נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותסוף סוף: פיילוט ראשון להכשרת משלבות לתלמידים עם מוגבלות

סוף סוף: פיילוט ראשון להכשרת משלבות לתלמידים עם מוגבלות

בסקר שפורסם לפני כחודש 97% מהסייעות המשלבות אמרו שהן מרגישות שהן חייבות לעבור הכשרה ייעודית לתפקיד

כיתת לימוד - אילוסטרציה
כיתת לימוד – אילוסטרציה

משרד החינוך יתקצב פיילוט של הכשרת סייעות משלבות לשיפור רמתן המקצועית. מירי נבון, אחראית המנהל הפדגוגי במשרד החינוך, בישרה על כך ביום ראשון, בדיון בוועדת המשנה לעניין חינוך משלב לתלמידים עם מוגבלות, בראשותה של היו”ר, ח”כית שירלי פינטו (ימינה). אם הפיילוט יצליח, מצבן של הסייעות המשלבות עשוי להשתפר, ואיתו גם מצבם של התלמידים המשולבים בישראל.

לאתר “שווים” נודע כי ההכשרה עצמה תעשה ככל הנראה יחד עם המרכז לשלטון מקומי – המעסיק הישיר של הסייעות. במרכז השלטון המקומי ציינו שישמחו לשתף פעולה אם הפיילוט יצא לפועל.

עד היום – הכשרות נקודתיות בלבד

לפני חודש, פרסמנו דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שקובע כי “למרות הנחיות חוזר מנכ”ל משנת 2011, טרם הופעלה תוכנית הכשרת סייעות בחינוך המיוחד”. בדוח צוין גם כי פעמים רבות הסייעות עוברות הכשרות נקודתיות של ארגונים הפועלים למען ילדים עם מוגבלות, ואין מסגרת מסודרת לכך מטעם משרד החינוך, שאמור להיות אחראי לתלמידים ולכך שיזכו לליווי הטוב ביותר . בנוסף, נוצר מצב של חוסר שוויוניות בין הורים שיש להם כסף, לבין אלה שידם לא משגת.

נבון הצהירה בוועדה: “הסייעות המשלבות הן חלק מההנגשה לתלמיד, אין לי ספק. בהכשרה זו, נקבל סייעות שיודעות לעשות את הדברים כפי שצריך בהתאמה לצרכי התלמיד”. לדבריה, בשבוע הבא תתקיים ישיבה ראשונה, לגבי הפלטפורמה שדרכה יובילו את נושא הכשרת הסייעות.

מירי נבון, אחראית המנהל הפדגוגי במשרד החינוך - מתוך שידורי הוועדה
מירי נבון, אחראית המנהל הפדגוגי במשרד החינוך – מתוך שידורי הוועדה

הסקר הביא לשינוי?

סקר שנערך על ידי עמותת איתך-מעכי ועמותת אלו”ט בסוף השנה שעברה בקרב 316 סייעות, רובן סייעות אישיות עם ניסיון של שנתיים ומעלה, העלה כי כמעט כל הסייעות שענו לסקר (97%) השיבו שלדעתן סייעת שילוב חייבת לעבור הכשרה ייעודית לפי סוג המוגבלות, והצרכים של התלמיד שאיתו עובדת. סייעות רבות ציינו שבמצב הנוכחי, הן מרגישות חסרות אונים ולא מקבלות כל הדרכה או ליווי מקצועי שייתן להן כלים לעבוד עם התלמיד שלהן.

90% מהסייעות הסכימו כי יש להגדיר תנאי סף להעסקתן. 24% מהסייעות השיבו שתואר או תעודת הוראה צריכים להיות תנאי להעסקה. ליותר מחצי מהן, אין תעודה או תואר בכלל. רק ל-32% מהן יש תעודה מקצועית כלשהי, ורק ל15%- יש תואר בחינוך. כמו כן, 79% מהסייעות השיבו שהיו מעדיפות להיות מועסקות על ידי משרד החינוך.

רק 17% מהסייעות קיבלו הכשרה כלשהי כשנכנסו לתפקיד, כגון קורס עזרה ראשונה, הדרכה של ההורים, תעודת מטפלת מוסמכת, מתי”א וכדומה. כמחצית מהסייעות שקיבלו הכשרה, הוכשרו ללא עלות או במימון רשות מקומית, עמותה או ההורים. כרבע מהן שילמו בעצמן על ההכשרה. רוב הסייעות שהוכשרו עשו זאת על חשבון זמנן הפנוי.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות