נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזם"הפרקליטה וו" הופכת את האוטיזם לכלי נשק בבית המשפט

“הפרקליטה וו” הופכת את האוטיזם לכלי נשק בבית המשפט

הדמות שובת הלב של וו יאנג וו בדרמה הקוריאנית החדשה בנטפליקס חדה, שובת לב ועוזרת לשבור סטגימות. ביקורת טלוויזיה

הפרקליטה וו. צילום - מתוך הסדרה בנטפליקס
הפרקליטה וו. צילום – מתוך הסדרה בנטפליקס

נושא האוטיזם עולה לתודעה ביתר שאת בשנים האחרונות בכל המדיה, ובמיוחד בעולם התרבות, הספרות, הקולנוע והטלוויזיה. שנים אחרי “איש הגשם” ההוליוודי, גם עולם הסדרות לא מפחד להתייחס לנושא. אפילו בארץ הופקה “על הספקטרום” (שאף קיבלה גירסה אמריקאית).

אין ספק שהיצירה אוהבת אנשים על הרצף: את הגולם שבתוכו אצור פרפר, את הגאונות העוטפת את האדם בחליפה חונטת של הרגלים כפויים והתנהגות שבלונית.

שובת לב חדה ואמיצה

דרמת המשפט הקוריאנית החדשה שעלתה השבוע לנטפליקס, “הפרקליטה ווּ”, מספרת את סיפורה של וו יאנג וו, עורכת דין מבריקה על הספקטרום האוטיסטי שמתקבלת לעבודה במשרד עורכי דין מוביל. למרות שהיא ניחנת באינטליגנציה גבוהה להפליא (164 איי-קיו), היא מתמודדת עם קושי חברתי ובעייתיות ביצירת קשר עם שותפיה לעבודה ולקוחותיה.

השחקנית יון בין פארק, המגלמת את דמותה של וו, משחקת נפלא. היא שובת לב בחדות שלה, שעוטפת את ההומור ואת הנימוס שלה בדידקטיות חיננית. הדמות של וו כל כך בטוחה בעצמה, ולא מקבלת את המקובל מאליו. היא עושה זאת באופן כל כך שובה לב, מפגינה חדות ואומץ, עד כדי כך שהצופה עשוי לייחל לעצמו להיות אוטיסט.

לאחר שהיא מסיימת את לימודי המשפטים, וו מתחילה לעבוד בפירמת עורכי הדין “הנבאדה”. וו מצוותת למשפטן הוותיק ג’ונג מיונג סוק, שלא מתלהב מהעובדה שהיא מצטרפת לחברה. לאחר שכנוע מהמנכ”ל, וו מתחילה לעבוד על תיק בפיקוחו של מיונג סוק, וגורמת לו להשתאות מגאונותה.

החיבור ללוויתנים

במהלך הסדרה, וו חושפת בפני חבריה לעבודה עובדות ספציפיות על לוויתנים, אותן צברה מהתעניינות כמעט אובססיבית בחיות העצומות. בכך, וו למעשה פותחת בפני ידידיה צוהר לעולם הלוויתנים, שהוא למעשה מראה לעולמה. אנשים על הרצף לעיתים מגלים דבקות בתחום ידע מסוים, או מוקסמים להחריד מחיה, שעשויה להפוך למוטיב כפייתי בחייהם.

כשוו מנסה להמחיש את רגשותיה בפני הקרובים לה, היא פולטת בזריזות עובדות ספציפיות להחריד על לוויתנים, כדי לנסות להגיע, בדרכה, לקרבה. בכך, החיות הימיות הענקיות מלוות אותה בכל שיחה או מחשבה.

מחברת מציאות לדמיון

“הפרקליטה וו” לוקחת את האוטיזם למחוזות שבהם לא היה קודם: עולם המשפט. הסדרה מצליחה לשבור סטיגמות על עורכי דין, לכאורה היצורים הכי מקובעים שהולכים על פי הספר, שגם בעולמם המעונב והפוליטקלי קורקט – לאוטיזם יש מקום. וו מצליחה להפוך את האוטיזם שלה, הירידה האובססיבית לפרטים, ותשומת לב לכל דבר חריג, ליתרון. אופן המחשבה האוטיסטי הוא כלי הנשק שלה.

כמו כן, הגיבורה מצליחה לשלב בין עולם הספר, לעולם הדמיוני שבמוחה (הצפוף מעובדות על לוויתנים) ומסבה כל שיחה פרטית עם חבריה לשיחה על לוויתנים. בכך, היא מצליחה לחבר מציאות ודמיון, ולהוציא מזיכרונה פסקי דין וחוקים שלמים על פרטיהם הקטנים, ולכאורה שוליים, במטרה לפצח את התיק.

דמותה של וו חודרת לליבו של הצופה, ועשויה אפילו לתת השראה לאנשים ללא מוגבלות על גמישות מחשבה, דמיון ועולם פנימי מפותח ככלי להצלחה מקצועית. על כך מגיע ליוצרי הסדרה שאפו גדול על הטיפול בנושא האוטיזם והפיכתו לכוח עבור כולם.

אפשר לומר שהסדרה מתמצתת את כלל המאבק של אנשים עם מוגבלויות. בהתחברות הקולגות לוו, הם לא רק לומדים עליה יותר, אלא מנצחים בתיקים עבור לקוחות ועבור הצדק. הסדרה מראה איך קבלת השונה והמוזר לכאורה, היא מתנה שאתה נותן לעצמך על מנת להרחיב אופקים, ולהכיר עולמות נפשיים אחרים.

אל תשפטו, תציצו, ואולי הסדרה תמצא חן בעיניכם. זכרו: אין מוגבלים, יש גמלים שנושאים דבשות כבדות, שרק צריך לשבת ביניהם ולרכב אל אופק החיים.

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות