נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאח של נטע ברזילי, מוזיקאי בעצמו, משתף לראשונה: "אני על הרצף האוטיסטי"

אח של נטע ברזילי, מוזיקאי בעצמו, משתף לראשונה: “אני על הרצף האוטיסטי”

בעבר סיפרה הזמרת שיש אדם מאוד קרוב אליה עם אספרגר. עכשיו משיקים האחים ברזילי שיר נושא עבור סרט דוקו חדש שגיבורו הוא צעיר על הרצף

נטע ורון ברזילי (באמצע) עם הבמאי תומר הימן. צילום: ערן לוי (באדיבות האחים הימן)

“יש לי בן אדם מאוד מאוד קרוב אליי במשפחה שיש לו תסמונת אספרגר, ובעצם גדלתי כל החיים בנוכחות של הדבר הזה, של הפיל הזה בחדר”. כך שיתפה היוצרת והזמרת נטע ברזילי בראיון שהעניקה ב-2019 לחדשות 12 – ולא פירטה מעבר לכך.

הראיון ההוא התקיים לרגל ערב התרמה שהפיקה ברזילי באותו קיץ עבור “עמותת אפי”, עמותת הורים שפועלת למען רווחתם וקידומם של ילדים ובוגרים עם אספרגר ומשפחותיהם. “אומרים להם ‘לא’ באוניברסיטאות, באגודות, בבתי ספר, שמים אותם בכיתות הקטנות שלהם ואומרים ‘לא, לא, לא, את זה אני לא רוצה אצלי’ – כשכל מה שהם בעצם רוצים זה להשתלב”, אמרה ברזילי בכתבה. “חוסר ההיכרות של רוב הציבור עם התסמונת יוצר קושי בהבנה של האוכלוסייה – ובין היתר בגיוס כספים למיזמים שמסייעים להם להשתלב בחברה. העמותה לא צריכה רק את הכרטיס לערב ההתרמה, היא צריכה תמיכה ונוכחות”.

בימים אלה שוב מעורבת ברזילי, זוכת אירוויזיון 2018, בפרויקט הקשור לנושא, הפעם בשיתוף אחיה הצעיר רון, נגן קונטרבס ומוזיקאי מוכשר בפני עצמו. יחד מבצעים השניים את שיר הנושא מתוך סרט דוקומנטרי חדש בשם “אני לא” של הבמאי המוערך תומר הימן (“מיסטר גאגא”, “יונתן אגסי הציל את חיי”), שעולה החודש לאקרנים. הסרט מספר את סיפורו של אורן לוי, נער מתבגר שאומץ בגוואטמלה על ידי משפחה ישראלית ואובחן עם תסמונת אספרגר. לוי מחליט לקחת את משפחתו ולצאת למסע אל המקום בו נולד.

“האהבה אשר בינינו”. שיר הנושא מתוך הסרט “אני לא”

באחד מקטעי הסרט משמיע לוי לאימו הביולוגית שיר של ששי קשת – “האהבה אשר בינינו” – אשר הופיע בסרט “נורית” ב-1972 וחוגג השנה 50 שנה לצאתו. זהו אחד השירים האהובים ביותר על לוי, והחלום שלו היה שברזילי תבצע גרסה חדשה לשיר בתוך הסרט. הוא פנה להימן ושאל אותו אם יש דרך להגיע אליה. הימן, דרך חבר משותף, יצר איתה קשר והצליח להביא אותה לצפות בסרט.

“נטע צפתה בסרט והייתה בסערת רגשות”

“כשצפינו בסרט יחד, נטע מצאה את עצמה בסערת רגשות”, מספר הימן, “המסר החברתי נגע בה עמוקות. כמה שבועות לאחר מכן קיבלנו סקיצה ראשונה של השיר שיצרה נטע עם אחיה רון, שהוא נגן קונטרבס מחונן. הקאבר הנפלא הזה של האחים ברזילי הפיח רוח חדשה ומקורית באחת הסצינות החשובות ביותר בסרט”.

בינתיים, כבר הספיק הימן לזכות עם “אני לא” בשני פרסים בפסטיבל “דוקאביב”. גם במקרה הזה, נטע, יחד עם רון ואיתו, הרגישו שהדבר הנכון הוא לתרום את ההכנסות מהשיר ל”עמותת אפי”.

“עכשיו אני כבר מוכן לכתוב”

אבל הרגע המרגש באמת הגיע שלשום. רון החליט לנצל את השקת הסרט והשיר החדשים כדי לגלות לעולם שהוא עצמו “האדם הקרוב מאוד מאוד” לנטע שמאובחן עם אספרגר. “לקח לי קצת זמן לעכל את הכל, אבל אני מוכן לכתוב עכשיו”, כתב בדף הפייסבוק שלו בשלישי בערב, “כבר שנים שאני פתוח לגבי מי שאני ולגבי האבחנה שלי כאדם על הרצף האוטיסטי. כשאחותי הגדולה נטע ניגשה אליי וביקשה ממני לקחת חלק בהקלטת שיר לסרט תיעודי של תומר הימן שעוקב אחרי המסע של אורן, שגם הוא על הרצף, לא יכולתי לסרב (כדי להבין את ההקשר תצטרכו לצפות בסרט). לקחנו את השיר של ששי קשת מלפני 50 שנה והפשטנו אותו לגמרי, רק בס ושירה. אני מאוד אוהב את מה שיצא ומקווה שגם אתם”.

אספרגר היא אחת מתסמונות הקשת האוטיסטית. משנת 2013 היא כבר לא מאובחנת בפני עצמה, אלא כחלק מהספקטרום האוטיסטי, בתפקוד גבוה. התסמונת מתאפיינת בעיקר בקשיים באינטראקציה חברתית ובתקשורת לא מילולית. התסמונת נבדלת משאר הלקויות האוטיסטיות בכך שהתפתחות הדיבור והשפה תקינות ורמת האינטליגנציה נורמלית, ולעיתים אף גבוהה מהממוצע.

הלקות המרכזית של המתמודדים עם אספרגר באה לידי ביטוי בתקשורת לא מילולית עם הסביבה – בקושי בהבנת סיטואציות חברתיות ובהבנת הבעות פנים. לרוב, לאנשים עם התסמונת ישנן יכולות טובות של הבנת הנקרא ולימוד שפות, וחלקם בעלי זיכרון טוב במיוחד. על פי הערכות, מספר המאובחנים עם אספרגר בישראל עומד על למעלה מ-20 אלף.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות