נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםהקצבה והמשכורת לא מספיקות? כך תחסכו מאות שקלים ויותר

הקצבה והמשכורת לא מספיקות? כך תחסכו מאות שקלים ויותר

ארגון "א.ד.נ.מ." ו"נטו תכנון פיננסי" פתחו קורס להתנהלות פיננסית נכונה, והם משתפים אתכם ב-10 טיפים שיעזרו לכם להפחית את ההוצאות

רן אמיתי (מימין), גיא בנטוב ורוני ויזל - משתתפי הקורס. ולצידם המנחה גליה מורל. צילום - באדיבות א.ד.נ.מ
רן אמיתי (מימין), גיא בנטוב ורוני ויזל – משתתפי הקורס. ולצידם המנחה גליה מורל. צילום – באדיבות א.ד.נ.מ

רן אמיתי (53) – דוקטורנט להיסטוריה ומידען, שגם נמצא על הרצף – משתכר בין 3,500 ל-4,000 שקלים בחודש בלבד. “זה לא רע עם הקצבה מביטוח לאומי”, הוא מספר ל”שווים”, “אבל זה גם לא יותר מדי. מספיק שיש לי הוצאות לא צפויות ונכנסים לבור”.

כדי להתמודד עם הקושי לשמור את הראש מעל המים, אמיתי למד התנהלות כלכלית אישית בקורס של ארגון “א.ד.נ.מ” שנפתח לאחרונה. הארגון מספק מגוון רחב של פתרונות לאנשים עם מוגבלות, ובהם דיור, חינוך, השתלבות בתעסוקה והעשרות.

את הקורס, שרץ בימים אלה כפיילוט ומיועד לאנשים עם מוגבלויות, פתחו אנשי הארגון בשיתוף “נטו תכנון פיננסי”. הקורס כולל שלושה מפגשים בעלות כוללת של 250 שקלים ובו לומדים ניהול כספים, חסכונות ועו”ש.

חסך מאות שקלים בשנה

במהלך הקורס, אמיתי למד על מושגים שונים בעולם הפיננסי, על דרכי החיסכון לטווח קצר ולטווח ארוך ועל התנהלות טובה יותר בחשבון הבנק הפרטי שלו, שעזרה לו לחסוך בהוצאות.

“עד לפני פחות מחודש הייתי משלם סתם 100 שקלים בחודש לחברת הסלולר. מחיר גבוה מאוד שלא ידעתי שאפשר להפחית אותו, כי לא הייתי מודע לכך שהמחירים ירדו”, הוא מספר, “הלכתי והורדתי את המחיר ל-30 שקלים – חיסכון של מאות שקלים בשנה”.

אמיתי מספר גם שבעקבות הקורס הוא התחיל בתהליך מסובך של איחוד חשבונות, ולמד איך לשים כסף בחסכון בצד לימים קשים יותר. “ברגע ששמעתי על הקורס הזה, נרשמתי ואני לא מצטער”, הוא אומר.

נערכים למחזור הבא

“המטרה העיקרית שלנו היא למצוא עבודה לאנשים עם מוגבלות בשוק החופשי וללוות אותם ולוודא שהם מצליחים ומתאקלמים”, אומר מידן סולומון, מקדם תעסוקה ב”א.ד.נ.מ.”. מעבר לכך, הוא מספר, יש תוכניות העשרה רבות בנושאים מגוונים, וכך עלה הרעיון לקדם קורס תכנון פיננסי לאנשים עם מוגבלות.

“משתתפי הקורס יודעים לטפל בכסף שלהם גם בצורה הבסיסית שלהם, ולהשתמש בו נכון ולדאוג לעצמם, אומרת יהלומית הרנס, מנהלת התעסוקה הנתמכת בארגון, “חלקם פנו גם להוריהם וביקשו מהם לשתף אותם יותר בהחלטות הכספיות עבורם”.

המחזור הבא יפתח בספטמבר. אנשים עם מוגבלויות שונות מוזמנים להירשם לקורס, אך בשלב הזה חשוב שתהיה להם עצמאות כלשהי עם ארנק, או כרטיסי אשראי ושהם מתנהלים קצת עם כסף ביום יום. בהמשך, כך מקווים בארגון, ייפתחו קורסים לאנשים בתפקוד נמוך יותר.

10 טיפים להתנהלות כספית נכונה

גליה מורל – כלכלנית, מאמנת ומדריכה לחינוך פיננסי, שהנחתה את הקורס – משתפת את הטיפים הבאים:

  1. דברו על כסף ותלמדו. תבינו את השפה של הכסף והבנק, תתנהלו נכון כלכלית ועצמאית עם תקציב, תחסכו לעתיד ותגשימו חלומות.
  2. כתבו את החלומות והמטרות שלכם. מה אתם רוצים להשיג בשנה הקרובה ובחמש השנים הקרובות? לטוס לחו”ל? לקנות מחשב חדש? להצטייד בסמארטפון חדש? שתפו בחלומות שלכם חברים, הורים, מדריכים ותחשבו כמה אתם צריכים לחסוך כל חודש.
  3. חסכו כסף למטרה מוגדרת. קבעו יעד שמלהיב אתכם, ותפקידו עבורו 10% מההכנסה בחודש (לפי מה שמתאפשר). אפשר גם דרך הוראת קבע לתוכנית חיסכון או קופת גמל להשקעה. חשוב ביותר, ככל שתפקידו יותר ובגיל צעיר, כך תגדילו את החסכון שלכם לאורך זמן.
  4. התנהלו לפי תקציב שבועי וחודשי. רשמו כל יום את ההוצאות שלכם במשך חודש בפנקס קטן שצמוד אליכם או בתוכנת אקסל, לפי סעיפים, וכך תדעו על מה אתם מבזבזים יותר מדי כסף ובמה עליכם לצמצם. למשל בגדים, גאדג’טים, מסעדות, בילויים ועוד. את הסכום שתקצצו, תפקידו לחסכון לעתיד.
  5. קבעו בתקציב סכום לבילויים הנאות ופינוקים. אל תחרגו ממנו. כך גם תיהנו מהחיים וגם לא תתפתו לבזבז יותר מדי. קנו כרטיסים מוזלים על ידי שימוש בקופונים, ותבלו בחיק הטבע, בים, בפארקים ובהופעות חינמיות שמארגנות העיריות.
  6. אל תתפתו לקנות דברים שלא באמת צריך, רק כי הם במבצע. כדאי לקנות במבצעים ובזול במחירי סוף עונה ביגוד, הנעלה וכדומה. בדקו מחירים והשוו בכל קנייה, עשו סקר שוק בחנויות שונות ובאתרים להשוואת מחירים כמו “זאפ”.
  7. שלמו יותר במזומן, ופחות בכרטיסי אשראי. שמרו על המסגרת שקיבלתם בכרטיס אשראי ותכננו את ההוצאות שלכם, כך שלא יהיו מעבר להכנסות ושיישאר כסף לחסכון שלכם.
  8. אל תחלקו לתשלומים הוצאות שוטפות. זה יגרום לכם לחוב. שלמו בתשלומים רק בקניות גדולות כמו מחשב, ארון, סמארטפון ועוד. שימו לב שקניות בתשלומים כוללים ריבית שמעלה את המחיר.
  9. עקבו אחרי חשבון הבנק שלכם באתר. תבדקו מה היתרה שלכם, לפחות פעם בשבוע. האם אתם במינוס או פלוס? כמה הלוואות/חסכונות יש לכם? כמה ריבית ועמלות אתם משלמים? תתמקחו עם הבנקאי על זה. הנפיקו דו”ח שנתי (“ת.ז. בנקאית”) ל-2021, שיציג כמה הכנסות, הוצאות ועמלות היו לכם.
  10. בדקו כמה כסף יש לכם בקרן פנסיה וקרן ההשתלמות (למי שיש). חסכו כסף בקופת גמל להשקעה ופוליסות חסכון פיננסיות דרך סוכן ביטוח. זה כסף שייתן לכם בטחון לעתיד ובזמני משבר כלכלי או אישי.
יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות