נושאים קשורים

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"
הסתדרות 480-100

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותשר הרווחה ברוטציה נחשד בעבר בעבירות טוהר המידות

שר הרווחה ברוטציה נחשד בעבר בעבירות טוהר המידות

ח"כ יואב בן צור מש"ס, שייכנס לתפקיד לאחר השר המיועד יעקב מרגי, ספג ביקורת חריפה ממבקר המדינה לשעבר בדוח מ-2008, עת ניהל עמותה לאנשים עם מוגבלות

ח"כ יואב בן צור (ש"ס). צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח”כ יואב בן צור (ש”ס). צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר הרווחה הנכנס, חה”כ יעקב מרגי ממפלגת ש”ס, יאלץ בחלוף שנתיים להחליף את כיסאו עם חבר כנסת אחר מהמפלגה, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים המורים על רוטציה בתיק הרווחה. את מקומו, במידה ותאריך הממשלה ה-37 ימים, ייקח חבר הכנסת יואב בן צור. עד להחלפה בין מרגי לבן צור, על פי הודעת מפלגת ש”ס, בן צור יכהן בתפקיד שר במשרד הרווחה ויהיה אחראי על הביטוח הלאומי וזרוע התעסוקה במשרד.

מעט מאוד ידוע לציבור הישראלי, ובייחוד לציבור האנשים עם מוגבלות, על התנהלותו של בן צור כיו”ר ומנכ”ל של אחת העמותות החשובות האמונות על עזרה לאנשים עם מוגבלות. דוח מבקר המדינה לשנת 2008 מתח ביקורת חריפה מאוד על חה”כ המיועד לתפקיד שר הרווחה, בעקבות הוצאת משכורות מנופחות מחברות שנועדו לסיוע לאנשים עם מוגבלות וכן על פעילות בניגוד להנחיות המחייבות של טוהר המידות לאיש ציבור העומד בראש עמותה משולבת המתוקצבת חלקית על ידי הממשלה.

כשלים בתפקוד

מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס ז”ל, מצא כשלים רבים בתפקודו של בן צור בזמן שעמד בראש חברת “המשקם”. בין היתר האשים לינדנשטראוס את בן צור בקידום מקורבים ועבירות ניגוד עניינים. לפני פרסום הדוח, בן צור גם נחקר במשטרה לאחר שמבקר המדינה העביר להם את ממצאיו. יודגש, על כל פנים, כי הפרקליטות החליטה לסגור את תיק החקירה נגד בן צור בעילת חוסר ראיות.

חברת “המשקם” היא אחד הגופים המעורבים בהליך השיקום וההשמה של אנשים עם מוגבלות ופועלת כבר כמעט 60 שנה בנושא. עיסוקה העיקרי הוא הקמה והפעלה של מפעלים ושירותים להעסקת עובדים שכושר עבודתם מוגבל. המשקם היא חברה מעורבת כמשמעותה בחוק החברות הממשלתיות. המדינה וההסתדרות הציונית שותפות בבעלות עליה, ומקורות הכנסותיה הם כספי משרד הרווחה והכנסות עצמיות.

בדוח מבקר המדינה נכתב על פעולותיו של השר המיועד כי: “המנכ”ל קיבל שכר והטבות שחרגו במידה ניכרת מהנהוג בסקטור הציבורי ואף מהסכם העבודה האישי שלו”. לפי המבקר, עלות שכרו של בן צור הגיעה לכ-691,000 ש”ח בשנת 2006 (כ-57,600 ש”ח לחודש).

בנוסף, דירקטוריון המשקם אישר למנכ”ל הסכם עבודה חריג – הפרשה כפולה לקופות פנסיה, שמשמעותה הבטחה מראש של פנסיה כפולה ו-200% פיצויים. הסכום העודף שהופרש בעבור בן צור מאז תחילת עבודתו בחברה עד מועד סיום הביקורת היה כ-450,000 ש”ח.

החברה מימנה למנכ”ל תשלומים בגין הטבות שחרגו מהסכם העבודה האישי שלו כמו ביטוח מנהלים ואת עלות ביטוח הבריאות שלו, וגילמה את התשלומים. תשלומים אלה הסתכמו מאז תחילת העסקתו בחברה בכ-500,000 ש”ח. כל התשלומים החריגים למנכ”ל הסתכמו בכ-950,000 שקלים.

עוד נכתב בדוח כי “בהיותו במצב של ניגוד עניינים, רכש בן צור מהחברה מכונית, ואף אפשר לחבריו לרכוש כלי רכב שמכרה. במקביל לעבודתו בחברת המשקם, היה המנכ”ל, בין היתר, ראש המועצה הדתית בירושלים בשנים 2001-2003 ובפועל היה מנכ”ל של עמותת ‘מעיין החינוך התורני’ משנת 2005, וקיבל תמורה עבור עבודתו הנוספת, בניגוד לדיווחיו לדירקטוריון המשקם ולמה שנקבע בהסכם ההעסקה שלו”.

על חשבונם של אנשים עם מוגבלות

המבקר לינדנשטראוס טען בדוח כי ביוזמת המנכ”ל התקשרה חברת “המשקם” עם חבריו ומכריו בהסכמים להספקת טובין. המנכ”ל בזבז את הכספים על שכירת משרדים יקרים ועל רכישת רהיטים ואביזרים מפוארים לו ולהנהלת החברה. בנוסף טען כי “המנכ”ל פעל לקבל לחברה מקורבים שונים, בהם בני אדם שמקורבים לו פוליטית, ללא הליך בחירה שוויוני. הוא דאג לקביעותם בה, ולא אכף עליהם דפוסי משמעת בסיסיים בעוקפו את הסכמי העבודה של החברה”.

עלויות שכרו במועצה הדתית היו 30,000 ש”ח בחודש וכ-540,000 ש”ח לכל התקופה. בן צור לא הסתפק בכך, ולטענת המבקר ביקש וקיבל את אישור הדירקטוריון של המשקם ביוני 2005 לעבוד כיו”ר מעיין החינוך התורני (לאחר תפקידו במשקם מונה לתפקיד המנכ”ל – א.ח) ללא שכר במשך חמישה חודשים, עד נובמבר 2005. בפועל הוא המשיך לעבוד במעיין החינוך התורני עד נובמבר 2006 ללא אישור.

המבקר טען גם כי בכירי החברה, שהיו בדרגה פחותה מבן צור, “פעלו לרווחתם האישית על חשבון עובדים עם מוגבלות”. לינדנשטראוס התייחס בסעיף זה לשלל הטבות השכר שקיבלו המנהלים הבכירים בחברה, והאשים גם את גופי הבקרה של החברה בכשל בפיקוח, ולעיתים אף סיוע להתנהלות הלקויה בחברת המשקם. כמו כן, מתח ביקורת על משרדי הממשלה שהיו אחראיים על תקציב העמותה: “משרד הרווחה והממונה על השכר במשרד האוצר – כשלו בכך שלא פיקחו על השימוש בכספי המדינה הרבים שהועברו מדי שנה לחברת המשקם”.

“ממצאיו החמורים של דוח זה מצביעים על ליקויים חמורים ביותר בהתנהלות חברת המשקם ואף על חשש לפגיעה בטוהר המידות. מעשים אלה בוצעו על חשבונם של הנזקקים שלמענם הוקמה המשקם”, כתב לינדנשטראוס בחריפות במסקנות הדוח. “הם (הליקויים שנמצאו) מלמדים על כישלון חמור ומתמשך של הנהלת החברה, של הדירקטוריון, של מנכ”ל החברה ובכיריה ושל כלל שומרי הסף – בתוך החברה ומחוצה לה – שתפקידם לדאוג שתופעות מעין אלה לא יתרחשו”.

בעקבות ממצאי הדו”ח המנכ”ל בן צור פרש מתפקידו, ולאחר שח”כ אריאל אטיאס התפטר מהכנסת, בן צור נכנס במקומו כמספר 11 ברשימת ש”ס והפך לח”כ מן המניין. לאחר תפקידו כמנכ”ל חברת המשקם, מונה בן צור באופן רשמי למנכ”ל רשת החינוך של ש”ס, ובשנת 2013 פרסם משרד האוצר דוח חריף שחשף מחדלים בניהול הרשת שכללו הפעלת בתי ספר תחת צו סגירה, העסקת מקורבים ותשלומי שכר פיקטיביים.

מלשכתו של חה”כ יואב בן צור לא התקבלה תגובה, ותתווסף לכתבה ככל שתתקבל.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות