נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםבעיניים שלהם: תערוכה חדשה ומרתקת של בני נוער על הרצף

בעיניים שלהם: תערוכה חדשה ומרתקת של בני נוער על הרצף

במחלקת הנוער של "אברבנאל" מתקיים קורס צילום, כחלק מכלי הטיפול. התוצרים מוצגים בימים אלה בתערוכה שפתוחה לקהל

מתוך תערוכת הצילומים בעיניים שלי
מתוך תערוכת הצילומים “בעיניים שלי”

על מה אתם חושבים כשאתם שומעים את השם “אברבנאל”? בטח לא על תערוכת צילומים פרי יצירתם של תלמידי בית הספר “שחף”, הפועל בתוך בית החולים. בית הספר המיוחד במינו מיועד לנערות ונערים על הרצף האוטיסטי, הסובלים מבעיות רגשיות ומהפרעות התנהגותיות. במסגרת הלימודים, מפעיל בית הספר קורס צילום ייחודי כחלק מהטיפול הניתן לתלמידים.

את קורס הצילום הייחודי מלמד הצלם דרור כץ, ובמסגרתו הנערים והנערות מתנסים בתפעול המצלמות, יוצאים לצילומים מחוץ למחלקה ונחשפים לעולם הצילום, לטכניקות שונות, לרעיונות שונים ולדרכים מגוונות להעברת מסרים אמנותיים. התהליך יוצר דינמיקה חדשה ומיוחדת ומעורר דיונים מרתקים וניתוחי עבודות שבהם משתפים בני הנוער את עבודתם, מקבלים ונותנים פידבקים על עבודות של אחרים ויוצרים את השפה הצילומית של עצמם.

כעת, הצילומים ותהליך הלמידה מוצגים לקהל הרחב בתערוכה שנושאת את השם “בעיניים שלי”. התערוכה מאפשרת לקבל הצצה מרתקת אל עולמם של בני נוער, שרובם לא מתקשרים עם הסביבה ומתקשים להביע את עצמם בדרכים קונבנציונליות.

מפגש בין עולמות

בתערוכה יוצגו כ-50 תמונות שצילמו הנערות והנערים ברחבי בית החולים במהלך חיי היומיום שלהם. חלק מהתמונות מצולמות בצבע, וחלק בשחור לבן, חלק התמקדו בחיפוש אחר אובייקטים קטנים שכמעט לא ניתן לראות בעין, וחלק צילמו סצנות גדולות ורחבות המנסות לתפוס כמה שיותר את המרחב הסובב אותם. חלקם צילמו בזוויות חדות ומיוחדות, וחלקם הקפידו על תמונות ישרות ומדויקות, חלקם צילמו באופן אקראי וחלקם צילמו סדרות של תמונות (למשל, נערה שצילמה את כל הדלתות במחלקה). מטרת התערוכה היא לגרום לצופים להרגיש, להבין, לשאול ולתהות על כוונותיהם של הצלמים, ובעיקר לחשוב על המפגש המרתק בין עולמות פנימיים וחיצוניים.

התערוכה מתקיימת בשיתוף ובסיוע של אגודת הידידים של המרכז לבריאות הנפש “ידידי נפש אברבנאל”, ששמה לה למטרה “להוריד את החומות” בין מרכז בריאות הנפש לבין הקהילה. הצגת תערוכת הצילום במרחב העירוני בבת ים היא אחת הדרכים ליצירת קרבה בין התושבים למטופלים.

“תהליך דינמי, עמוק ומעשיר”

“התערוכה ‘בעיניים שלי’ היא שיאו של פרויקט לימודי הצילום המופעל לראשונה במחלקת נוער ב׳”, סיפרה עינת נהרי קרקו, מנהלת בית הספר “שחף”. “התהליך שעברנו כולנו, הצוות והנערים יחד, היה  דינמי, עמוק ומעשיר. התחלנו בחשש מאיך יתקבלו לימודי הצילום, מה יעלה בגורל המצלמות וכולי, אבל לבסוף הגענו לשיתוף פעולה יוצא דופן, גם מנערים ונערות שלא חשבנו שיתעניינו, ולציפייה לשיעורים וליציאה לצילומים. התמונות בתערוכה נותנות לנו הצצה לעולמם של הנערים והנערות, כאשר הן מבטאות את דרך ההסתכלות שלהם על העולם. ככל שהם התרגלו למצלמות ולתפעול שלהן, צללנו עמוק יותר, ובשלב מסוים כבר אפשר היה לזהות את הסגנון האישי של כל אחד ואחת”.

לא רק מהכיוון הטכני

מנחה הקורס, דרור כץ, סיפר: “התערוכה הזו היא בזכות ולא בחסד. התהליך שעברו בני הנוער והצוות כולו היה משמעותי, יצירתי ומרגש. כל התמונות צולמו בתוך מרחב בית החולים, בתוך הכיתה, בתוך המחלקה, במסדרונות ובעיקר בחצר בית החולים. הצילום נעשה בעזרת מצלמות קומפקטיות איכותיות, הנערים והנערות למדו לתפעל את המצלמות בעזרת סדרת משימות מגוונות, מאתגרות וחווייתיות המתמקדות בצילום כאמצעי ביטוי אלטרנטיבי ולאו דווקא מהכיוון הטכני, כשהכוונה היא לאפשר להם להביע תחושות, רגשות ומסרים בעזרת הצילום”. 

“הצילום במחלקה הוא ברובו אינטואיטיבי, אך הוא מושפע מהמון גורמים חיצוניים, כמו למשל מזג האוויר והתחושות הפנימיות של כל אחד ואחת”, המשיך כץ. “אין חוקים לאיך ומה מביעים. אחד הצלמים שלנו צילם מהאוזן – הצליל שעושה המצלמה בזמן הצילום ריתק אותו והוא הצמיד את המצלמה לאוזן והסתובב תוך כדי לחיצה על הדק המצלמה וכך תיעד את סביבתו, והתוצאות יצאו מופלאות”.

“פריחה יצירתית”

“חוג הצילום שהתקיים השנה הינו הישג משמעותי עבור המחלקה וביה”ס ‘שחף'”, סיפר ד”ר דוד בלס, מנהל מחלקת נוער ב’ במרכז לבריאות הנפש “אברבנאל”. “עצם קיום החוג מבוסס על אופטימיות טיפולית יחד עם אמונה עמוקה באשר ליכולות הטמונות בתוך כל נער ונערה, אשר ממתינות להשתחרר ולהתפתח. ביחד עם הצוות החינוכי והסיעודי של המחלקה, הצליחו להוציא מהכוח אל הפועל את היכולות הללו, בתהליך ארוך טווח, המבוסס על בניית אמון, רכישת ידע וטכניקות ויצירת מסגרת לפריחה יצירתית. תערוכת ‘בעיניים שלי’ נותנת הצצה לתוך התהליך הזה, ומחזקת את האמונה בפוטנציאל הענקי אשר צפון בתוך כל נער ונערה שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי.

התערוכה פתוחה ותימשך עד יום ד’, 15/6, מ-9:00 עד 17:00, בגלריה “טרמינל עיצוב”, רחוב אוהד קינמון 32, בת ים. הכניסה ללא תשלום.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות