר עולה כי כמחצית (48%) מהאנשים עם מוגבלות מעריכים כי אם יאבדו את מקום העבודה אין סיכוי או קיים סיכוי קטן בלבד שימצאו עבודה אחרת באותה רמת הכנסה, וזאת לעומת 31% בקרב אנשים ללא מוגבלות המעריכים כך.

מצב כלכלי

מצבם הכלכלי של אנשים עם מוגבלות גרוע יותר מזה של אנשים ללא מוגבלות: בשנת 2020 14% מהם דיווחו כי אינם יכולים לכסות את ההוצאות החודשיות, לעומת 5% מהאנשים ללא מוגבלות. 19% מהאנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה ויתרו על תרופות ו-15% ויתרו על ארוחה חמה בשל קשיים כלכליים. רק 32% מהאנשים עם מוגבלות בחברה הערבית מרוצים ממצבם הכלכלי, לעומת 49% מהאנשים ללא מוגבלות.

חינוך

ל-40% מהאנשים עם מוגבלות השכלה תיכונית ומטה (ללא תעודת בגרות), וזאת לעומת 23% מהאנשים ללא מוגבלות. באופן דומה, רק ל-21% מהאנשים עם מוגבלות השכלה אקדמית, וזאת לעומת 36% בקרב אנשים ללא מוגבלות.

בקרב החברה הערבית הפערים גדולים עוד יותר, כאשר 66% מהם בעלי השכלה תיכונית ומטה (ללא תעודת בגרות), לעומת 40% מהאנשים ללא מוגבלות בחברה הערבית. הממצאים מראים כי לנשים עם מוגבלות השכלה אקדמית בשיעור גבוה יותר מזו של גברים עם מוגבלות, כאשר 26% מהן רכשו השכלה אקדמית, לעומת 16% מהגברים בלבד.

בדידות ומצב רגשי

בשנת 2020, השנה בה פרצה מגפת הקורונה, נרשמה עלייה בשיעור האנשים שהעידו שאין אדם שהם יכולים לסמוך עליו בעת מצוקה ומשבר: 19% מהאנשים עם מוגבלות חמורה דיווחו על כך, לעומת 5% בלבד מהאנשים ללא מוגבלות. 18% מהאנשים עם מוגבלות צופים שחייהם יהיו פחות טובים בשנים הקרובות, לעומת 5% מהאנשים ללא מוגבלות.

פער דיגיטלי

בשנת 2020, בשל משבר הקורונה, נרשמה עלייה בשימוש באינטרנט בקרב אנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה (20-64), וכ-90% מהם דיווחו כי הם עושים שימוש באינטרנט.

הפערים הדיגיטליים בין אנשים עם מוגבלות לבין אנשים ללא מוגבלות משמעותיים בעיקר בקרב אנשים בגילאי 65 ומעלה. בשנת 2020 נמצא שרק 60% מהאנשים עם מוגבלות בגילאים אלו מדווחים כי הם עושים שימוש באינטרנט באמצעות מחשב או טלפון נייד, לעומת 81% מהאוכלוסייה ללא מוגבלות. 42% מהאנשים עם מוגבלות בגילאי עבודה דיווחו על קושי לרכוש מיומנויות טכנולוגיות חדשות ועל צורך בהכשרה והדרכה בשימוש באינטרנט.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות