נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמשרד החינוך: לשלם גמול למורי חינוך מיוחד לפי רמת התפקוד של התלמידים

משרד החינוך: לשלם גמול למורי חינוך מיוחד לפי רמת התפקוד של התלמידים

שרת החינוך מציעה להגדיל את גמול החינוך המיוחד למורים ולגננות ל-15% עד 20%, בהתאם לרמות המורכבות של הילדים

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. צילום: דוברות הכנסת

משרד החינוך חשף הערב (שלישי) את המתווה שלו לפתרון משבר המורים. בנושא החינוך המיוחד, המשרד מתכוון להגדיל את הגמול הדיפרנציאלי המשולם למורים ולגננות בחינוך המיוחד, וזאת בהתאם למורכבות התלמידים.

נכון למצב היום, כל עובד הוראה במשרד החינוך שסיים מסלול לימודים בחינוך המיוחד מקבל בתלוש השכר גמול חינוך מיוחד, הן מורים והן גננות. הגמול נע בין 9% ל-14% ומשתנה בהתאם לתפקידים. מורות שילוב, למשל, מקבלות גמול ברף התחתון, ואילו מורים לחינוך מיוחד ברף העליון.

שרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון, מציעה כי במסגרת המתווה החדש הגמול למורי וגננות החינוך המיוחד יעלה לשיעור של בין 15% ל-20%, בהתאם למורכבות התלמידים במסגרת שבה מלמד עובד ההוראה. עבודה במסגרת עם ילדים בתפקוד גבוה תזכה בגמול של 15%, תפקוד בינוני ב-18% ותפקוד נמוך ב-20%. כלומר, ככל שהמורכבות של הילדים גדולה יותר, כך גמול המורה והגננת יהיה גבוה יותר.

התוספת הכספית תינתן לכלל הגננות והמורים במערכת החינוך המיוחד, בהתאם לקריטריונים החדשים. יחד עם זאת, האם ניתן להגדיר במדויק מהי רמת המורכבות של התלמידים בכל מסגרת, ממנה ייגזר הגמול של מוריהם? לא בטוח.

לפי מומחים ששוחחו עם אתר “שווים”, התשובה מורכבת. לדבריהם, זה קשה, אבל לא בלתי אפשרי. אמנם יש ילדים שלומדים באותה מסגרת ששונים זה מזה ברמת המורכבות, אבל לטענתם ניתן לסווג בגדול את רמת המורכבות הכללית שקיימת בתוך המסגרת החינוכית. במילים אחרות, משרד החינוך לא מתכוון לבחון את רמת המורכבות הספציפית של כל תלמיד, אלא יפעל לפי סיווג רוב המורכבויות שקיימות בתוך הגן או הכיתה.

מה שברור הוא שעבודתם של מורי החינוך המיוחד היא מורכבת וקשה. הם נאלצים לעבוד גם בחופשים, בין היתר מכיוון שהלימודים במערכת החינוך המיוחד נמשכים עד ה-15 באוגוסט – הרבה מעבר ללימודים במערכת החינוך הרגילה. בתקופת הקורונה, לדוגמה, הם המשיכו לעבוד גם כשחבריהם המורים בחינוך הרגיל נותרו בבתיהם.

המתווה הכללי: שכר התחלתי למורה של 9,500 שקלים ברוטו

בלי קשר לגמול המיוחד למורים וגננות בחינוך המיוחד, במשרד החינוך מציעים כי כל מורה מתחיל במערכת יקבל שכר התחלתי בגובה 9,500 שקלים (ברוטו), ובנוסף לזה מענקי התמדה. ״יש כאן הזדמנות היסטורית לחזק את מערכת החינוך, לייצב אותה ולהשביח אותה, למען הילדים של כולנו”, אמרה שרת החינוך. “לא עוד הסכם שכר שהוא טלאי על טלאי, אלא הסדרה אמיתית של עיוותי שכר הקיימים במערכת והעלאת שכר המורים באופן משמעותי.

“הסכם שכר שכזה”, הוסיפה שאשא ביטון, “חייב לשים דגש משמעותי על המורים המתחילים, לצד שימור כוח הוראה איכותי ומנוסה שנמצא היום במערכת, עם ניסיון של 15 שנים ויותר. זאת, על ידי מתן אופק של התפתחות מקצועית, לצד אפשרות להתקדם גם בשכר. המתווה שאנו מציעים מייצר פתרון אמיתי למשבר החמור בו אנו מצויים, ויביא בשורה של ממש למערכת החינוך לעוד שנים רבות קדימה. השיחות שלנו עם האוצר וההסתדרות עדיין בעיצומן על מנת להביא להסכמות בהקדם”.

המתווה כולל: תוספות שכר לכלל המורים שינועו בין 2,600 שקלים ברוטו למורה מתחיל ועד 1,200 שקלים למורה הוותיק ביותר. הגדלת מספר השעות הנוספות לגנן ולגננת מ-36 שעות ל-55 שעות לטובת חיזוק הקשר עם ההורים וקיום פעילות אחר הצהריים. לרשות מנהל בית ספר יעמוד סל תקציבי גמיש לצורך בעלי תפקידים חדשים. תפקידים אלה יהיו מעבר לתפקידים הקיימים.

עוד במתווה: שמירה על קידום אחוזי בוותק ובדרגה; מתן מענה בחופש הגדול על ידי הארכת מסגרת “בית הספר של החופש הגדול” עד ל-31 ביולי והרחבתו עד לכיתות ד’; צמצום ימי איסרו חג – ימים אלה יוחלפו בימי חופש שחלקם יינתנו למורים במהלך השנה וחלק בהמרות שיוחלטו על ידי המערכת; אפשרות להעלאת אחוז משרת מורה עד ל-42 שעות שבועיות (140% משרה), על פי הצורך; מתן קביעות לאחר 3 שנים ולא לאחר שנתיים, כפי שנהוג היום; צירוף מיידי של כלל המורים (שאינם נכללים בהסכם “אופק חדש”) להסכם “אופק חדש”, ובכלל זה מורי האולפנים; ושעות נוספות ליועצות למתן מענה בחופשות ובמצבי חירום.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות