נושאים קשורים

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
הסתדרות 480-100

13,220 פצועי צה”ל במלחמה: “למשפחות אין מספיק מעטפת”

ח"כ רייטן בוועדת החוץ והביטחון: "אין הגנה מפיטורים להורי החייל הפצוע, חסרים מענים לאחר שחרורו מביה"ח ואין תמיכה נפשית מספקת לאחים"
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםאושר בטרומית: מימון לטיפולי ניתוח התנהגות

אושר בטרומית: מימון לטיפולי ניתוח התנהגות

אלפי צעירים עם מוגבלות יחסכו סכומי כסף משמעותיים בהליך הקריטי להתפתחותם, אם החוק יעבור באופן סופי

חכ יוראי להב הרצנו. צילום - עדינה ולמן, דוברות הכנסת
חכ יוראי להב הרצנו. צילום – עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הצעת חוק שמטרתה להסדיר את מימון טיפולי הניתוח ההתנהגותי אושרה היום (ד׳) בקריאה טרומית. ניתוח התנהגות היא גישה קלינית-מדעית מהיעילות ביותר לטיפול באוכלוסיות עם מוגבלות דוגמת אוטיזם, עיכוב התפתחותי, קשיי תקשורת והתנהגות, קשב וריכוז ועוד. מדובר בטיפול קריטי וחיוני להתפתחות ילדים עם מוגבלות, ונחשב לחלק מכריע ביכולתם להתקדם בחיים.

נכון להיום, עלות טיפול בודד של מנתחת התנהגות נעה בין 300 ל-350 שקלים. לאורך זמן ורצף טיפולי, מדובר על אלפי שקלים שיוצאים מכיסם של ההורים עבור ילדיהם. על פי ההצעה, ביוזמתם של חברי הכנסת יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) ועידית סילמן (ימינה), טיפולים אלו יהיו במימון המדינה ויונגשו לכל משפחה בישראל.

סיוע לאלפים עם מוגבלות

“טיפולי ניתוח התנהגות לא צריכים להיות עבור משפחות עשירות בלבד”, טען ח”כ להב-הרצנו בדיון שקדם להצבעה. לדבריו, הסדרה והכרה בניתוח התנהגות כמקצוע פרא-רפואי, יסייע לאלפי ילדים ובוגרים עם מוגבלות.

“בכל מפגש עם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, הם מספרים שיש להם קושי לשלם על טיפולים של ניתוח התנהגות עבור ילדיהם. היו כאלה שאמרו לי שהם לא יכולים לשאת את העלות שלו. זה דבר בלתי נתפס ובטח לא אפשרי, עבור כל המשפחות בישראל”, הוסיף להב-הרצנו במליאה.

הטיפולים לא קיימים בישראל

בארה”ב פועלים כיום כ-18,000 מנתחי התנהגות מוסמכים, שקיבלו את הסמכתם מהלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות. למרות החשיבות הרבה, כיום אין הסדרה והכרה במקצוע מטעם המדינה, ולכן גם לא קיימים טיפולים מסוג זה במימון המדינה.

עם זאת, כבר היום מנתחי התנהגות בישראל מועסקים בגני תקשורת, מעונות יום שיקומיים, מערכת החינוך המיוחד והרגיל, ומעניקים שירותי טיפול ותמיכה לתלמידים.

הנפגעים – אלה שידם לא משגת

בשל העלות הגבוהה של הטיפולים, הנפגעות העיקריות הן האוכלוסיות החלשות בחברה. המטרה בהצעת החוק, לצד הסדרה והכרה, להביא גם לפיקוח ובקרה על איכות הטיפולים הניתנים לילדים ולבוגרים.

ארגון סחל”ב (סיוע בחוק לילדים על הרצף) של האימהות שרונה שליו ובתאל שאלתיאל, שהיו שותפות להצעת החוק, בירכו: “ניתוח התנהגות הינו חלק בלתי נפרד מעולם ענק של תחומי עזרה לילדים מיוחדים והוריהם. בעזרת הניתוח ההתנהגותי ניתן ללמד כישורים חברתיים, והתנהגותיים לילדים מיוחדים. ילדים שמקבלים טיפול אינטנסיבי וקבוע של ניתוח התנהגות מראים שיפור משמעותי בכישורי השפה, איי קיו, וביצועי יום יום. אנחנו מודים לחנה גול יו”ר מטה המיוחדים, ולח”כ יוראי להב-הרצנו על הקשבה, שיתוף והעלאת החוק ליישום והצלחה. יישר כוח, הכול למען ילדינו”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות