נושאים קשורים

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
הסתדרות 480-100

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותכך סייע הרב דרוקמן ז"ל לזוגות עם מוגבלות להינשא (כולל בתו)

כך סייע הרב דרוקמן ז”ל לזוגות עם מוגבלות להינשא (כולל בתו)

כשהבת שולמית, עם תסמונת דאון, ביקשה להינשא לבחיר לבה, פנה הרב דרוקמן לעמותת עלי שיח, ומשם נולד פרויקט "אופק". הרב פרקל: "הוא היה מורה דרכנו"

הרב דרוקמן ז”ל בחופת בתו שולמית עם בן זוגה ראובן. צילום מתוך סרטון של עלי שיח

מותו של אחד ממנהיגיה הבולטים של הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן ז”ל, גרר תגובות רבות במערכת הציבורית והפוליטית, אך לא רק. בנוסף להיותו מנהיג רוחני לאלפי אנשים חובשי כיפה סרוגה, דרוקמן היה גם אב לשולמית, אישה עם תסמונת דאון. עמותת “עלי שיח”, שהביאה אותה להינשא לבחיר ליבה ראובן, גם הוא אדם עם תסמונת דאון, הייתה אחת היוזמות החשובות בהן השתתף הרב המנוח, שהלך לעולמו אמש (ראשון) בגיל 90 כתוצאה ממחלת הקורונה.

לפני כעשור הרב דרוקמן ורעייתו פנו לעמותת “עלי שיח”, שהוקמה על מנת לתת מענה לאנשים עם מוגבלויות במערכי הדיור, התעסוקה והנופש המותאמים למגזר החרדי, בבקשה לעזרה בנישואיהם של שולמית בתם וראובן בן עזרא. הזוג דרוקמן הבין כי כדי שבתם תחיה באושר עם בן זוגה, הם צריכים עזרה ובעיקר מעטפת חמה. עד פנייתם של הזוג דרוקמן אף אחד לא חשב שאנשים עם מוגבלות במגזר יוכלו להינשא ולגור יחד בקהילה. הרב פנה לרב חיים פרקל ואמר לו: “בלי ‘עלי שיח’ אני לא יכול לחשוב על נישואים עבורה (עבור שולמית)”.

פרקל, יו”ר העמותה, הקים אותה לפני 30 שנה עבור בתו, רבקי, שאובחנה עם אוטיזם. העמותה הוקמה על מנת להתמודד עם האתגרים הרבים שכרוכים בגידול ילדים עם מוגבלות. פרקל בחן את פנייתה של משפחת דרוקמן, התייעץ עם גדולי הדור וקיבל את הסכמתם להשיא את שולמית ובן זוגה. בשעת החופה, כשנשמע קולו הנרגש של החתן ראובן אומר את המשפט “הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל”, לא נותרה עין יבשה באולם.

כך גם היה אמש, כשנודע דבר מותו של הרב דרוקמן לרב פרקל, שספד לו: “ברוך דיין האמת, ניטל כלי חמדה מישראל. עמותת ‘עלי שיח’ אבלה יחד עם משפחתו וכל בית ישראל ואלפי תלמידיו ומוקירי זכרו, על פטירתו של הגאון הרב חיים דרוקמן זצ”ל. אנו שולחים את תנחמינו לבתו שולמית בן עזרא ולכל בני המשפחה”.

מימין לשמאל: הרב חיים פרקל יו"ר עמותת עלי שיח, הרב חיים דרוקמן ז"ל, הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו
מימין לשמאל: הרב חיים פרקל יו”ר עמותת עלי שיח, הרב חיים דרוקמן ז”ל, הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו

“הרב היה חבר בנשיאות הפרויקט”

לאחר חתונתם של שולמית וראובן, החל השינוי הגדול במחשבה כלפי אנשים עם מוגבלות בתחום הזוגיות במגזר הדתי, והוקם מערך “אופק לדיור”, המעניק מעטפת תמיכה לזוגות עם מוגבלויות ברמת תפקוד עצמאית המעוניינים להינשא. התוכנית מספקת ליווי לזוגות החל מהשלבים המוקדמים שלפני החתונה, דרך הדרכה והכוונה לקראת האירוע, הכוללת גם תמיכה רגשית, תפקודית וכלכלית. השירות מלווה את הזוג גם לאחר נישואיהם.

“זכינו שהרב דרוקמן היה מורה דרכנו במיזם מערך ‘אופק’, הפרויקט החשוב להקמת בתים בישראל לזוגות עם מוגבלויות”, סיפר הרב פרקל. “הרב היה חבר בנשיאות הפרויקט החשוב לנישואי אנשים עם מוגבלות של ‘עלי שיח’. מורשתו ועשייתו למען אנשים עם מוגבלות ימשיכו להיות נר לרגלנו, ונמשיך בדרך שהתווה לנו”.

איך תוכנית “אופק” עובדת?

לדברי העמותה, להקמת המערך קדמו שנים של היכרות עם השטח, בחינה מעמיקה של האפשרויות והיכולות של הבוגרים והכוונתם של מורי הוראה. היום הם מלווים מעל עשרים זוגות ברמות תפקוד שונות המשתייכים למגזרים מגוונים כמו הציבור הליטאי, המזרחי, החסידי והדתי לאומי.

זוג שמבקש להינשא מנהל חיים עצמאיים בקהילה, בתמיכת צוות מקצועי המלווה בכל התחומים: בקשר הזוגי, בניהול הבית, בשמירת ההלכה, במעקב אחר תזונה ובריאות ובכל הנוגע להתנהלות היומיומית. בנוסף, בעמותה מספקים ליווי תעסוקתי בהתאמה לכל אחד מבני הזוג.

הבתים המיוחדים של “אופק” פרוסים בערים שונות כמו ירושלים, פתח תקווה, בני ברק, אשדוד ועוד. לכל זוג צרכים ונתונים אינדיבידואליים. “בכל פעם מחדש אנו מלווים את בני הזוג, בהתרגשות ובתפילה עבורם: שיהיו מאושרים ושאנו נהיה עבורם לשליחים נאמנים”, אומרים בעמותה. “אמנם לא תמיד קלה הדרך, אך כשרואים אותם מביטים זה על זה באהבה פשוטה, אנו יודעים שעשינו את הדבר הנכון, כי גם להם מגיע להיות שווים”.

הרב דרוקמן יובא למנוחות היום (שני) בבית העלמין משואות יצחק במועצה אזורית שפיר. יהי זכרו ברוך

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות