נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות



“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאוטיזםהופכים קוסמים לחיילים: המדריך המלא לאנשים על הרצף שרוצים להתגייס

הופכים קוסמים לחיילים: המדריך המלא לאנשים על הרצף שרוצים להתגייס

אביתר, שלא ידעו אם יצליח להגיד ״אמא״ וגלעד, שלא דיבר עד גיל 4.5 - סיימו קורסים איכותיים והתגייסו לצה״ל הודות לתוכנית ״תתקדמו״ לצד 170 חיילים נוספים. כך הם עשו את זה, וכך גם אתם תוכלו

מאת: אודי הלר

הנפת כומתות - סיום מחזור ג
הנפת כומתות – סיום מחזור ג במחו״ה אלון

ביום רביעי האחרון עמדו במגרש המסדרים 60 צעירים וצעירות עם אוטיזם, נרגשים וגאים אל מול עשרות רבות של הורים שלא האמינו שיזכו להגיע לטקס סיום טירונות אמיתית בבסיס טירונות אמיתי, ועוד כזה שמיקומו מחייב לינה. הספק הזה שקינן במשך עשרות שנים בקרב הורים, מפקדים ובציבור הרחב, ש”אוטיסט לא מסוגל”, מתנפצת שוב ושוב אל מול מדרגות המציאות בהן האוטיסטים, אנחנו, מסוגלים לטפס, ולשבור מחיצות שאנחנו לא האמנו שנהיה מסוגלים, כך שכנעו אותנו בניסיון להגן עלינו. אסור לראות בהם אמיצים, הם פשוט בני אדם, כמו כל בן אדם אחר, קצת שונים אבל מסוגלים לכל כך הרבה.

170 חיילים התגייסו תוך שנה דרך “תתקדמו” וזה זמן טוב לספר לכם על שני בוגרים מהמחזורים הקודמים. אביתר, שמיום האבחון אימו הסתובבה עם “מיליוני שאלות שאין לאף אחד תשובה” וכיום הוא מדריך בחיל חינוך, וגלעד, שלא דיבר עד גיל 4 וחצי, שתמיד כאשר דיבר עם אימו על חלומותיו ל”טיול אחרי צבא” הייתה משיבה “כשזה יקרה, אכתוב מאמר שמצאנו את התרופה לאוטיזם”, וכיום הוא בקורס התכנות היוקרתי של ממר”ם. שניהם מהווים הוכחה לך שכאשר צבא גדול מבין את הפוטנציאל הגדול, הוא יודע להתגמש, לבצע התאמות ולאפשר לצעירים וצעירות על הרצף להתגייס ולהיות חיילים וחיילות כמו כל אחד אחר.

צה”ל זה צבא העם ואני חלק ממנו, אני לא נטל, אני בזכות ולא בחסד

את אביתר הכרנו כאחד מגיבוי הסרט “חיילים כמו כולם” ששודר בסוף ספטמבר 2021 בכאן 11. הוא התגייס במחזור הראשון של “תתקדמו” ב-28 ליולי 2021 ושנה לאחר מכן הוא וחבריו לפלוגה חגגו בפארק הירקון. “עבורי זה רגע כל כך משמעותי ואני מרגיש שבשנה הזו הצלחתי להשפיע ברמות מטורפות” הוא כתב בפוסט מרגש בפייסבוק. אביתר אובחן בגיל שלוש וחצי ומאז אימו, מאיה, מספרת שלא הפסיקה לשאול את עצמה אם יהיו לו רישיון נהיגה, זוגיות או צבא. שאלות שמעסיקות לא רק הורים אלא גם אותנו, האוטיסטים, והרבה פעמים המרחק בין התקווה ליכולת להגשים עוברת דרך כל כך הרבה קווים עקומים. “אם הוא יקרא לך אמא אז נהיה מרוצים” אמרה למאיה הרופאה בהתפתחות הילד אבל שנים מאוחר יותר אביתר החזיר תשובה: “אני רוצה להתמודד עם הכל, אני רוצה להרגיש כמו כולם, לא להיות בצד”.

אביתר (בראש השולחן) - מעביר הרצאות למפקדים בצה"ל על התמודדות עם אוכלוסיות ייחודיות
אביתר (בראש השולחן) – מעביר הרצאות למפקדים בצה”ל על התמודדות עם אוכלוסיות ייחודיות

אחרי הטירונות אביתר סיים בהצלחה קורס מש”קי הוראה והדרכה (הו”ד) בבה”ד החינוך כשהוא עונד בגאווה את שרוך ההדרכה היוקרתי ודרגת הרב”ט. הוא שובץ ליחידת סיב”ה (סוגיות ייחודיות בחברה הישראלית) במסגרתה הוא מעביר הרצאות למפקדים בצה”ל על התמודדות עם אוכלוסיות ייחודיות ומעיד ש”בתפקיד שלי אני מרגיש הכי משמעותי וחלק ממסגרת שמקבלת אותי כמו שאני ולא מחשיבה אותי כשונה”. עבור רבים אביתר הוא סמל, לא רק שהוא אוטיסט וגאה בכך, הוא גם מדריך שמצליח לרגש לעיתים עד דמעות. הוא מאושר שהוא נמצא בבה”ד החינוך, מוקף חברים ובמפקדים שתומכים ומעצמים אותו ולא שוכח להזכיר את חונכת השילוב המיוחד שתמיד שם בשבילו. כיום הוא חולם על לעסוק בחינוך גם אחרי השחרור ורואה בשירות הצבאי כמי שעוזר לו להתפתח.

“אני רוצה להודות לתכנית ‘תתקדמו’ שבאמת ראתה אותי כחייל, איתרה את היכולת שלי להדרכה, דבר שאני לא ידעתי על עצמי, דחפה אותי להתנסות והגשמה עצמית, נתנה לי את האפשרות לבטל את הפטור ולעשות שירות מלא, להוכיח כי אנחנו יכולים להיות כמו כל חייל בצה״ל״, מספר אביתר, ״יותר מכולם תודתי לאודי הלר, אוטיסט אחד שחלם בגדול והצליח להפוך סיסמאות למציאות, ראה, סימן מטרה ועוזר לכולנו לכבוש פסגות”.

מאתגר את עצמו יום יום, ומוכיח לצבא שהשמיים הם הגבול

גלעד סיים תיכון במגמת הנדסת תוכנה בהצטיינות יתרה, אבל הצבא לא רצה אותו בהתחלה. כמו חבריו, הוא קיבל בכיתה י’ פטור אוטומטי, ובמשך תקופה ארוכה  אימו נאלצה להילחם גם כאשר קיבלו תשובה שלילית, עד שהועלה הפרופיל והוא התגייס במסגרת המחזור השני של “תתקדמו”. את המילה “אוטיזם” שמע פעם ראשונה בכיתה ה’ אבל סירב לראות את עצמו ככזה ושאף להיות שווה בין שווים בחברה רגילה. הטירונות ביחד עם צעירים כמותו על הרצף חוללה בו שינוי ביחס להכרה באבחון שלו, והקלה עליו מאוד, במיוחד החברים שרכש, איתם הוא חולק הרבה מן המשותף. “כהורה שמגדל ילד אוטיסט, תמיד מגונן, מלמד, מרחף מעל, מנהל טיפול, ובעיקר דואג עברתי בעצמי תהליך של שחרור. תהליך בו הבנתי שגם אני לא תמיד יודעת מה הכי טוב לבן שלי, למדתי לשחרר את החרדה שלי. במקרה שלנו הניתוק מהבית שחרר את אלעד והצמיח לו כנפיים” משתפת אימו, ורד.

גלעד (משמאל) עם חבריו לקורס תכנות
גלעד (משמאל) עם חבריו לקורס תכנות

אותו ילד שאובחן בגיל שנתיים, לא דיבר עד גיל ארבע וחצי, שנזקק לטיפול רגשי ותרופתי לחרדות, הוא כבר שמונה חודשים חייל מן המניין בצבא הגנה לישראל, ובשלוש וחצי החודשים האחרונים בקורס תכנות יוקרתי בתנאי בסיס סגור. במשך התקופה רכש חברים ומצליח לבדו לעבוד בין סידורי לינה שונים – מלון, בית החייל ואכסניה, מתמודד עם שינויים ומתנהל כמעט כמו חייל רגיל עם קצת התאמות. “הוא מאתגר את עצמו יום יום ובינתיים מוכיח לעצמו, לי ולבטח לצבא שהשמיים הם הגבול” מספרת ורד, שלא יכולה להפסיק ולהתפעל מבנה, “אם לפני שנה היו מתארים לי את הבן שלי, לא הייתי מאמינה! קפיצה אדירה ביכולות”.

גלעד, שלרוב נרתע ממסיבות, הרעש וסיטואציות חברתיות מורכבת, לא היסס כאשר חבריו לקורס ארגונו אירוע באחד מהערבים. היה חשוב לו להראות את נוכחותו ולא להיות חריג ולראשונה בחייו ניסה לשתות אלכוהול, “כמו כולם”, וכמובן, השתכר והקיא את נשמתו. הוא חזר הביתה בשעה 2 בלילה בתמיכת שתי חברות טובות שרכש בקורס וסיפר לאימו שנשארה ערה מרוב דאגה, עד כמה הוא מתבייש מול חבריו, אך היא דווקא הייתה ממש מרוצה. “שמחתי על ההתנסות, הנורמלית לכל מתבגר”. יש לה, לורד, משנה מאוד סדורה, “תעשה עד גבול היכולת שלך” היא אומרת לגלעד, ובכל פעם מגלה שהגבול גבוהה יותר. “אני מתחילה להעז ולדמיין אותו חיי חיים בוגרים ועצמאיים, פתאום אני מתחילה להרגיש בעצמי את הביטחון שיהיה טוב, שהוא יהיה מסוגל ויכול”.

גם גלעד וגם ורד יודעים שהחונכת היא העוגן. “עצם הקשר האישי והידיעה שיהיה פתרון, מוריד כל כך הרבה חרדות שהמצוקות לא מגיעות לשיאים. הן נעלמות בשיחה אישית עם החונכת, בשיתוף ובהכלה שלה. הוא לא מרגיש בודד”. לסיום ורד מבקשת לחזק את כל אלו שיש בליבם ספק ועם שלושה סימני קריאה מציינת עד כמה השם “תתקדמו” כל כך הולם את מה שעבר על בנה. “אני בהחלט יכולה לראות את אלעד ממשיך לקריירה צבאית ו/או אזרחית בתחום המחשוב”.

רוצים גם אתם להיות אביתר וגלעד?

אביתר וגלעד אינם גיבורים, הם קוסמים! וכמותם יש עוד אלפי צעירים וצעירות על הרצף האוטיסטי שזכאים ויכולים לחלום ולהגיע רחוק, להיות כמו כל חייל אחר, לצאת לקורסים אמיתיים, לקבל הכשרה מקצועית ולהצליח בשירות צבאי מוקפים באנשים שאכפת להם. כדי שזה יצליח הכנו לכולכם ספר מיוחד, מקיף ביותר, על כל מה שצריכים לדעת, כל המתכונים הסודיים איך הופכים קוסמים לחיילים. כל השאלות, כל התשובות, הניסיון המצטבר והמלצות ממאות הורים בשלושת מחזורי “תתקדמו”. יש לנו הרבה במה להתגאות.

***להורדת הספר

עטיפת הספר ״תתקדמו״. מאת אודי הלר
עטיפת הספר ״תתקדמו״. מאת אודי הלר


סרן אודי הלר הוא יזם “תתקדמו”, התוכנית הלאומית לקידום אוטיסטים בצה”ל, אוטיסט ויזם חברתי. למד לתואר ראשון ושני במדעי המחשב ובעבר הרצה במוסדות אקדמאיים בתחומי הנדסת תוכנה ומערכות. כיום חניך בתוכנית “להבות” של יחידה 8200 המכשירה אנשי צבא להיות יזמים טכנולוגיים בתחומים חברתיים.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות