נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותתלושים מהמציאות: 2,500 שקל למדריכה בהוסטל לפגועי נפש

תלושים מהמציאות: 2,500 שקל למדריכה בהוסטל לפגועי נפש

"אנחנו עובדים בשעות שלא שעות, סופ"שים, לילות, וכל פעם שצריך אותנו – אנחנו שם", אומרת אנה סורקיס, שמקבלת 31 שקלים לשעה בלבד. "קשה לגייס מדריכים" אומר יו"ר פורום בריאות הנפש

תלש השכר של אנה סורקיס
תלוש השכר של אנה סורקיס

“אם בעלי לא היה עובד בהייטק, לא הייתי יכולה להמשיך להיות מדריכה”,  מספרת לשווים אנה סורקיס, מדריכה בהוסטל “בית השקמים” ברעננה. כמו מדריכים ועובדים אחרים בהוסטלים סורקיס מעידה שהעבודה קשה מצד אחד, ומאוד לא מתגמלת כספית מצד שני.

היא חשפה בפנינו את תלוש השכר שלה שממחיש את הבעיה, שחור על גבי לבן: 2,500 שקל בלבד לכ-85 שעות עבודה, שהם כ-31 שקלים לשעה. המספר הזה, שגבוה במעט משכר המינימום, גם לא הגיע בכזאת קלות.

באוגוסט 2018 עודכן שכר המינימום במשק, המשולם למדריכים במסגרות השונות, ונקבע על סך של 29.12 שקל לשעה. עם זאת, משרד הבריאות לא עדכן את תעריף השכר שהוא מעביר למפעילי המסגרות, והוא עדיין עומד על 28.47 שקל לשעה בלבד, פחות משכר המינימום.

אנה סורקיס. באדיבות המצולמת
אנה סורקיס. באדיבות המצולמת

במשך ארבע השנים האחרונות דרשו מפעילי ההוסטלים לעדכן את התעריפים לפי החוק, ומשרד הבריאות דחה אותם. בעקבות המצב, המפעילים נאלצו לשלם למדריכים מתקציב ההוסטלים את ההפרשים על חשבון פעילויות לטובת הדיירים שמקוצצים, ולפעמים טיפה מעבר לזה, כמו במקרה של סורקיס.

עובדים “בכל פעם שצריך אותנו”

“אנחנו מתמודדים עם אנשים שמאובחנים עם סכיזופרניה ובעיות אישיות”, היא מספרת, ולמרות שהיא עובדת במשרה חלקית, היא אומרת כי “אנחנו עובדים בשעות שלא שעות, סופ”שים, לילות, וכל פעם שצריך אותנו – אנחנו שם. זאת לא אוכלוסייה שאפשר להשאיר אותה לבד”.

“כמה שיש רצון גדול, בסופו של דבר הכול זה כסף, וזה עצוב להגיד את זה, אבל צריך להיות מציאותי. עם תודה לא הולכים למכולת”, היא אומרת. לדבריה, קשה מאוד לגייס אנשים, “כי אף אחד לא רוצה לעבוד בשכר מינימום”, היא אומרת.

חובת המדינה לאפשר איכות חיים מיטבית לדיירים

“זאת שיטת ישראבלוף”, אמר שאול בוארון, יו”ר פורום בריאות הנפש, המאגד 43 חברות וארגונים המפעילים 146 הוסטלים. “גם ככה שכרם של המדריכים נמוך, וקשה לגייס עובדים בשכר זעום שכזה. הצענו למשרד הבריאות להעסיק מדריכים בפועל בהיקף של משרה ורבע, אבל הוא מתנגד”, הוא אומר, “איך אנחנו אמורים לאייש את מצבת המדריכים, 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, בחוסר כוח אדם, כשמשרד הבריאות קיצץ שעה בשבוע משעות העבודה של כל מדריך?”.

לדבריו “המשרד  מצפה שמפעילי ההוסטלים יממנו מכיסם את שהמדינה מסרבת לממן, והדייר עצמו אינו מסוגל לעשות. זו חובת המדינה להבטיח שלא תהיה פגיעה בדיירים ולאפשר להם איכות חיים מיטבית, ולכן היא מחויבת לדאוג לתקציב הולם להבטחת תנאים אלה ולהבטיח כל פגיעה בדיירים”.

שאול בוארון, יור פורום בריאות הנפש. באדיבות המצולם
שאול בוארון, יור פורום בריאות הנפש. באדיבות המצולם

משרד הבריאות: “הטענה נדחתה בביהמ”ש”

ממשרד הבריאות נמסר: “המדריכים בהוסטלים עושים עבודה חשובה ורגישה מאוד, ואנו מוקירים אותם על כך. לגבי שאלת השכר, הטענה נבחנה בבית המשפט ונדחתה. קיצור שבוע העבודה הביא לכך שערך כל שעה עולה, כאשר בחישוב השכר החודשי הוא משתכר באותו שכר, אך עובד שעה פחות בשבוע. מכיוון שהתעריף המשולם לספקים מחושב לפי שכר חודשי, לא נמצא מקום לעדכן את התעריף כתוצאה מהסכם זה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות