נושאים קשורים

דיסנילנד נגד הונאות נכים: “מי שיזייף תעודה יורחק לצמיתות”

ענקית פארקי השעשועים טוענת לעלייה במספר המתחזים לאנשים עם מוגבלות – כדי לקצר תורים. הודיעה: "מי שימסור הזהרת כזב, יורחק מכל הפארקים שלנו ללא אפשרות חזרה"

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"

גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים
הסתדרות 480-100

הצגה חדשה חושפת את השכול דרך עיניו של אדם עם מוגבלות

"בוקר של שוטים" מבית תיאטרון עוטף הנגב מציגה את דמותו של עוזאי, אדם עם מוגבלות שאיבד את שני אחיו בעקבות מלחמת לבנון הראשונה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמשמשים כאפוטרופוס? מעכשיו תזכו להקלות נרחבות בביורוקרטיה

משמשים כאפוטרופוס? מעכשיו תזכו להקלות נרחבות בביורוקרטיה

בין ההקלות: אפוטרופוסים שהם בני זוג יוכלו להמשיך ולקיים חשבון בנק משותף; תבוטל החובה לצרף תצהיר למסמכים המוגשים ועוד

שר המשפטים גדעון סער. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר המשפטים גדעון סער חתם על תיקון משמעותי לתקנות הכשרות המשפטית, הכולל הקלות נרחבות עבור מי שמונה כאפוטרופוס, לצד הוראות שמייעלות את הפיקוח של האפוטרופוס הכללי על אפוטרופוסים.

במדינת ישראל ישנם  למעלה מ-40 אלף איש המשמשים אפוטרופוס לאדם אחר, לרוב קרוב משפחה, אשר איבד את כשירותו. כאשר אדם מאבד את כשירותו, בית המשפט ממנה עבורו אפוטרופוס אשר יהיה אחראי לניהול ענייניו. בשנים האחרונות קודמה רפורמה בתחום זה ונוצר כלי חדש בדמות “ייפוי כוח מתמשך”, המייתר את הצורך במינוי אפוטרופוס לאדם. מידי שנה נרשמת עלייה בהיקף ההפקדות של ייפוי כוח מתמשך, ובשנה האחרונה הופקדו למעלה מ-30 אלף ייפויי כוח מתמשכים.

יחד עם זאת, כאשר בכל זאת נדרש מינוי אפוטרופוס, ומתוך הבנה שמרבית האפוטרופוסים מטפלים במסירות ובנאמנות בבני משפחה ובקרובים להם, החליט משרד המשפטים על שורת תקנות, שיובילו להקלות משמעותיות בדרישות הדיווח והביורוקרטיה. בין ההקלות שייכנסו עכשיו לתוקף:

אפשרות להמשיך לקיים חשבון משותף בין בני זוג: בתיקון החדש עוגנה האפשרות של בני זוג להמשיך ולקיים חשבון בנק משותף, גם אחרי מינוי של אפוטרופוס לאחד מהם. כמו כן, ניתנה האפשרות להקלות גם ביחס לניהול חשבון משותף עם בן משפחה קרוב אחר, בכפוף לאישור האפוטרופוס הכללי ולאחר בחינת נסיבות העניין.

הרחבת האפשרויות שייכללו בצו שיפוטי מקדים: בתיקון החדש הוסדרו העניינים שיש לפרטם בבקשה לצו מינוי, כמו ניגוד עניינים אפשריים או מידע על נכסים משותפים, כך שיתאפשר לקבוע מראש בצו השיפוטי הוראות מתאימות בעניינים אלה, ובכך לחסוך פנייה נוספת לבית המשפט.

ייתור הצורך באימות חתימה: התיקון החדש מבטל את החובה לצרף תצהיר לדוח ראשוני (פרטה) או לדוח המוגש לאפוטרופוס הכללי, באופן שיקל על הדיווחים המקוונים ויחסוך את הצורך של אפוטרופוסים לפנות לעורך דין לשם אימות חתימה.

 הגשת דיווח על ידי אפוטרופוס יחיד, גם במקרים של ריבוי אפוטרופוסים: לאחר התיקון החדש, גם במקרים בהם מונו מספר אפוטרופוסים לאדם, ניתן יהיה להסתפק בהגשת דיווחים על ידי אחד מהם בלבד בשם יתר האפוטרופוסים, שלא כמו במצב טרם התיקון.

“מינוי אדם כאפוטרופוס טומן בחובו נטל רב”, הסביר האפוטרופוס הכללי, עו”ד בן ציון פיגלסון. “תפקידנו, בין השאר, הוא לסייע לאותם האנשים אשר לקחו על עצמם את האחריות על אדם אחר. התקנות החדשות בתחום האפוטרופסות יאפשרו לצמצם בביורוקרטיה ולבצע הקלות תוך המשך פיתוח כלים לפיקוח על אפוטרופוסים. מדובר בחלק ממהלך כולל שמוביל משרד המשפטים במטרה לייעל הליכים משפטיים ולהנגיש אותם לטובת כלל הציבור”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות