נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםהכירו את החבר המיוחד של תומס הקטר

הכירו את החבר המיוחד של תומס הקטר

הפרקים החדשים של סדרת הילדים המפורסמת יציגו דמות אוטיסטית ראשונה בדיבובו של ילד עם אוטיזם. צעד נוסף לייצוג הולם של דמויות מגוונות על המסך?

אליוט גרסיה מדבב את הדמות החדשה. צילום – Mattel
אליוט גרסיה מדבב את הדמות החדשה. צילום – Mattel

בחודש הקרוב ישודרו פרקים חדשים של סדרת הילדים המפורסמת “תומס הקטר”, בהם ידובב אליוט גרסיה בן ה-9 מבריטניה, שחקן עם אוטיזם, את ברונו, מכונית הבלם. הרעיון מאחורי הדמות שאותה ידובב גרסיה הוא להציג קשת רחבה של התנהגויות הקשורות באוטיזם, לראשונה בסדרה.

דמותו של ברונו מציגה התנהגויות שונות כשהוא המום, מודאג או נרגש, על ידי נשיפה או על ידי סימון בפנס, ולפעמים הוא מרכיב מגני אוזניים כשיש רעש חזק.

ענקית הצעצועים האמריקאית “מאטל”, המחזיקה בין היתר גם בזיכיון של בובות ברבי, צעצועי “פישר פרייס” ו”פולי פוקט”, רכשה את מותג “תומס הקטר” בשנת 2011. “מאטל” אחראית בין היתר למהפך הוויזואלי שעברו בובות הברבי בשנים האחרונות, שמוצגת כעת במגוון מידות, צבעים ומצבים פיזיים שונים. ענקית הצעצועים משתדלת גם לגיוון את יתר מותגיה, בהם גם “תומס הקטר”. דוגמה לכך ניתן לראות בהצגת רכבות נשיות ומגוונות יותר מבחינה אתנית, כמו “ניה” מקניה, “אשימה” מהודו ו”יונג באו” הסינית.

ענקית הצעצועים עובדת עם ארגונים שונים כמו Autistic Self Advocacy Network וה-National Autistic Society שעזרו ללהק את גרסיה לתפקיד ברונו, על מנת להציג את הדמות לצופים בצורה אותנטית ככל האפשר. “דמותו של ברונו משקפת את התכונות וההעדפות של חלק מהאוטיסטים, ועם זאת דמות מונפשת אחת לעולם לא תוכל להקיף את שלל חווית החיים האמיתית של כל אדם עם אוטיזם, כי כל אחד הוא שונה”, מסרו בעלי החברה.

“יבטיחו ייצוג מדויק”

“מטרת שיתוף הפעולה עם הארגונים השונים היא לפתוח דלת עבור קהלים שונים, כדי שכל אחד יוכל למצוא את עצמו או את האחר. יצרנו בקפידה את דמותו של ברונו, על מנת להבטיח ייצוג מדויק של אוטיזם”, נמסר עוד מהחברה. דמותו של ברונו אמורה להופיע בסדרת היוטיוב, באלבום מוזיקה, בפודקאסט Thomas & Friends Storytime כמו גם במגוון של סחורה נלווית שתושק מאוחר יותר השנה.

“ישנם 700,000 מבוגרים וילדים אוטיסטים ברחבי אנגליה, והכללת דמות בתוכנית פופולרית יכולה להיות רגע מדהים בקרב אנשים עם אוטיזם”, אומר טום פורסר מארגון הצדקה National Autistic Society. “עם 160,000 ילדים אוטיסטים בגיל בית ספר בבריטניה, ישנה חשיבות רבה לדמויות אוטיסטיות על המסכים שלנו, כי גם הם רוצים לראות את הסיפורים שלהם מסופרים. ישנה גם חשיבות רבה לכך שילדים לא אוטיסטים יקבלו תובנות והבנה לגבי איך זה להיות אוטיסט, וכמה חשובה קבלה והבנה עבור אותם ילדים”.

גם סדרות טלוויזיה פופולריות אחרות לילדים נקטו בצעדים דומים בשנים האחרונות כדי לשפר את ייצוגי האנשים עם מוגבלויות על המסך. בשנת 2020, תוכנית הלהיט “מפרץ ההרפתקאות” הציגה גור עם מוגבלות בשם רקס, שמופיע בסדרה באופן ספורדי, אך נוכחותו גם אם היא קטנה, תורמת לשינוי גדול בתפיסה.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות