נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאחדות נדירה בתוך הפילוג: חוק שירותי מוגבלות עבר בכנסת סופית

אחדות נדירה בתוך הפילוג: חוק שירותי מוגבלות עבר בכנסת סופית

ברוב של 42 ללא מתנגדים עבר החוק בקריאה שנייה ושלישית. לפיד: "הלילה אני אספר לביתי יעלי שהחוק עבר". שר הרווחה: "זה יום היסטורי"

יאיר לפיד נואם בכנסת על העברת החוק

במהלך לילה קשה ודרמטי בכנסת, בתוך כל המריבות והפוליטיקה, הייתה הערב גם קרן אור, שעה שהמליאה אישרה את חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות בקריאה שנייה ושלישית (ברוב של 42 ללא מתנגדים). “מזל טוב, החוק ייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל”, הכריז יו”ר הכנסת מיקי לוי בחגיגיות.

שר הרווחה מאיר כהן כינה את היום “יום היסטורי”. “לא בגלל פיזור הכנסת, אלא בגלל העברת החוק הזה”, אמר השר. “הצלחנו להאיר את הבית בניצוצות של חמלה ואהבת אדם. הצלחנו אחרי שנה של צעקות, ימין ושמאל. יש כאן קואליציה ואופוזיציה בעד אנשים עם מוגבלות. אני קורא להם האנשים המיוחדים שלנו. למרות הפלגנות, נותר בבית הזה צלם. זה חוק שעושה צדק היסטורי עם אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם. לא אגזים אם אומר שזה החוק החשוב ביותר שהעבירה הממשלה הנוכחית, והיא העבירה הרבה חוקים חשובים”.

כהן הוסיף כי החוק “ייטיב עם אנשים עם מוגבלות בכל רגע ובכל יום. אני אנצור את העברת החוק הלילה ולא את פיזור הכנסת. אקח איתי את המחבר ולא המפלג, את הברכות ולא הקללות. תודה מיוחדת לאיש שאני איתו 11 שנים. ביום שנפגשנו הוא אמר לי שהוא יעביר את החוק הזה. תודה לך יאיר לפיד, שר החוץ ועדיין ראש הממשלה החליפי.

“יום היסטורי”. שר הרווחה מאיר כהן הערב בכנסת

“אנשים לא מכירים את האהבה המיוחדת שאתה מעניק לכל כך הרבה אנשים שבחברות אחרות נשארים בקרון האחורי”, הוסיף כהן. “אתה לוקח אותם ושם אותם בקטר של החברה הישראלית. תודה לחברת הכנסת ויו”ר ועדת הרווחה אפרת רייטן מרום. אפרת, יש לך כישרון בשפע. תודה למנכ”לית משרד הרווחה סיגל מורן. היא הייתה מנוע יוצא מן הכלל של החוק הזה, ואני משוכנע שעכשיו היא גם דומעת”.

גם שר החוץ לפיד, אבא של יעלי, צעירה על הרצף האוטיסטי, אמר כמה דברים רגעים קצרים לפני שככל הנראה יהפוך לראש הממשלה הזמני של ישראל. “כשהתחלנו עם החוק הזה יעלי הייתה ילדה”, סיפר לפיד. “היום היא כבר אישה בוגרת שגרה בבית לחיים. אנחנו, ההורים של ילדים עם צרכים מיוחדים, תמיד דואגים. גם אני תמיד דואג. שילדים לא ייבהלו מיעלי, שהיא לא תיקח אוכל משולחנות של אחרים במסעדה. היום אני דואג טיפה פחות כי עשינו משהו בעניין הזה. תודה לאנשי האופוזיציה קודם כל, שתמכו בחוק. זה בלתי נתפס. זה מה שאמור להיות הבית הזה. תודה לאפרת רייטן על העבודה המופלאה, ולמאיר אחי הבכור ולשר האוצר אביגדור ליברמן. לא כל יום מעבירים סכום כזה. אני אחזור הביתה ואנשק את יעלי”.

ההצבעה בכנסת
ההצבעה בכנסת

חברת הכנסת רייטן הודתה גם ל-33 ארגונים אזרחיים “שפעלו לילות כימים כדי שהצעת החוק תעבור”. רייטן אמרה כי “החוק הזה עושה מהפכה במתן שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות מכל הגוונים והאוכלוסיות. המהפכני בה זה שהיא שמה דגשים על הצרכים של האדם הספציפי ולא רק המוגבלות. הוועדה גם ביקשה שתהיה התייחסות בחוק לאנשים עם כמה מוגבלויות, וזה מה שיהיה”.

עבור החוק, שלראשונה מעגן את שירותי הרווחה לאנשים עם כל סוגי המוגבלויות, הוקצב תקציב של 2.35 מיליארד שקל לחמש שנים. “זה סכום שיותר ממכפיל את התקציב הקיים למתן שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות”, ציינה רייטן, “וזה מתגמד לעומת מטרות העל של החוק. הוועדה הוסיפה הגדרה של חיים עצמאיים ואוטונומיים, וגיבשנו תוכנית מהירה למעבר ממעונות והוסטלים למגורים בקהילה. המהפכה ממשיכה, אנחנו נותנים משקל מכריע לרצונו של האדם – עוברים מגישה של בחירה פטרנליסטית עבור האדם עם המוגבלות ליותר בחירה שלו. אנחנו מצטרפים למגמה עולמית. זו חקיקה היסטורית”.

חברת הכנסת מיכל וולדיגר מהציונות הדתית הודתה לרייטן מרום על הטיפול המקצועי והאנושי בחוק. “למרות שאני באופוזיציה, אני אומרת שהיית נהדרת”, בירכה וולדיגר והוסיפה כי ברגע האחרון הוחלט לכלול בחוק גם מתמודדי נפש, שיוכלו לקבל את שירותי הרווחה המדוברים. “עד כאן, לא עוד. התעקשתי שיראו כל מתמודדי הנפש שדי לאפליה. וברוך השם זה נכנס לחוק. מגיע להם להיות זכאים לשירותי הרווחה האלה. אתם לא יודעים כמה אנשים ומשפחות מודים לכם הערב, שר הרווחה ושר החוץ”.

חברי הכנסת במהלך ההצבעה
חברי הכנסת במהלך ההצבעה

גם חבר הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה בירך: “אני לא מתרגש בדרך כלל יותר מדי. אין הרבה רגעים שאתה מרגיש באמת שעשית משהו למען אזרחים שצריכים אותך, שזקוקים לעזרתך. לא בטוח מי יותר מוגבל, אנחנו או אנשים עם מוגבלות, אבל הם צריכים אותנו. זה לא היה מהלך קל. ניסו לבצע אותו הרבה שנים. התרגשתי, שר החוץ לפיד, אתה עשית דבר גדול וחשוב. זה דבר שייזכר לדורות. שהמערכת הביורוקרטית הפכה לאנושית. מה שגדול בחוק זה ההסתכלות על הצורך של האדם עצמו”.

בארגון “נכה לא חצי בן אדם” הצטרפו לברכות וביקשו למסור: “תודה מיוחדת לשר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן וליו”ר ועדת העבודה ח”כ אפרת רייטן, שפעלו בשבועות האחרונים בשיתוף פעולה עם ארגוני זכויות אנשים עם מוגבלות ועשו את הבלתי יאומן להעביר את החוק למרות המצב הפוליטי, רגע לפני פיזור הכנסת. מדובר בחוק היסטורי בהיקף 2.35 מיליארד שקלים אשר יעניק לאנשים עם מוגבלות מעטפת שירותים רחבה שתסייע להם ביציאה לחיים עצמאיים. החוק החשוב הזה ביחד עם חוק הנכים המורחב אותו העברנו בשנים האחרונות במסגרת מאבק הנכים, מביאים בשורה של שינוי לטובת אנשים עם מוגבלות בישראל”.

מאלו”ט נמסר כי “אנו נרגשים על כניסתו של חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות לספר החוקים של מדינת ישראל. זהו יום לא פחות מהיסטורי עבור א.נשים עם מוגבלויות בישראל ובני משפחותיהם. אנו מודים למשרד הרווחה והביטחון החברתי שלקח על עצמו לקדם את הצעת החוק במציאות פוליטית לא פשוטה באומץ ותעוזה, ומודים לחברינו בארגוני החברה האזרחית על השותפות והעמידה האיתנה על העקרונות שיאפשרו בסופו של דבר חיים עצמאיים בקהילה לא.נשים עם מוגבלויות. החוק הוא דוגמה למה שיכול לקרות כשהממשלה משלבת ידיים עם המגזר האזרחי, וביחד מקדמים פתרונות לסוגיות חברתיות שכל אחד מהמגזרים מקדם במגרש שלו”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות