נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהחידושים הטכנולוגיים לאנשים על הספקטרום

החידושים הטכנולוגיים לאנשים על הספקטרום

לקראת ה"האקאוטיזם" 2023: הכירו את זוכי העבר במיזם החדשנות המיוחד לאנשים על הרצף. יש לכם רעיון משלכם? ההרשמה בעיצומה

יהונתן צדקה, הזוכה בתחרות ה”האקאוטיזם” לשנת 2022. צילום: אלונה אביסדריס-שילו

לא כל יום שומעים על יוזמה שכזו: אירוע ה”האקאוטיזם” הוא אירוע שכולו יוזמה וחדשנות לאנשים על הרצף. הוא מתקיים מזה שלוש שנים, וכבר פתח את ההרשמה (כאן) לתחרות הרביעית שצפויה להתרחש בשנת 2023. באירוע החדשנות המיוחד שותפים יזמיות ויזמים שהם בעצמם הורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי, אנשי מקצוע מתחומי החדשנות, הטכנולוגיה והעסקים ומתנדבים שונים.

על הפרק בתחרות של השנה הבאה: חידושים טכנולוגיים נוספים שצפויים להקל על חייהם של אנשים על הרצף האוטיסטי. לפני שזה קורה, צללנו אל העבר, ושוחחנו עם אלו שכבר זכו בתחרות החדשנות המיוחדת הזו. הנה הסבר קצר על ההמצאות החשובות שלהם.

הזוכה לשנת 2019: EmotiPlay, בהובלת נוגה מאיר-גורן

EmotiPlay הוא אמצעי טיפולי לעבודה על זיהוי והבנה של רגשות. הפלטפורמה חושפת את המטופל על הרצף האוטיסטי בפני מצבי לחץ, ובכך מסייעת לו לפתח ולקבל כלים ודרכי התמודדות. התוכנה עוזרת ללמד ילדים כיצד לזהות, לנתח ולהבין רגשות בצורה הוליסטית, באמצעות תוכנית למידה מובנית ושיטתית המתבססת על מחקר מקיף שנעשה על ידי מרכזים מובילים כגון אוניברסיטת קיימברידג’ בריטניה, מכון קרולינסקה בשבדיה ואוניברסיטת בר-אילן בישראל. מערכת EmotiPlay מוכרת ומאושרת על ידי האגודה לאוטיזם של אמריקה, ה-NDIS של אוסטרליה וארגוני בריאות אחרים ברחבי העולם.

“המוצר מלמד ילדים על הרצף האוטיסטי לזהות ולהבין רגשות, החל מגיל גן. זוהי תוכנית דיגיטלית שמלווה את הילדים דרך סרטוני אנימציה, חידונים ופעילויות נחמדות שדרכן הם לומדים לזהות רגשות. התקדמנו רבות עם המוצר, וכיום יש לנו שיתופי פעולה עם מפיצים גדולים בארה”ב שדרכם אנחנו מפיצים את התוכנית בצפון אמריקה, באוסטרליה, בקנדה, יש התחלה עם סין וממש השבוע הייתה לנו מכירה ראשונה שזה היה מאוד מרגש”, מספרת מאיר-גורן.

התוכנית כוללת גרסה בעברית ומהווה חלק ממערכת גפן. כמו כן, נעשה עליה מחקר של המעבדה לחקר האוטיזם בבר אילן. “השאיפה שבעתיד המערכת תיכנס למערכת החינוך”, אומרת מאיר-גורן. “ה’האקאוטיזם’ חיבר אותנו לחיבורים מעניינים עם אנשים טובים ומוכשרים, עם מנטורים שליוו ועזרו לנו בעצות טובות שקידמו אותנו מאוד. המפגש עם הקהילה והפירגון ההדדי נתנו לנו תחושה של ביחד, של קהילה. זה מאוד מרים ונותן מוטיבציה, כי ההאקאוטיזם מספק משהו מאוד נעים ואפקטיבי עבור היזמים. החברה שם מדהימים ומקור להשראה, ואם אתבקש אשמח להיות מנטורית עבור אחרים”. 

הזוכה לשנת 2020: AutiSleep (כיום Yalmo) בהובלת רומן קרסיק

AutiSleep היא מערכת לשיפור איכות השינה לילדים על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד נמוך, באמצעות אלגוריתם חכם המספק תובנות על בסיס מדדים אובייקטיביים (דופק, נשימה, תנועה ושינה) שנשלחים לענן ומעובדים יחד עם דיווחים יומיים של הורי הילד ומטפליו. המערכת, מבוססת בינה מלאכותית, מזהה ולומדת את הגורמים המשמעותיים ביותר המפריעים לאיכות השינה של הילד וממליצה על שינויים בשגרת הילד שישפרו אותה, תוך שמירה על פרטיות הנתונים. עם הזמן המערכת התפתחה והפכה לאפליקציית Yalmo – מערכת ייחודית לניהול ומעקב אחרי שגרה של ילדים על הרצף בכלל ובתפקוד נמוך בפרט. 

“האפליקציה נבנתה בעקבות האתגרים שאני חווה עם הבן שלי שלא מדבר בכלל”, מספר קרסיק, אביו של אייל בן ה-8, אוטיסט בתפקוד נמוך. “כשהוא מגיע הביתה אני מנסה להבין מה עובר עליו – האם אכל, האם ישן, איך הוא התנהג ועוד. המיזם נולד בעקבות הרצון והצורך שלי לעקוב אחרי שגרת היום שלו. בעזרת המערכת, קיימת ראייה הוליסטית של כל סדר היום שלו, וזאת באמצעות תקשורת דיגיטלית מדידה שנשמרת וניתנת למעקב. האפליקציה מחברת בין כל המערך הטיפולי שלו שכולל אותי, את הצוות החינוכי, את המטפלים והרופאים, ובעזרתה כל המידע עובר בין ההורים לבין הצוות המטפל. יש הרבה דברים משפיעים על התנהגות הילד החל משינה, תזונה, פעילו גופנית ועוד, ובעזרת המערכת כל המערך הטיפולי יכול ליישר קו”. 

רומן קרסיק ובנו אייל. צילום עצמי

“זוהי מערכת שבעזרת הנתונים הופכים את המידע הרלוונטי מותאמים לצרכים של הילד”, הוא מוסיף. השאיפה לעתיד, שהמערכת תיתן פיתרון גם בצד החינוכי וגם בצד הרפואי והמידע ילך עם הילד לאורך השנים תוך ניתוח הנתונים שיהיה מונגש לאנשי המקצוע. לאחר שקיבלנו אישור ממשרד החינוך, אני מתחילים בימים אלה פיילוט עם מספר מקומות, ולאחר שנגייס מספיק כסף בכוונתנו להרחיב את הפיילוט. המערכת מתאימה לסוגים רבים של מוגבלויות והשאיפה היא להגיע לכלל מערכת החינוך וגם לחו”ל”.

“לגדל ילד עם צרכים מיוחדים זה אתגר גדול ולא פשוט. התחרות עזרה לי לקחת את הכאב שלי ולהפוך אותו לפעולה – להביא איזשהו פיתרון. ה’האקאוטיזם’ נתן למעשה את הדחיפה ואת האפשרות ליצור אינטראקציה עם אנשים מהתחום ולהבין שמה שאתה עושה יכול להשפיע גם על אחרים. זה נותן הרבה ביטחון להמשיך הלאה. כרגע המיזם מחפש משקיעים ואנשי מקצוע שיכולים לסייע בצד העסקי והכנסת המוצר לשוק היעד”, אומר קרסיק.

האפליקציה זמינה בחנות האפליקציות. לפרטים נוספים בנוגע לתרומות ולשיתופי פעולה מקצועיים, ניתן לפנות אל רומן קרסיק בדוא”ל [email protected]

הזוכה לשנת 2022: Ladaat, בהובלת היזם יונתן צדקה

מיזם Ladaat היא מערכת לזיהוי אוטיזם (ASD) בשלב מוקדם. האבחון נעשה באמצעות ערכת EEG (בדיקת כלי מוח) שמתחברת לטאבלט, אוספת מדדים פיזיולוגיים בבדיקה נגישה וקצרה, ושולחת את המדדים לענן שם הם מעובדים. המערכת נותנת אינדיקציה ותובנות לרופא, כדי שאפשר יהיה לדווח במקרים של זיהוי סממנים לאוטיזם בגיל מוקדם ככל האפשר, כי איבחון מוקדם הוא קריטי בגילאים אלה. המערכת כולל טאבלט וערכת (EEG) קלה להתקנה ושימוש ללא צורך בתשתית מוקדמת. ב”לדעת” שמו לעצמם כמטרה להקים פלטפורמה שתאפשר לספקי שירותי בריאות ברחבי העולם לאבחן ASD ב-18 החודשים הראשונים לחיי הילד או הילדה – בצורה מהירה ובטוחה, וללא צורך במומחיות מיוחדת לתפעל את הערכה.

“בהמשך ועם מספיק נתונים נוכל להגיע לרמת דיוק מספיק גבוהה כדי לספק אבחנה העומדת בפני עצמה”, אומר צדקה. “ההשתתפות בהאקתון הייתה זרז גדול למיזם. מרעיון עם ולידציה של כמה קלינאים למערכת שמעניינת הרבה גופים ומתקדמת לקראת ניסויים קליניים. ההיכרות עם אנשים נהדרים, גישה ליזמים ואנשי תעשייה מנוסים והפידבקים מקהילת ההאקאוטיזם עזרו לנו לפתח ולשייף את התוכנית העסקית ואת הדרך שבה ישתמשו במוצר. היום אנחנו מתקדמים בפיתוח המוצר ובבניית פרדיגמת המבחן עם מומחים לקראת הניסוי הראשון בעוד מספר חודשים”.

הסיפור האישי מאחורי המיזם

מייסד ה”האקאוטיזם”, רימון טובין, הוא אביו של יובל בן 21, על הרצף האוטיסטי. במשך 26 שנה ועד לאחרונה, שימש טובין כסמנכ”ל טכנולוגיה וחדשנות בחברת הייטק והיה לאחד ממייסדי האקתון פורום מיכל סלה למניעת אלימות ורצח נשים במשפחה. טובין החליט לעזוב את עולם ההייטק ולהתמקד ביצירת עתיד טוב יותר לבנו יובל. בהמשך הצטרפו אליו אנשי ונשות מקצוע בתחומים שונים, הורים לילדים אוטיסטים הפועלים לשינוי ופעילים חברתיים המקדישים את זמנם לשיפור החברה הישראלית ומתנדבים, וביחד הם פועלים למימוש חזונם והעלאת המודעות וקבלת שונה אל תוך המרחב הציבורי.

יש לכם רעיון פורץ דרך בכל הנוגע לטיפול, מעקב ושיפור איכות החיים של ילדים ומשפחות על הרצף האוטיסטי? מוזמנים להירשם ל”האקאוטיזם 2023″ בקישור הבא: https://www.hackautism.org/

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות