נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםלפיד על בימת האו"ם: "יש לי ילדה, שמה יעלי והיא אוטיסטית"

לפיד על בימת האו”ם: “יש לי ילדה, שמה יעלי והיא אוטיסטית”

על הבמה המרכזית בעולם ריגש ראש הממשלה את הצופים בסיפורו האישי

ראש הממשלה במהלך נאומו בעצרת הכללית. צילום מהטלוויזיה

ראש הממשלה, יאיר לפיד, ריגש אתמול אלפי הורים לילדים עם מוגבלות כשסיפר לראשונה על במת העצרת הכללית של האו”ם בניו יורק על בתו יעלי, שנמצאת על הספקטרום האוטיסטי.

“יש לי ילדה עם צרכים מיוחדים, שמה יעלי והיא אוטיסטית. היא לא מדברת”, שיתף לפיד את הקהל מהבמה המרכזית בעולם, בנאום ששודר לעשרות מדינות. “במאי שנה שעברה הייתי צריך להעיר אותה בשלוש בבוקר ולרוץ איתה למקלט כי טילים התפוצצו מעל הבית שלי. כל האנשים שמטיפים לנו על חשיבות השלום, מוזמנים לנסות לרוץ למקלט בשלוש בבוקר עם ילדה שלא מדברת. להסביר לה, בלי מילים, למה רוצים להרוג אותה”.

לפיד לא נוהג לדבר הרבה על בתו בת ה-26, שמתגוררת בקהילה בבית מיוחד לבוגרים עם מוגבלות בתל אביב, אותו הקימו הוריה ביחד עם הורים נוספים לאנשים עם מוגבלות.

ואולם לפני מספר חודשים הזכיר אותה לאחר שהכנסת אישרה את חוק זכויות הרווחה לאנשים עם מוגבלויות. “החוק הזה הוא לא חוק רגיל עבורי”, אמר אז. “אני אבא של יעלי. לכל מי שאומר ‘אתה נאבק על החוק הזה בגלל הבת שלך’ – התשובה היא כן. בהחלט. לגמרי”.

לפיד הוסיף כי “לא הייתי מגיע לחיים ציבוריים בלעדיה. אתה צריך משהו מבפנים שמניע אותך. מתוך הקושי, לפעמים מתוך הכאב והתסכול, צומחת הידיעה שזה התפקיד שלנו – לשנות את המציאות.

כששואלים אותי מה ההחלטה הכי חשובה שעשיתי בפוליטיקה, אני עונה תמיד – לתת תרופות חינם לניצולי שואה, בשביל אבא. היום אני מוסיף גם את החוק הזה, בשביל יעלי”.

לפיד עם בתו יעלי. התגייסה למיזם “גדולים במדים” (צילום מהפייסבוק של לפיד)

לפני כמה שנים התגייסו יעלי וחבריה לפרויקט של “גדולים במדים” ופעם בשבוע הם היו הולכים ואורזים מסיכות אב”כ בפיקוד העורף ברמלה. “לראות אותה עם מדים היה מרגש מאוד”, סיפרה אימה, ליהיא לפיד, בראיון לקשת 12. “בסקר שערכה בזמנו חברת המתנ”סים, 90% מההורים אמרו שהם לא רוצים שהילד שלהם יהיה בחוג עם ילד עם צרכים מיוחדים. יש אנשים שלא רוצים שיבנו הוסטל ליד הבית שלהם, לא רוצים שיגורו לידם אנשים עם מוגבלויות. זו מציאות שצריך לשנות”.

בחודש יוני האחרון סיפרנו בדף הפייסבוק של “שווים” על תערוכה מיוחדת שבה השתתפה יעלי. התערוכה, שהתקיימה ב”מרכז דניאל לחתירה” בתל אביב, נערכה בשיתוף “מקום להבעה”, מרכז בהרצליה שמלמד ילדים ובוגרים עם מוגבלות “הבעה באמצעות הקלדה”. יעלי וחבריה למרכז החתירה יצרו ביחד קולאז’ בהשראת הציור האיקוני “הצעקה” של מונק וקולאז’ נוסף של גור שטיינברג, בהשראת הים.

הציור של יעלי וחבריה בהשראת “הצעקה” של מונק. צילום באדיבות “המרכז להבעה”
מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות