נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד
הסתדרות 480-100

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיחדשותהלונה פארק סירב לתת למתמודד נפש לעלות על מתקן – ויפצה אותו

הלונה פארק סירב לתת למתמודד נפש לעלות על מתקן – ויפצה אותו

מפעילה בפארק השעשועים מנעה מהאיש ובתו להנות ממתקן אקסטרים. הסיבה, באופן מפתיע: הוא ענד צמיד "ללא תור". זה גובה הפיצוי שפסק בית המשפט

לונה פארק תל אביב. צילום Alexey Goral

לונה פארק תל אביב יפצה אדם עם מוגבלות נפשית ואת בתו בת ה-9 בסכום של 62,500 שקלים, לאחר שבית משפט השלום בבת ים קבע כי הפלה נגדם.

זה היה אמור להיות יום בילוי כיפי של אב ובת במתחם הלונה פארק, אך במהרה הפך ליום עגום ועצוב במיוחד, כך קבע השופט יאיר חסדיאל בפסק הדין שפורסם השבוע. האב, המאובחן עם מוגבלות נפשית בעקבות שירותו הצבאי, ביקש מהקופאית של הלונה פארק לקבל צמיד “ללא תור” לו ולבתו, על סמך תעודת הנכה שברשותו.

לאחר שקיבל את הצמיד, האב ובתו נכנסו בהתלהבות למתחם הפארק, וניגשו למתקן ה-Star Flayer, ובו נדנדות המסתובבות בגובה רב. הצמיד, שהיה אמור להקל על האב ולתת לו גישה מהירה למתקנים, היה דווקא זה שעצר אותו.

מפעילת המתקן זיהתה שמדובר באדם עם מוגבלות ומנעה ממנו ומנעה מהם לעלות למתקן. לדבריו האב, היא אמרה לו “אמרו לנו לא להעלות אף אחד עם צמיד”.

חששו שהאב ילקה בחרדה

התביעה מטעמם של האב ובתו הוגשה על ידי עו”ד גילת בן זקן מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. הנציבות טענה בתביעה כי הלונה פארק דוגל במדיניות מפלה ששוללת באופן גורף ושרירותי מכל אחד שלובש את צמיד ה”ללא תור” לעלות על מתקני האקסטרים השונים בפארק.

בתביעה האב מספר, כי המפעילה הפנתה אותו לשירות הלקוחות. וכשלא קיבל הסבר מניח את הדעת, הגיע רכז הנגישות. האב הסביר לו שהוא מתמודד עם סכיזופרניה, מה שהוביל את רכז הנגישות לחשוש שהאב לא יכול לעשות שימוש בטוח במתקן, וכי הסיבובים המהירים עלולים לגרום לו לחרדה. הרכז הסביר זאת לאב.

הלונה פארק: אין אפליה גורפת

בעדותו בבית המשפט, האב טען את שמפעילת המתקן אמרה לו שהמפעילים קיבלו הנחיה לא להעלות למתקן אף אדם עם צמיד “ללא תור”.

בעלי הפארק מצידם, כפרו בטענות, והסבירו כי אין הנחיה גורפת כזו. אולם, הם הסבירו בבית המשפט, לפי התקן הישראלי והוראות יצרני המתקנים, יש למפעילי המתקנים שיקול דעת בנושא אם הם חשים שאדם לא מסוגל להשתמש במתקן באופן בטיחותי.

בית המשפט שמע חוות דעת סותרות של שני הצדדים במשפט, לגבי האפשרות של אדם עם התמודדות נפשית לחוות מצוקה בזמן עליה למתקן. השופט חסדיאל תהה אם יש לבית המשפט אפשרות להכריע בעניין מסובך כזה, ואז הסביר שאין צורך בכך, מאחר שהוא שוכנע שאכן מדובר באפליה גורפת, ולא בבדיקה פרטנית של אותו אב.

“תייגו מבקרים בעזרת צמיד”

השופט חסדיאל כתב בפסק הדין כי “הצמיד הפך לאזיק”, במקרה המדובר והוסיף: “הנתבעים השתמשו בצמיד אל-תור שתכליתו המוצהרת הינה להקל על מבקרים עם מוגבלויות לממש את זכותם בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, על מנת לסמן אותם כקבוצת סיכון שמוטלות עליה הגבלות אוטומטיות. הנתבעים תייגו מבקרים כאמור, תוך שימוש באיזון שיקולים שהינו זר לחקיקה שלשמה הונפקו אותם תגים”.

חסדיאל ציין בפסק הדין כי מחשבה זו לדבריו, יצרה פרקטיקה מפלה, סטריאוטיפית, כוללנית וגורפת, שחותרת תחת נהליה הגלויים של הנתבעת עצמה, ושוללת מאנשים עם מוגבלויות שירות ציבורי מבלי שנערכה בעניינם בחינה פרטנית של אופי המוגבלות, ושל הקשר הרציונלי בין חומרת המוגבלות להיקף הסיכון שיסב להם או לאחרים השימוש במתקן.

לטענתו, מבקרים עם מוגבלויות שהגיעו למתחם הלונה פארק הלכו ברחבי הפארק מבלי שהם יודעים שעצם לבישת צמיד “ללא תור” ימנע מהם את העלייה על מתקנים, כשלכל עובדי המקום הדבר ברור מאליו.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות