נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחינוך מיוחדהאזינו: ראש העיר מאשימה הורים בחינוך המיוחד בנצלנות

האזינו: ראש העיר מאשימה הורים בחינוך המיוחד בנצלנות

מרים פיירברג: "פעם הורים היו מתחמקים מהטייטל של חינוך מיוחד לילדים. היום נותנים להם הטבות בביטוח לאומי, הסעות ועזרה. אז למה לוותר על זה?"

ראשת העיר נתניה מרים פיירברג. צילום מסך מרשת 13

אם זה לא היה מוקלט, קשה היה להאמין שראשת עיר בישראל מדברת ככה. “פעם הורים היו מתחמקים מהטייטל של חינוך מיוחד לילדים שלהם”, אמרה היום ראשת העיר נתניה מרים פיירברג בראיון לנחמה דואק ויוסי הדר בתוכנית “זמן תשעים” ברדיו FM90. “היום נותנים להם הטבות בביטוח לאומי, הם מקבלים הסעות, סייעת, עזרה ויותר שעות. אז למה לא? למה לוותר על כל ההטבות האלה?”

מצבו של החינוך המיוחד קשה מאוד. יודע את זה כל הורה לילד עם צרכים מיוחדים, ויודע את זה כל איש צוות חינוך במערכת. למרות ההבטחות להורים  ש”אחרי החגים יהיה בסדר”, בשטח המצב רחוק מלהיות משביע רצון. נכון להיום יש עדיין מאות הורים שילדיהם לא נמצאים במסגרות החינוך בטענות שונות – בעיות שיבוץ, אי התאמה, הסעות, חוסר מקום ועוד. המחסור במטפלים פרא רפואיים גדול, וכתוצאה מכך ילדים לא זוכים לטיפולים במסגרות החינוך שלהם הם זכאים על פי חוק. גם במשלבות יש חוסר אדיר. בקיצור, מערכת במשבר.

גם המצב של החינוך המיוחד בנתניה, כמו בכל הארץ, לא טוב. לאחרונה דיווחנו כאן ב”שווים” כי יום בלבד לפני פתיחת שנת הלימודים נערכה באגף החינוך של עיריית נתניה הגרלה מי מבין ארבעה תלמידים שמתגוררים בעיר יזכה במקום האחרון שנותר בכיתת חינוך מיוחד באחד מבתי הספר. ההורים נותרו עם תחושה קשה ביותר אחרי האירוע המוזר. אגב, אחת מהילדות “המוגרלות” עדיין לא התחילה את שנת הלימודים (עוד מעט תחילת נובמבר), כי העירייה לא הגיעה עם אמא שלה להסכמה לגבי השיבוץ.

מי אשם במצב הזה? יש הרבה תשובות והרבה דעות, אבל לפחות מבחינת ראשת עיריית נתניה יש תשובה אחת ברורה – ההורים אשמים. הנה קטע מהראיון המלא:

הראיון של ראשת העיר נתניה ל-90FM

נחמה דואק: יש כעס של ההורים על נושא הסייעות והגננות וכל עניין החינוך המיוחד, הכל מקרטע ולא יושב במקום

פיירברג: “זה לא בדיוק מקרטע. אם עד עכשיו היו לנו בעיר בערך 3,600 ילדים של חינוך מיוחד, השנה בבת אחת, בגלל הגדרות שונות, ובגלל שהורים יכולים להחליט, נוספו 1,400 תלמידים. אז עם כל הכבוד, אין אפילו רכבים לקחת (את התלמידים – א.ח.)”.  

דואק: אולי זה עודף אבחון, אני חושבת שזה עודף אבחון

פיירברג: “פעם הורים היו מתחמקים מהטייטל של חינוך מיוחד לילדים. היום נותנים להם הטבות בביטוח לאומי, הם מקבלים הסעות, סייעת, עזרה ויותר שעות. למה לא?… אז פתאום אנחנו מגיעים למצבים של 20% ו-25% תלמידים בחינוך המיוחד. זה כבר באמת משהו…

דואק: אני חושבת שזה עודף אבחון

נדרשת חשיבה מאוד רצינית איך מתמודדים עם זה, הם גם לומדים בכיתות רגילות. אבל למה לוותר על כל ההטבות האלה (מתכוונת להורים – א.ח.)… בצדק מבחינת ההורים… את יודעת שבמדינה אמרו נותנים לך תיקח, מרביצים לך תברח. אם מאפשרים להם (ההורים – א.ח.) – אז למה שלא ייקחו?”

דואק: את צודקת, צריכים לעשות רוויזיה

פיירברג: “קיימת מצוקה של כוח אדם מאז הקורונה. יש מצוקה של סייעות ועובדים ובכלל של היעדר כוח אדם. אנחנו יכולים לשלוט על מה שאנחנו יכולים, אבל לא יכולים לייצר סייעות. אולי פעם יהיו רובוטים, כרגע אין”.

תגובת ראש עיריית נתניה: “הדברים הוצאו מהקשרם. ההתייחסות הייתה רק לקריטריונים החדשים. הכניסו תלמידים רבים שבעבר לא הוגדרו כחינוך מיוחד למסגרת הזו, וקפיצה כזו של תלמידים שלומדים בכיתות רגילות לחלוטין יצרה קושי בכל הקשור להיעדר רכבים להסעה ונאלצנו לחפש פתרונות יצירתיים”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות