שגרת העבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי במסגרות חינוכיות, מצריכה יציאות מהקופסה על בסיס יומיומי. בכיתת התקשורת בחטיבת הביניים ״דקל וילנאי״ במעלה אדומים, המשלבת ילדים על הרצף בתפקוד בינוני עד גבוה, לקחו את הדמיון צעד אחד קדימה והפיקו סרט קצר המתאר סיטואציות בחיי היום יום של ילדים אלו. כל קטע בסרט, שנעשה במסגרת פרויקט סוף השנה, מלווה בהסבר מקיף של הילדים על זווית הראייה המיוחדת שלהם לסיטואציה.
כיתת התקשורת מורכבת מילדים על הרצף בכיתות ז’-ט’. ביום יום הילדים משולבים בכיתות רגילות, אבל בשונה משאר הילדים, הם מקבלים גם שיעורים נוספים אחרי הצהריים כמו כישורי חיים, קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק ופעילויות נוספות המיועדות להעניק להם כלים נוספים להתמודדות בהמשך החיים.
מה שאי אפשר ללמוד בשיעורים רגילים
את הרעיון לסרט, יזמו מחנכת הכיתה שלי בן חמו, ירדן האומהפט המורה לתיאטרון של בית הספר וחן פרחי, המורה העמיתה.
“כבר מספר שנים אנחנו עובדים עם הילדים על דרכים יצירתיות לפרויקטי סוף שנה״, אומרת ל״שווים״ בן חמו, ״דרך הפרויקטים הילדים מקבלים מיומנויות נרחבות, כמו פתרון בעיות, תקשורת בן אישית, התמודדויות עם קשיים, ושימוש בשיח״.
בן חמו מאמינה שהפרויקטים הללו יכולים לתרום דברים נרחבים שלאו דווקא ניתן ללמד בשיעורים פרונטאליים רגילים. “”השנה, במסגרת יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם, התגייסה כיתת תקשורת על מנת לקדם הסברה ומודעות לאוטיזם, לחבר את תלמידי בית הספר ולעשות זום על הרצף”, היא מספרת. “תלמידי כיתת תקשורת העבירו את חבריהם, באופן חוויתי, חזותי ותחושתי, דרך חמש תחנות. כך הם נחשפו לחוזקות ולאתגרים שאיתם מתמודדים אנשים על הרצף האוטיסטי. בעקבות הפעילות והשאלות של התלמידים ה’רגילים’ המשלבים בכיתתם את תלמידי כיתת התקשורת ביום-יום, עלתה מחשבה להפיק סרט שמנגיש סיטואציות מחיי היום-יום של ילדים על הרצף, ומסביר את מה שהם חווים דרך נקודת המבט שלהם”.
״הסרט עזר להתפתחות של עמית״
לדבריה של בן חמו, הסרט עזר לילדים והעצים אותם. ״אפשר לקחת לדוגמה את עמית פרץ, הילד שקיבל מכה מהכדור בסיטואציה השלישית בסרט, שהפך ממצב של קושי לקבל שינויים, והסתגרות בתוך עצמו לפרק זמן ארוך – למצטיין שקיבל תעודת הערכה על השינוי שעבר דרך הפרויקט”.
“אבחנו את עמית לפני גיל שנה, זה היה מפחיד ובלתי ברור״, מספרת אמו של פרץ ל״שווים״, ״אבל כבר מההתחלה החלטתי שאני נלחמת למענו, אבל גם לא מוותרת לו על דברים שהוא יכול ללמוד ולהשיג לבד. עברנו מירושלים למעלה אדומים בשביל שיקבל חינוך מותאם, ואני גאה ושמחה ששלי הצליחה לשכנע אותו להשתתף בסרט, שעזר מאוד להתפתחות שלו”.
“בזכות הכיתה המופלאה הזאת, בית הספר חורט על דגלו הכלה וקבלת השונה”, מסכמת בן חמו, “אני ממליצה לכל בית ספר וכל הנהלה שתתמוך בשילוב, קבלת השונה ותהליכים כאלה, כמו ההנהלה בבית הספר שלנו. המנהלת שלנו, בר מעוז, לא רק תומכת, אלא גם דוחפת, עוזרת ושותפה מלאה לכל הפרויקטים והתהליכים של כיתת התקשורת. הכיתה שלנו היא גאווה לבית הספר”.
עבודה על סרט עם ילדים מהרצף, כוללת סיטואציות מורכבות, אבל היוצרים התמודדו עם כולן בהצלחה רבה. הסרט מתחיל לצבור תאוצה ביוטיוב עם 8,000 צפיות, ובבית הספר עובדים על הפצתו במסגרות חינוכיות נוספות.
הסרט הופק על-ידי ירדן באומהפט, נערך על-ידי שירד קדיס אלדד וצולם על-ידי רבקה פרטינג. בנוסף שותפים לו אנשים רבים, ביניהם המחנכת שלי בן חמו , הצוות החינוכי, ההורים, תלמידי מגמת התיאטרון של בית הספר, גיא יפרח – ממלא מקום וסגן ראש העיר מעלה אדומים, ומנהלת חטיבת הביניים, בר מעוז.