אומרים שהעיניים הן החלון לנשמה, ועכשיו אנחנו מקבלים עוד הוכחה מעשית לזה. על פי מחקר מאוניברסיטת פלינדרס ואוניברסיטת דרום אוסטרליה, העיניים עשויות לאותת על בעיות נוירו-התפתחותיות כמו אוטיזם והפרעות קשב וריכוז (ADHD).
“האבחון יכול להיות קשה ומורכב”, אומר ד”ר דיליפ קרניק, נוירולוג ילדים מאוסטין, בעל ניסיון של 44 שנים בתחום הנוירולוגיה, הנוירולוגיה הקוגניטיבית, אבחון וטיפול באוטיזם והפרעות קשב וריכוז. “לעתים קרובות אני מגלה שאצל ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה או ADHD, האבחון או האבחנה בין שתי התופעות, יכולים להיות קשים במיוחד ולכן יש חשיבות גדולה למחקר מסוג זה”.
בדיקה עם עדשות מגע מיוחדות
באמצעות בדיקה בשם אלקטרורטינוגרמה (ERG), המנטרת את הפעילות החשמלית של הרשתית בתגובה לגירוי אור, גילו החוקרים שלילדים עם ADHD יש אנרגיית ERG כוללת גבוהה יותר, ולילדים עם אוטיזם יש אנרגיית ERG נמוכה יותר.
“מכשיר האלקטרוטינוגרמה הוא משהו שמומחי רשתית משתמשים בו כבר שנים כדי לאבחן מחלות שונות או הבדלים ברשתית. האלקטרודות מחוברות סביב העין, לפעמים באמצעות עדשת מגע מיוחדת, ואז טכנאי מפעיל את המכונה כדי להקליט את הגלים החשמליים”, מסביר ד”ר אדוארד ווד, רופא עיניים ומומחה לרשתית. לדבריו, זה דומה מאוד לאלקטרוקרדיוגרמה, המודדת את הגלים החשמליים של הלב.
“בהתבסס על אורכי גלי הרשתית שנרשמו, ניתן לאבחן אוטיזם או ADHD או סוג אחר של הפרעה נוירולוגית. מלבד זאת, מכשיר האלקטרטינוגרמה ידידותי, ובעזרת טכנאי מנוסה מאפשר לבצע את הבדיקה על ילדים ואפילו פעוטות”, הוא מסביר.
ד”ר פול קונסטבל, אופטומטריסט מחקרי באוניברסיטת פלינדרס, מאמין שהממצאים המוקדמים מצביעים על תוצאות מבטיחות להתקדמות עתידית באבחון ובטיפולים. “אוטיזם ו-ADHD הן ההפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות ביותר שאובחנו בילדים, אבל מכיוון שלעתים קרובות הן חולקות תכונות דומות, אבחון לשני המצבים יכול להיות ארוך ומסובך”, אומר ד”ר קונסטבל. “המחקר שלנו נועד לשפר זאת ועל ידי חקירת האופן שבו אותות ברשתית מגיבים לגירויים של אור, אנחנו מקווים לפתח אבחנות מדויקות יותר ומוקדמות יותר למצבים נוירו-התפתחותיים שונים”.
לזהות את ההבדלים
לפי ארגון הבריאות העולמי, אחד מכל 100 ילדים נמצא על הרצף האוטיסטי, כאשר 5%-8% מהילדים מאובחנים עם ADHD – מצב נוירו-התפתחותי המאופיין בפעילות יתר, בקושי לשים לב וקושי בשליטה בהתנהגויות אימפולסיביות. אוטיזם הוא גם מצב נוירו-התפתחותי שבו ילדים מתנהגים, מתקשרים, מקיימים אינטראקציה ולומדים בדרכים השונות מרוב האנשים האחרים.
“לאותות הרשתית יש עצבים ספציפיים שיוצרים אותם, כך שאם נוכל לזהות את ההבדלים הללו ולמקם אותם במסלולים ספציפיים המשתמשים באותות כימיים שונים המשמשים גם במוח, נוכל להראות הבדלים ברורים עבור ילדים עם ADHD, אוטיזם ומצבים נוירו-התפתחותיים אחרים”, אומר ד”ר קונסטבל.
ד”ר פרננדו מרמולחו-ראמוס, חוקר שותף ומומחה בקוגניציה אנושית ומלאכותית באוניברסיטת דרום אוסטרליה, אומר שלמחקר יש פוטנציאל לאבחן גם מצבים נוירולוגיים אחרים. “בסופו של דבר, אנחנו בוחנים כיצד העיניים יכולות לעזור לנו להבין את המוח”, הוא אומר.
“בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי לקבוע חריגות באותות הרשתית הספציפיים להפרעות נוירו-התפתחותיות אלה ואחרות, מה שצפינו עד כה מראה שאנחנו נמצאים על ספו של משהו מדהים. זה באמת מקרה שבו העיניים באמת יכולות לגלות הכל”.