נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?
הסתדרות 480-100

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיחדשותמערכת במשבר: כ-1,500 ילדי חינוך מיוחד לא פתחו את שנת הלימודים

מערכת במשבר: כ-1,500 ילדי חינוך מיוחד לא פתחו את שנת הלימודים

ליאה גודקוב (12) וריתאל עומרי (7) לא שובצו למסגרת מתאימה ולכן נשארו הבוקר בבית. המשפחות חוששות שהעבודה הקשה שעשו תרד לטמיון

ליאה (משמאל) וריתיאל. צילום - באדיבות המשפחות
ליאה (משמאל) וריתאל. צילום – באדיבות המשפחות

משפחות רבות של ילדי חינוך מיוחד לא היו שותפות הבוקר לתחושת השמחה עם פתיחת שנת הלימודים תשפ”ג. לפי ההערכות, כ-1,500 ילדים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד לא הגיעו היום לגנים ולבתי הספר ונותרו בבית עקב בעיות שיבוצים, מחסור בכוח אדם במערכת ועוד. על אף ההסכם שנחתם אתמול בין הסתדרות המורים לאוצר ואיפשר את פתיחת השנה – יש תלמידים שפשוט לא מקבלים מענה הולם ממשרד החינוך או מהרשויות המקומיות.

אחת מאותם ילדים היא ליאה גודקוב בת ה-12 מאשקלון, שעולה לכיתה ז’ ומאובחנת עם עיכוב התפתחותי, שפתי ורגשי. אמה, נסטיה, סיפרה היום לאתר “שווים” שליאה צריכה ללמוד בבית ספר לחינוך מיוחד, אבל במשרד החינוך מסרבים לכך ושיבצו אותה כתלמידת שילוב.

נופלת בין הכיסאות

“מאז כיתה ד’ היא לא מקבלת שום עזרה מבית הספר. אני לא מוכנה שהיא תיפול בין הכיסאות גם השנה”, אמרה לנו האם. לדבריה, המסמכים שהביאה לוועדת הזכאות והאפיון של משרד החינוך הוכיחו שחור על גבי לבן כי בתה בת ה-12 חייבת להיות במסגרת חינוך מיוחד.

“שכלית היא לא ילדה בת 12, אלא בת 8 או 9. היא רוצה לרצות אנשים והיא יכולה לשקר. היא נותנת מידע לאנשים שהיא לא מכירה”, מצטטת נסטיה מפרוטוקול הוועדה שדנה בעניינה. “היא סיפרה לי יום אחד שמישהו נישק אותה על הלחי. שאלתי אותה למה נתת לו לעשות את זה? היא אמרה לי כי הוא ביקש. היא אובר-חברתית, בעיקר עם אנשים זרים, וזה יכול להיות מסוכן מאוד”.

האם סיפרה כי גם בנה מיכאל בן ה-13 לומד בחינוך מיוחד, וזאת בשל מורכבויות רגשיות. “אף אחד לא חושב על טובת הילדה בקביעת ההחלטה, ואני לא אתן לזה יד. הבת שלי תלמד בבית ספר לחינוך מיוחד באשדוד. הילדה שלי חייבת להיות בהשגחה 24/7, משרד החינוך חייב להבין את זה”.

מיכאל (מימין) ליאה ונסטיה - צילום באדיבות המשפחה
מיכאל (מימין), ליאה והאם נסטיה – צילום באדיבות המשפחה

עם זאת, המוגבלויות השונות של ליאה לא הפריעו לה להגשים את חלומה ולהפוך לדוגמנית מקצועית כבר בגיל 5. אמה מספרת כי הצילומים מעלים לה את רמת הביטחון העצמי: “המוגבלות פחות מורגשת על סט הצילומים, כי הרבה אנשים אוהבים את התמימות שיש בה. היא מצטלמת כילדה ולא כבוגרת, ואם יש ילדים יותר קטנים ממנה, היא ישר תתחבר אליהם”.

שלוש שנים של עבודה קשה ירדו לטמיון

ליאה לא לבד. גם ריתאל עומרי בת ה-7, המאובחנת עם תסמונת דאון ומוגבלות שכלית, סובלת מבעיית שיבוץ. ריתאל הייתה אמורה לעלות היום לכיתה א’, אבל לא אושר לה תקן לשילוב פעמיים בשבוע בגן רגיל, ולכן אמה החליטה להשאיר אותה בבית עד שהדברים יסודרו.

היא גרה בכפר סנדלה בצפון הארץ, תחת המועצה האזורית גלבוע. במשך שלוש שנים הייתה משובצת יומיים בגן שילוב ובשאר הימים בגן חינוך מיוחד. לקראת עלייתה לכיתה א’, במשרד החינוך ובמועצה האזורית גלבוע הוחלט כי היא לא זכאית לשעות שילוב ותיאלץ ללמוד רק בבית ספר לחינוך מיוחד.

“במשך שלוש שנים אני עובדת על זה שיהיו לריתאל חברים”, הסבירה אמה אימאן לאתר “שווים”. “אחרי שנלחמתי עבור ילדתי, ואחרי שנה כל כך מוצלחת בגן בו היא הצליחה לבנות חברויות, במועצה האזורית גלבוע ובמשרד החינוך החליטו שריתאל לא תשולב, ממש רגע לפני פתיחת שנת הלימודים”.

ריתאל עומרי. צילום - באדיבות המשפחה
ריתאל עומרי. צילום – באדיבות המשפחה

האם חוששת כי “העבודה הקשה שעשיתי יחד עם המחנכות תלך לנו לאיבוד. ריתאל לא תהיה עם החברות שהיא יצרה איתן קשר ושוב תישאר לבד. מחליטים על הגורל של הילדה שלי, ואני לא אשב מהצד ולא אעשה כלום. אני לא מוותרת על הזכויות של הילדה שלי ואני מסוגלת להילחם מול כל העולם. ריתאל תישאר איתי בבית עד שהכל יסתדר עבורה”. 

מקרים נוספים טרם טופלו

המקרים של ריתאל וליאה מתווספים למקרים נוספים רבים של תלמידים שנותרו היום בבית, מה שמצביע על בעיה חמורה במערכת החינוך המיוחד. רק אתמול דווח ב”שווים” כי בעיריית נתניה נערכה הגרלה בין ארבעה הורים איזה ילד “יזכה” במקום האחרון שנותר בכיתת תקשורת בבית ספר יסודי בעיר לשנה הקרובה.

ממשרד החינוך ומהמועצה האזורית גלבוע לא התקבלו תגובות לידיעה.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות