נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיחדשותביבס מתריע: "אין צוותים בחינוך המיוחד, אין משלבות, פתיחת השנה בסכנה"

ביבס מתריע: “אין צוותים בחינוך המיוחד, אין משלבות, פתיחת השנה בסכנה”

יו"ר מרכז השלטון המקומי שיגר מכתב לרה"מ ושר האוצר שבו הוא מודיע על הכרזת מצב חירום בחינוך: "חובה לטפל בשכר המורים עכשיו"

ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס. צילום מוויקיפדיה

מערכת שווים

כחודש לפני פתיחת שנת הלימודים, משגר יו”ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, מכתב לראש הממשלה יאיר לפיד ולשר האוצר אביגדור ליברמן, בו הוא מודיע כי השלטון המקומי הכריז מצב חירום בשל אי היכולת לפתוח את השנה לכלל התלמידים כסדרה.

“אבקש להעלות בפניכם את המצוקות עימן אנו מתמודדים”, כתב להם ביבס, “בעיקר נוכח מחסור בצוותי החינוך המהווים אבן יסוד בפעילות מערכת החינוך: סייעות לגני הילדים, סייעות כיתתיות בחינוך המיוחד, סייעות משלבות לתלמידי החינוך המיוחד ומטפלות במעונות היום. מדובר בלמעלה מ-3,000 עובדים אשר בלעדיהם לא ניתן לפתוח או לקיים מסגרות לימודיות. הגידול הטבעי של האוכלוסייה מבורך, אך אין באפשרותנו לייתן מענה מותאם בשל השכר המביש של צוותי ההוראה”.

ביבס קורא לראש הממשלה ולשר האוצר להאיץ את המשא ומתן עם המורים ולחתום במהירות האפשרית על הסכם שכר חדש. “המחסור במורים חמור והשלכותיו קריטיות לפתיחת שנת לימודים. יש צורך בהעלאת שכרם ושיפור תנאי העסקתם ומעמדם. אנו מעודכנים מהתקשורת על משא ומתן המתנהל לגביהם וסמוכים ובטוחים שאתם רוצים בטובתם ובטובת המערכת. לצד המחסור במורים וגננות, אנו בשלטון המקומי מתמודדים עם מצוקת תושבינו – אזרחי מדינת ישראל, על היעדר מסגרות ומענה לצורכי ילדיהם”.

ראש הממשלה יאיר לפיד. צילום: דוברות הכנסת

במכתב מפרט יו”ר השלטון המקומי את מצוקות כוח האדם במעונות היום, בגני הילדים ובחינוך המיוחד: “מסגרות החינוך המיוחד – בשל הגידול במספר התלמידים עם צרכים מיוחדים ובחירת ההורים את המסגרת, אין צוותים לפתיחת מסגרות (בעיקר מחסור בכיתות גן תקשורתיות לתלמידים על הרצף האוטיסטי). דווקא תלמידים אלו, שצריכים להיות הראשונים לקבל שיבוץ ולהתכונן אליו – נמצאים בחוסר ודאות וללא מסגרת. לא זו אף זו, אלא שיישום זכאותם למסגרת עד לשעה 16:45 מוטל בספק”.

לגבי סייעות רפואיות וסייעות אישיות, הוא כותב כך: “מדיניות שילוב תלמידי החינוך המיוחד במסגרות החינוך הרגיל מבורכת, והיא נר לרגלינו. אלא שאין ביכולתנו לגייס את כוח האדם הדרוש בשל אותן סיבות המפורטות לעיל. לא יעלה על הדעת שהעוול שייגרם לתלמיד הזקוק לליווי מסוג סייעת, שיגיע למסגרת בלעדיה, ולתלמידי הכיתה כולה – נעשה במו ידיה של מדינת ישראל”.

לסיכום, הוא מפציר בלפיד ובליברמן להתערב באופן אישי לפתרון המשבר: “כשמדינת ישראל לא פותחת מסגרות לילדים מגיל לידה ובגיל הרך, ולא מספקת חינוך מותאם לתלמידים עם צרכים מיוחדים, מדובר במצב חירום! ערכי, מוסרי וחברתי, הגורר פגיעה מיידית בהם, בהוריהם ובמשק כולו. זו פגיעה ציבורית וביטחונית בעתידה של מדינת ישראל. אנו קוראים להתערבותכם האישית לפתרון המצוקות. הדבר בידיכם. הכתובת על הקיר ועוד לא מאוחר לתקנה. חינוך הוא ביטחון – אל תפקירו את ילדי ישראל ואזרחיה!”

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות