נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזם69% מההורים לתלמידים על הרצף: "אין לנו אמון במערכת החינוך"

69% מההורים לתלמידים על הרצף: “אין לנו אמון במערכת החינוך”

כך עולה מסקר חדש של אלו"ט. לעומת זאת, ל-71% יש דעה חיובית על המסגרת החינוכית של ילדיהם. 70%: הדרך לשיפור – העלאת שכר הצוותים

צילום הדמיה: ביגסטוק

ל-69% מההורים לילדים על הרצף האוטיסטי הלומדים במערכת החינוך יש דעה שלילית וחוסר אמון במערכת – כך עולה מסקר שערכה עמותת אלו”ט – האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, במהלך חודש אוגוסט, לקראת פתיחת שנת הלימודים.

בסקר, שבוצע על ידי מכון “תמורות”, השתתפו 881 הורים מרחבי הארץ עם ילדים בגילאים שונים מכל סוגי שירותי החינוך המיוחד: כיתות וגני תקשורת, בתי ספר לחינוך מיוחד, שילוב יחידני בכיתות ושילוב יחידני בגנים רגילים.

מהסקר עולים נתונים מדאיגים נוספים. כך למשל, כ-69% מההורים הצהירו כי אינם מממשים כלל את סל השילוב של ילדיהם או מממשים אותו באופן חלקי בלבד. כ-31% מדווחים על מימוש הסל באופן מלא. סל שילוב והכלה הוא תקצוב שעות מוסדי הניתן לתלמידים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים במסגרות החינוך הרגילות על מנת לממש את השילוב. כ-80% מההורים לילדים משולבים הביעו דעה שלילית על השילוב היחידני ועל סל השילוב.

בין הסיבות שצוינו על ידי ההורים לחוסר המימוש של הסל או למימוש חלקי: מחסור בצוותים חינוכיים, במטפלים פרא רפואיים ובסייעות שילוב, וכן תנאים פיזיים לא מתאימים של בית הספר וחוסר היכרות של הצוותים עם המגבלות. מיעוט ההורים הצהיר שאינו יודע מה זה סל שילוב או את פרטי הזכאות המלאים.

לקראת פתיחת השנה השיבו 50% מההורים כי הם חוששים מהיעדר מענים חינוכיים וטיפוליים במסגרות במהלך שנת תשפ”ג. מתוכם, 15% הביעו חשש מקיצור יום הלימודים במהלך שנת הלימודים, 13% מקיצור יום הלימודים בחופשות, 8% מתשתיות פיזיות לקויות ו-14% ציינו סיבה אחרת. כאמור, כ-69% מההורים מדווחים על דעה שלילית וחוסר אמון במערכת החינוך, אך לעומת זאת – וזו נקודת אור משמעותית – ל-71% מהם יש דעה חיובית על המסגרת בה משובצים ילדם או ילדתם.

נקודה מטרידה נוספת: כ-15% מהנסקרים מדווחים כי לא קיבלו שיבוץ למסגרת החינוכית עבור ילדים עד לתאריך 14.8.22 – שבועיים בלבד לפני מועד פתיחת שנת הלימודים. 22% קיבלו את התשובות במהלך חודש יולי ו-12% באוגוסט.

בנוגע לשאלה מה לדעתכם ימשוך כוח אדם איכותי לחינוך המיוחד, התשובה הייתה ברורה. כ-70% מההורים חושבים כי תגמול (שכר) הוא הדרך לעשות את זה, בעיקר לסייעות אך גם לגננות ומורים. 10% השיבו שהאמצעי הוא הכשרות ייעודיות מקצועיות ו-8% העצמת תדמית המקצוע.

“ציון נכשל למערכת החינוך”. עו”ד מיכאל זץ, אלו”ט

“תוצאות הסקר הן ציון נכשל למערכת החינוך”, אומר עו”ד מיכאל זץ, מנהל האגף לקידום זכויות וקשרי ממשל באלו”ט. “שנים שאנחנו מתריעים על מערכת ושירותים שלא מותאמים ומיטביים ומביאים בפועל להסללה של תלמידים למסגרות החינוך המיוחד המופרדות. לצערנו, תוצאות הסקר הן ביטוי עמוק לאכזבה מכישלון הרפורמה בחינוך המיוחד, כפי שחווים אותה עשרות אלפי תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים והוריהם.

“אין דבר נורא מלשלוח כל בוקר ילד לידיה של מערכת שאתה לא מאמין בה. לצד זה, אנו שמחים שההורים מוקירים ומעריכים את עבודת הצוותים החינוכיים במסגרות בהן משובצים ילדיהם. מצד שני, הון אנושי, איכותי ככל שיהיה, אינו מהווה תחליף למדיניות נדרשת, מענים חינוכיים רחבים ומערכת שתראה את טובת הילד לטווח הקצר והארוך”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות