נושאים קשורים

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה



האם זה הרכב הנגיש בעולם?

המעצב הראשי של ענקית רכבי היוקרה יגואר חבר לארגון שמתמחה בהנגשה – ויחד הם עיצבו את ה-eVita, מכונית חשמלית שנועדה לאכסן כיסאות גלגלים בקלות
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםמחקר חדש: אפשר לאבחן אוטיזם או הפרעות קשב וריכוז דרך העיניים

מחקר חדש: אפשר לאבחן אוטיזם או הפרעות קשב וריכוז דרך העיניים

אבחונים כאלה יכולים להיות מורכבים ולהימשך שנים, אבל בדיקה באמצעות עדשות מגע עשויה לקצר את התהליך ולהגיע לתוצאה מדויקת יותר

עיניים. צילום אילוסטרציה - BigStock
לאבחן דרך העיניים. צילום אילוסטרציה – BigStock

אומרים שהעיניים הן החלון לנשמה, ועכשיו אנחנו מקבלים עוד הוכחה מעשית לזה. על פי מחקר מאוניברסיטת פלינדרס ואוניברסיטת דרום אוסטרליה, העיניים עשויות לאותת על בעיות נוירו-התפתחותיות כמו אוטיזם והפרעות קשב וריכוז (ADHD).

“האבחון יכול להיות קשה ומורכב”, אומר ד”ר דיליפ קרניק, נוירולוג ילדים מאוסטין, בעל ניסיון של 44 שנים בתחום הנוירולוגיה, הנוירולוגיה הקוגניטיבית, אבחון וטיפול באוטיזם והפרעות קשב וריכוז. “לעתים קרובות אני מגלה שאצל ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה או ADHD, האבחון או האבחנה בין שתי התופעות, יכולים להיות קשים במיוחד ולכן יש חשיבות גדולה למחקר מסוג זה”.

בדיקה עם עדשות מגע מיוחדות

באמצעות בדיקה בשם אלקטרורטינוגרמה (ERG), המנטרת את הפעילות החשמלית של הרשתית בתגובה לגירוי אור, גילו החוקרים שלילדים עם ADHD יש אנרגיית ERG כוללת גבוהה יותר, ולילדים עם אוטיזם יש אנרגיית ERG נמוכה יותר.

“מכשיר האלקטרוטינוגרמה הוא משהו שמומחי רשתית משתמשים בו כבר שנים כדי לאבחן מחלות שונות או הבדלים ברשתית. האלקטרודות מחוברות סביב העין, לפעמים באמצעות עדשת מגע מיוחדת, ואז טכנאי מפעיל את המכונה כדי להקליט את הגלים החשמליים”, מסביר ד”ר אדוארד ווד, רופא עיניים ומומחה לרשתית. לדבריו, זה דומה מאוד לאלקטרוקרדיוגרמה, המודדת את הגלים החשמליים של הלב.

“בהתבסס על אורכי גלי הרשתית שנרשמו, ניתן לאבחן אוטיזם או ADHD או סוג אחר של הפרעה נוירולוגית. מלבד זאת, מכשיר האלקטרטינוגרמה ידידותי, ובעזרת טכנאי מנוסה מאפשר לבצע את הבדיקה על ילדים ואפילו פעוטות”, הוא מסביר.

ד”ר פול קונסטבל, אופטומטריסט מחקרי באוניברסיטת פלינדרס, מאמין שהממצאים המוקדמים מצביעים על תוצאות מבטיחות להתקדמות עתידית באבחון ובטיפולים. “אוטיזם ו-ADHD הן ההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות ביותר שאובחנו בילדים, אבל מכיוון שלעתים קרובות הן חולקות תכונות דומות, אבחון לשני המצבים יכול להיות ארוך ומסובך”, אומר ד”ר קונסטבל. “המחקר שלנו נועד לשפר זאת ועל ידי חקירת האופן שבו אותות ברשתית מגיבים לגירויים של אור, אנחנו מקווים לפתח אבחנות מדויקות יותר ומוקדמות יותר למצבים נוירו-התפתחותיים שונים”.

לזהות את ההבדלים

לפי ארגון הבריאות העולמי, אחד מכל 100 ילדים נמצא על הרצף האוטיסטי, כאשר 5%-8% מהילדים מאובחנים עם ADHD – מצב נוירו-התפתחותי המאופיין בפעילות יתר, בקושי לשים לב וקושי בשליטה בהתנהגויות אימפולסיביות. אוטיזם הוא גם מצב נוירו-התפתחותי שבו ילדים מתנהגים, מתקשרים, מקיימים אינטראקציה ולומדים בדרכים השונות מרוב האנשים האחרים.

“לאותות הרשתית יש עצבים ספציפיים שיוצרים אותם, כך שאם נוכל לזהות את ההבדלים הללו ולמקם אותם במסלולים ספציפיים המשתמשים באותות כימיים שונים המשמשים גם במוח, נוכל להראות הבדלים ברורים עבור ילדים עם ADHD, אוטיזם ומצבים נוירו-התפתחותיים אחרים”, אומר ד”ר קונסטבל.

ד”ר פרננדו מרמולחו-ראמוס, חוקר שותף ומומחה בקוגניציה אנושית ומלאכותית באוניברסיטת דרום אוסטרליה, אומר שלמחקר יש פוטנציאל לאבחן גם מצבים נוירולוגיים אחרים. “בסופו של דבר, אנחנו בוחנים כיצד העיניים יכולות לעזור לנו להבין את המוח”, הוא אומר.


“בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי לקבוע חריגות באותות הרשתית הספציפיים להפרעות נוירו-התפתחותיות אלה ואחרות, מה שצפינו עד כה מראה שאנחנו נמצאים על ספו של משהו מדהים. זה באמת מקרה שבו העיניים באמת יכולות לגלות הכל”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות