
בהסתדרות המורים מחריפים את העיצומים והכריזו כי היום (ד’) לא יתקיימו לימודים בגנים (טרום חובה וחובה) ובבתי הספר היסודיים בכל הארץ. בהסתדרות החליטו להחריג את מוסדות החינוך המיוחד, שלומדים כרגיל, אבל ישנם תלמידים רבים עם צרכים מיוחדים שנאלצים גם הם להישאר בבית: תלמידי הכיתות הקטנות בבתי הספר הרגילים והתלמידים המשולבים בחינוך הרגיל.
ההחלטה על שביתה של יום לימודים שלם מגיעה לאחר שלושה ימים של עיצומים (הלימודים החלו בשעה 10:00) בהובלת מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. בהסתדרות אמרו השבוע כי ימשיכו בעיצומים עד שתונח הצעה קונקרטית של משרד האוצר לשיפור שכר צוותי החינוך, ועכשיו, כאמור, החליטו לקחת את המאבק צעד נוסף קדימה.
“אנחנו מנהלים כבר חצי שנה מו״מ עם פקידי האוצר, אבל טרם קיבלנו אפילו הצעה קונקרטית אחת”, אמרה אתמול בערב בן דויד, “אני קוראת שוב לשר האוצר אביגדור ליברמן להגיע באופן אישי ולשבת עם שרת החינוך, מנכ”לית המשרד, הממונה על השכר ואיתי – כבר מחר”.
בהסתדרות המורים אומרים כי נציגיהם מוכנים לשבת עם נציגי האוצר “עד שייצא עשן לבן”, ומקווים שהיום ליברמן ינחה את פקידי האוצר להגיע סוף סוף עם טבלאות שכר והצעות קונקרטיות לתוספות שכר לכל עובדי ההוראה. לטענתם, הם מנהלים מגעים בנושא עם פקידי האוצר ונציגי משרד החינוך כבר מחודש ינואר. “זאת שעת חירום לאומית וסכנה מוחשית לעתיד מדינת ישראל”, הוסיפה אתמול בן דויד, “רק הסכם שכר ימנע את הנטישה של מורים, שמובילה לקריסת מערכת החינוך”.
מהצד השני, הנהגת ההורים הארצית דרשה מהסתדרות המורים לעצור לאלתר את השביתה, שלדבריה פוגעת קשות בילדים ובהורים. “אנו תומכים בדרישות המורים להעלות את שכרם”, מסרו אתמול מהנהגת ההורים, “אבל ממש לא מובן מדוע הם פועלים להשבתות פראיות בעיצומו של מו”מ, שאף עומד להתקדם. אנחנו קוראים למשרד החינוך לפעול מיידית להוצאת צווי מניעה כנגד הסתדרות המורים ולעצור את השביתה הפראית”.
שרת החינוך ד”ר יפעת שאשא ביטון לא התרגשה מהקריאה של הנהגת ההורים והטילה את מלוא האחריות על המצב על שר האוצר ליברמן. “את השביתה הזו האוצר יכול היה למנוע”, אמרה שאשא ביטון אתמול בערב, “אבל הם לא מצאו השבוע פנאי אפילו לא לפגישה אחת כדי לקדם את המו”מ. מדובר בזלזול, אטימות ופגיעה חמורה במורים, בהורים ובעיקר בתלמידים. באוצר חייבים להתעורר! הסחבת שלכם פוגעת בכולנו. אני קוראת לשר האוצר לפעול באופן מיידי לחידוש המו”מ כדי להביא ביחד לפתרון המשבר”.

“למה להתעלל בילדים?”
הורים לילדי חינוך מיוחד שלומדים בשילוב או בכיתות קטנות הביעו אתמול בערב כעס גדול על ההחלטה לא להחריג את ילדיהם מההשבתה. טובית קירש לייכטר, אמא של לביא (7.5) מגוש עציון, שמתמודד עם אוטיזם, סיפרה לאתר “שווים” כיצד הגיב בנה על ההודעה שלא יתקיימו לימודים. “ברגע שהוא שמע שיש שביתה, הוא פרץ בבכי שהוא לא יכול היה לעצור”, אמרה קירש לייכטר, “למה להתעלל בילדים שלנו? לא סתם מחריגים את החינוך המיוחד. אז למה לא מחריגים גם כיתות תקשורת?”
לדבריה, בגלל הקורונה לביא לא למד שנה מלאה, והשנה הנוכחית היא הראשונה שלו בכיתת תקשורת. “הוא סוף סוף הגיע למסגרת המתאימה והנכונה עבורו”, ציינה, “תיכננתי שתהיה לו שגרה עד ה-15.8, כולל ענייני סוף השנה. הוא היה אמור להיפרד ממטפלות פרא רפואיות שעבדו איתו, ואנחנו יודעים כמה התהליך הזה חשוב לילדים שלנו, ופתאום הן נעלמות לו מהחיים כאילו לא היה שום דבר. זו הזיה. והכל בגלל מה? כי הילד שלי זוכה ללמוד בכיתה קטנה בבית ספר רגיל? הוא ילד חינוך מיוחד לכל דבר. אני לא מצליחה להבין את האפליה הזאת”.
“יפה בן דויד משחקת בילדים שלנו”, אמרה אם אחרת לילד עם מוגבלות מאזור ת”א. “זה לא הגיוני שהילדים שלנו שווים פחות בכל פעם. די לאפליה הלא הגיונית הזאת, אנחנו רק רוצים רצף. זה משגע את הילדים, משגע את ההורים ומכניס את הבית שלנו לכאוס. אני רוצה לראות את בן דויד אומרת לילד שלי בפנים שאין לו לימודים בגללה”.
לגבי הילדים המשולבים, כאמור גם הם לא יוכלו להגיע הבוקר לבתי הספר, אבל המשלבות שלהם דווקא כן יידרשו לעשות זאת, מכיוון שהן עובדות של הרשויות המקומיות ואינן קשורות לשביתה. מבירור שערכנו ב”שווים” עולה כי גם אין אפשרות למשלבת להגיע לבית הספר עם הילד המשולב ולעשות איתו פעילות שם בזמן ההשבתה. “הם חלק בלתי נפרד מהכיתה/בי”ס, והחליטו לא להחריג אותם”, אמרו לנו גורמים במערכת החינוך.
מאלו”ט נמסר כי “לצד תמיכתנו במאבק החשוב של צוותי החינוך וההוראה, אלו”ט פועלת מול מרכז השלטון המקומי והסתדרות המורים מאז תחילת השביתות ומשקיעה מאמצים רבים על מנת לתת מענה לכל ילדי החינוך המיוחד, כולל תלמידי כיתות התקשורת. החינוך המיוחד אינו מקום אלא שירות, וההתייחסות לכיתות התקשורת כאילו אינן חלק מהחינוך המיוחד מבוססת על תפיסה מוטעית ופוגעת בתלמידים הזקוקים לשגרת לימודים ולתמיכה חינוכית מוגברת, כמו כל תלמיד אחר בחינוך המיוחד”.
גם בעמותת קשר ביקשו למסור שהם פועלים בנושא ופנו באופן רשמי להסתדרות המורים, ועתה הם ממתינים לתשובה.