נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםמ"הרופא הטוב" ועד "מיוחדת": סדרות מומלצות שעוסקות במוגבלויות

מ”הרופא הטוב” ועד “מיוחדת”: סדרות מומלצות שעוסקות במוגבלויות

העיסוק בשונה ובאחר תופס יותר ויותר נפח בטלוויזיה בשנים האחרונות. קבלו המלצות צפייה לסדרות שעושות את זה באופן מעניין ורגיש

סיפור טוב צריך קונפליקט טוב, ואין קונפליקט טוב יותר מאנשים עם מוגבלות בעולם שלא תמיד יודע להכיל אותם. רשתות הטלוויזיה וחברות התוכן עלו על זה, והחלו להציף את שירותי הסטרימינג והערוצים בסדרות המעמידות במרכזן גיבורים נכים או עם מוגבלות פיזית או מנטלית, או לחילופין מתעסקות בסוגיות הקשורות למוגבלויות כאלה. הנה כמה סדרות כאלה ששווה להכיר.

“הרופא הטוב” (נטפליקס)

סדרת דרמה רפואית אמריקאית שעוקבת אחרי דוקטור שון מרפי, מנתח צעיר עם אוטיזם ותסמונת סאוואנט (תסמונת המפגינים חלק מהאנשים על הספקטרום האוטיסטי, בה ניכרת התמחות יוצאת דופן בתחום ידע מסוים או כמה תחומי ידע), שמתחיל את דרכו המקצועית כמנתח בבית חולים. לסדרה הזו מכורים המון אנשים, גם כאלה שאין להם מוגבלות. ניתן להסביר זאת, כנראה, בגלל החן שמציג ד”ר מרפי, רופא טוב שמתעלה מעל כל מוגבלות ועושה פלאים יותר מאשר אדם רגיל.

“מיוחד” (נטפליקס)

סדרה חדשה ייחודית ומרוממת על גבר גאה, ריאן, עם שיתוק מוחין קל, שמחליט לשכתב את זהותו וללכת על החיים שהוא רוצה. גם פה ניכרים ההומור והחן של הגיבור הראשי. הוא עובר מעין גיל התבגרות על המסך, ומתגבר על חוסר הביטחון, שבא מבית של אמא עוטפת חונקת בשל השיתוק מוחין של בנה. לאמא קשה שבנה מראה עצמאות ואף יוצא מהארון, בעקבות קשר מיוחד שהוא רוקם עם חברה שעוזרת לו לראות את העולם שבחוץ.

“מיוחדת” (כאן חינוכית)

סדרת נוער שמשלבת צעירים עם אוטיזם וצרכים מיוחדים כחלק מצוות השחקנים והכותבים. הסיפור מתמקד במאיה בת ה-17, בלוגרית פופולרית, שנבחרת כפרזנטורית של מותג אופנה ביחד עם בן זוגה הטניסאי, ומתכוננת לקיץ מושלם. כל זה משתנה כשהיא נאלצת ללוות את אחותה אלונה בת ה-15 שנמצאת על הרצף, לקייטנת שייט לנוער עם צרכים מיוחדים.

בקייטנה, מאיה מתקרבת לאחותה אחרי שנים של ניכור וריחוק, ואף מתאהבת במדריך השייט שלה, שגם אחיו עם אוטיזם. העולם החדש שנפתח בפניה משנה את מסלול חייה, אך גם מסבך אותה בסודות ושקרים שישפיעו על כל הסובבים אותה. הקונפליקט בסדרה נוצר סביב מערכת היחסים של אלונה האוטיסטית עם העולם. אלונה, כמו רבים מחבריה על הרצף, רוצה בחברתם של אנשים רגילים.

“חיים ביחד” (yes)

דרמה בריטית חדשה של רשת ה-BBC, שמתרחשת בבניין מגורים ישן, ובו מתגוררות ארבע משפחות שסיפוריהן נשזרים זה בזה. בבית משפחת ריינולדס, גייל מתחילה לפקפק בנישואיה להנרי החולה לאחר מפגש עם חבר ותיק ביום הולדתה ה-70. בבית משפחת טיילור, האנה ההריונית חיה עם ארוסה כשאבי תינוקה, אנדי, חוזר במפתיע. דיוויד אסטון לא הצליח להתגבר על מותה של אשתו וכעת הוא הוזה אותה בכל מקום. בל סטון, אישה גרושה ששינתה את שמה ויצאה לדרך חדשה, מקבלת אליה את אחייניתה שעוברת לגור אצלה לאחר שאמה, אחותה של בל, ניסתה להתאבד.

יופייה של הסדרה טמון באופן בו היא מציגה את החיים אחרי התאבדות של קרוב, ואיך היא משפיעה על המעגלים הקרובים והרחוקים. עולם הנפש מדומה לבניין שבו בכל קומה טמונה מוגבלות אחרת שמתעוררת בעקבות נסיבות החיים או טראומה.

“איך לשנות את דעתך?” (נטפליקס)

בסדרה דוקומנטרית חדשה, יוצא מייקל פולן לחקור כיצד משתמשים בסמים פסיכדליים שונים (LSD, פסילוסיבין ו-MDMA) כדי להקל על מצוקתם של אנשים הסובלים מבעיות קשות לטיפול כמו דיכאון, התמכרות וחרדה. הסדרה פוקחת עיניים, ומספקת הבנה כנה איך בני אדם עשויים ואילו חומרים גורמים להם להרגיש רגשות שונים. זו סדרה מצוינת, מרתקת, שואבת ומאירת עיניים.

עם זאת, יש להיזהר מהמסר הסמוי שעלול להופיע בסדרה: הנעת הצופים ללכת ולהשתמש בחומרים המסוכנים, למרות המסר הזועק על כך שמדובר בסמים ממכרים. יש לזכור שרבים מאכלסים את בתי החולים הפסיכיאטריים כתוצאה של שימוש לא נכון ולא מפוכח בסמים האלה. הסדרה המרתקת עשויה להצית תקווה באלו המתייסרים בעקבות דיכאון או מתמודדי עם סכיזופרניה.

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות