ל-69% מההורים לילדים על הרצף האוטיסטי הלומדים במערכת החינוך יש דעה שלילית וחוסר אמון במערכת – כך עולה מסקר שערכה עמותת אלו”ט – האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, במהלך חודש אוגוסט, לקראת פתיחת שנת הלימודים.
בסקר, שבוצע על ידי מכון “תמורות”, השתתפו 881 הורים מרחבי הארץ עם ילדים בגילאים שונים מכל סוגי שירותי החינוך המיוחד: כיתות וגני תקשורת, בתי ספר לחינוך מיוחד, שילוב יחידני בכיתות ושילוב יחידני בגנים רגילים.
מהסקר עולים נתונים מדאיגים נוספים. כך למשל, כ-69% מההורים הצהירו כי אינם מממשים כלל את סל השילוב של ילדיהם או מממשים אותו באופן חלקי בלבד. כ-31% מדווחים על מימוש הסל באופן מלא. סל שילוב והכלה הוא תקצוב שעות מוסדי הניתן לתלמידים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים במסגרות החינוך הרגילות על מנת לממש את השילוב. כ-80% מההורים לילדים משולבים הביעו דעה שלילית על השילוב היחידני ועל סל השילוב.
בין הסיבות שצוינו על ידי ההורים לחוסר המימוש של הסל או למימוש חלקי: מחסור בצוותים חינוכיים, במטפלים פרא רפואיים ובסייעות שילוב, וכן תנאים פיזיים לא מתאימים של בית הספר וחוסר היכרות של הצוותים עם המגבלות. מיעוט ההורים הצהיר שאינו יודע מה זה סל שילוב או את פרטי הזכאות המלאים.
לקראת פתיחת השנה השיבו 50% מההורים כי הם חוששים מהיעדר מענים חינוכיים וטיפוליים במסגרות במהלך שנת תשפ”ג. מתוכם, 15% הביעו חשש מקיצור יום הלימודים במהלך שנת הלימודים, 13% מקיצור יום הלימודים בחופשות, 8% מתשתיות פיזיות לקויות ו-14% ציינו סיבה אחרת. כאמור, כ-69% מההורים מדווחים על דעה שלילית וחוסר אמון במערכת החינוך, אך לעומת זאת – וזו נקודת אור משמעותית – ל-71% מהם יש דעה חיובית על המסגרת בה משובצים ילדם או ילדתם.
נקודה מטרידה נוספת: כ-15% מהנסקרים מדווחים כי לא קיבלו שיבוץ למסגרת החינוכית עבור ילדים עד לתאריך 14.8.22 – שבועיים בלבד לפני מועד פתיחת שנת הלימודים. 22% קיבלו את התשובות במהלך חודש יולי ו-12% באוגוסט.
בנוגע לשאלה מה לדעתכם ימשוך כוח אדם איכותי לחינוך המיוחד, התשובה הייתה ברורה. כ-70% מההורים חושבים כי תגמול (שכר) הוא הדרך לעשות את זה, בעיקר לסייעות אך גם לגננות ומורים. 10% השיבו שהאמצעי הוא הכשרות ייעודיות מקצועיות ו-8% העצמת תדמית המקצוע.
“תוצאות הסקר הן ציון נכשל למערכת החינוך”, אומר עו”ד מיכאל זץ, מנהל האגף לקידום זכויות וקשרי ממשל באלו”ט. “שנים שאנחנו מתריעים על מערכת ושירותים שלא מותאמים ומיטביים ומביאים בפועל להסללה של תלמידים למסגרות החינוך המיוחד המופרדות. לצערנו, תוצאות הסקר הן ביטוי עמוק לאכזבה מכישלון הרפורמה בחינוך המיוחד, כפי שחווים אותה עשרות אלפי תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים והוריהם.
“אין דבר נורא מלשלוח כל בוקר ילד לידיה של מערכת שאתה לא מאמין בה. לצד זה, אנו שמחים שההורים מוקירים ומעריכים את עבודת הצוותים החינוכיים במסגרות בהן משובצים ילדיהם. מצד שני, הון אנושי, איכותי ככל שיהיה, אינו מהווה תחליף למדיניות נדרשת, מענים חינוכיים רחבים ומערכת שתראה את טובת הילד לטווח הקצר והארוך”.