נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותFreeway: האפליקציה שתעזור לאנשים עם מוגבלות לנווט בתוך מבנים

Freeway: האפליקציה שתעזור לאנשים עם מוגבלות לנווט בתוך מבנים

פיתוח חדש אמור לאתר כל מעלית, רמפה ודרך נגישה בכל בניין, בזכות קבוצת יזמים מאוניברסיטת בן גוריון. הכירו את יישומון Freeway

מימין לשמאל - הדר רייסמן רועי ניסנבאום דנה גליק גיל גרוס-עדן. צילום - דבורין יחסי ציבור
מימין לשמאל – הדר רייסמן רועי ניסנבאום דנה גליק גיל גרוס-עדן. צילום – דבורין יחסי ציבור

מעלית עם פתח צר מדי, מדרגות ומכושלים נוספים הופכים את ההליכה וההתמצאות בתוך מבנים למאתגרת עבור אנשים עם מוגבלות. אפליקציית Freeway, שיזמו ארבעה סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון, נוצרה כדי לפתור את זה.

האפליקציה מאפשרת ניווט מהיר, בטיחותי ומדויק בתוך מבנים, ומתבססת על משדרי WiFi שמצויים בבניין. היא מפרטת למשתמשים את המפגעים ואת דרכי הגישה כמו רמפות, מדרגות, מעליות עם דלתות רחבות ועוד. בכל עת יכולים המשתמשים באפליקציה לשנות מסלול, להוסיף עצירות וכן לעדכן בזמן אמת על שיבושים בדרך.

דרך רצופה מכשולים

הרעיון נולד מתוך סיפור אישי של אחת היזמיות, הדס רייסמן. “יש לי דודה שהיא עם מוגבלות ונוסעת על קולנועית. בכל פעם שהייתי נוסעת איתה, נוכחתי לדעת שהדרך רצופה מכשולים״.

השותפים של רייסמן הם רועי ניסנבאום – שמגיל צעיר מתמחה בניהול מערכות מידע וניהול פרויקטים, גיל גרוס עדן – קצינה לשעבר בחיל התקשוב, שם ניהלה פרויקטים והטמיעה טכנולוגיות חדשות, ודנה גליק – שמביאה ניסיון בניהול פרויקטים והקמתם משלב הרעיון ועד לביצוע.

היזמים יצרו את האפליקציה כפרויקט גמר במסגרת לימודיהם, בסיוע עמותת “נגישות ישראל”, הדוגלת בהנגשה מקסימלית של אתרים, מבנים, תשתיות ועסקים המשרתים את הציבור. כעת הם מעוניינים לאפשר את השימוש בה לכל מוסד שמבקש אותה.

“בחרנו לעסוק בבעיית אי-הנגישות שמבדלת את הנכים ולא מאפשרת להם את זכותם הבסיסית לחופש תנועה במקומות ציבוריים”, מסרו ארבעת היזמים הצעירים על הפרויקט. “אנשים עם מוגבלויות לא יכולים לנוע באופן חופשי במתחמים ובמבנים, נוכח מחסור במידע על דרכים נגישות וללא פתרון טכנולוגי שיצמצם את חוסר הנגישות”, הם הוסיפו, ״כאן אנחנו נכנסנו לתמונה. באמצעות הפיתוח הטכנולוגי נאפשר להם נגישות מלאה על בסיס התשתיות הקיימות, ונאפשר למוסדות להוביל את לקוחותיהם בדרכים הנגישות, ללא שינוי כלל התשתיות״.

“המידע לאנשים עם מוגבלויות לא קיים”

היום בישראל חיים 720 אלף אנשים עם מוגבלויות (18% מהאוכלוסייה), מתוכם 76% מתמודדים עם לקות הקשורה בתנועה. על מנת לאפשר להם לנוע בחופשיות במרחב ללא תלות באדם אחר, יש צורך בהקמת דרכים נגישות עבורם. “אמנם דרכים נגישות הן פתרון הולם, אבל המידע לגבי דרכי הגישה לאנשים בעלי מוגבלויות לא קיים, והצורך שזיהינו מדגיש את העובדה שלאנשים עם מוגבלויות אין את היכולת העצמית לנוע במרחב בנוחות ויעילות”, אומרת גרוס עדן.

דיקן הפקולטה לניהול באוניברסיטת בן גוריון בנגב, פרופסור מיקי מלול מספר: “הסטודנטים שלנו בפקולטה לניהול לומדים להיות מעורבים ואכפתיים כבר בשלב היציאה לשוק העבודה. מצב הנגישות בעולם ובישראל בפרט טעון שיפור, והסטודנטים מהמחלקה הצליחו לחשוב בגדול מבחינה חברתית, וליצור אפליקציה חדשה שמניעה את החברה לשינוי ממשי הן בחשיבה המוסדית והן על בעיית הנגישות בישראל”.

לפניות או בקשה לשימוש באפליקציה, ניתן לפנות אל גיל גרוס עדן בטלפון – 050-9055888

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות