נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםזוכי האקתון האוטיזם: יוצאי 8200 ותלמידי תיכון

זוכי האקתון האוטיזם: יוצאי 8200 ותלמידי תיכון

אירוע הגמר של המיזם שמעודד פיתוח פתרונות טכנולוגיים לאנשים על הרצף התקיים בפעם הרביעית. בין הזוכים: מייסד התוכנית לגיוס אוטיסטים לצה"ל

דן אוריין (מימין), ליהיא לפיד ורימון טובין. צילום - אריק מור
דן אוריין (מימין), ליהיא לפיד ורימון טובין. צילום – אריק מור

מיזם “Dive”, שמסייע לאנשים עם אוטיזם ומוגבלויות נוספות למצוא עבודה, זכה השבוע במקום הראשון באירוע “האקוטיזם 2023”. את המיזם, שמנתח מידע בעזרת בינה מלאכותית, מוביל אודי הלר – הקצין האוטיסט הראשון בצה”ל ומייסד תוכנית “תתקדמו”. הלר זכה עם שותפיו חביב הרשקוביץ – מדען מידע, סגן מ׳ – מומחה לאבטחת מידע, ויובל טל – איש מוצר טכנולוגי ובוגר 8200.

לשנות את המציאות

אירוע הגמר התקיים במכללה למינהל זו השנה הרביעית, והשתתפו בו יזמים שונים מרחבי הארץ, שמבקשים לפתח את המיזם הבא שיסייע לאנשים עם מוגבלויות. בראש עמותת האקוטיזם שיזמה את האירוע, עומד בוגר המכללה למינהל והיזם החברתי רימון טובין. הוא עזב תפקיד בכיר בהייטק לאחר שנות פעילות רבות בעולמות הדאטה, על מנת לשנות את המציאות לבנו המתמודד עם אוטיזם ולרבים אחרים. 

את המיזמים שפטו הסופרת ליהי לפיד (אם לילדה על הרצף); נשיא המכללה, פרופסור יורם רבין; מנכ”ל המכללה, בני אלון; היזם זהר לבקוביץ; מנכ”לית מרכז פרס, אפרת דובדבני; מייסד נגישות ישראל, יובל וגנר ושופטים נוספים.

“קיימים חששות בהעסקת אנשים עם אוטיזם”

תוכנית “תתקדמו” שהפכה את צה״ל למעסיק הגדול בעולם של אנשים עם אוטיזם, נתקלת בקשיים בשילוב מספר רב מאוד של אנשים עם אוטיזם בצה”ל. זאת מכיוון שתחלופת האנשים הגבוהה, בעקבות שחרורם מצה”ל, ונוצר מצב של אובדן ידע. “זיהינו את הבעיה הזאת בזווית מעט שונה גם באזרחות, מכיוון שקיימים חששות בהעסקת אנשים עם אוטיזם ואנשים עם מוגבלויות אחרות”, מסביר טל, “וגם מפני שצריך להשקיע משאבים כלכליים מיוחדים להעסקתם”.

צוות dive. צילום - רינת גרשפלד
צוות dive. צילום – רינת גרשפלד

היזמים מאמינים שבאמצעות ניתוח הידע שביצעו, הם יוכלו להמליץ למעסיקים על דרכי הפעולה האופטימליות בכל סיטואציה עם כל עובד על הרצף, לא משנה היכן הוא ממוקם על הספקטרום. הם יוכלו גם לזהות אתגרים ספציפיים וסימני מצוקה של העובדים. בנוסף, המיזם יסייע למדוד את התקדמותם של העובדים בצירים חברתיים, רגשיים ומקצועיים. “כך נוכל לצמצם את המשאבים הכלכליים הנדרשים להעסקת אנשים על הרצף וגם למזער את החששות של מעסיקים מהעסקתם”, אומר טל.

“החלום שלנו הוא לאפשר למיליוני אוטיסטים ואנשים עם מוגבלויות בעולם להיות מועסקים כעובדים מן המניין, כמו כולם, בארגונים גדולים במשק. אנחנו שואפים להתחיל פיילוט ב׳תתקדמו׳ בחודשים הקרובים ומיד לאחר מכן לעבור לשוק האזרחי”, מסר צוות המיזם.

טיפול בקשיים חברתיים במציאות מדומה            

במקום השני זכה מיזם Cristalix – פלטפורמת טיפול מותאמת אישית במציאות מדומה, המבוססת על טיפול התנהגותי-קוגניטיבי בקשיים חברתיים ונפשיים, בילדים ובמתבגרים. את המיזם מובילים ד”ר חני בורשטיין – פסיכולוגית חינוכית מומחית, שרה כהן – מהנדסת אלקטרוניקה, CEO & CTO וכן מומחית ב-AI המנוסה בניהול והובלה של פרוייקטים מורכבים, ואיל דורן – מנהל פיתוח עסקי.

צוות Cristalix. צילום - אריק מור
צוות Cristalix. צילום – אריק מור

“הרעיון שלי נולד עם ילד מקסים בכיתה ג׳ המאובחן על הספקטרום בתפקוד גבוה, שאחרי המתנה ממושכת הגיע אלי לטיפול פרטני דרך קופת חולים”, מספרת ד”ר בורשטיין, “הוא התקשה לשתף פעולה בטיפול וביקש שנשחק מיינקראפט במהלך הפגישות”. כך עלה לה הרעיון להשתמש בגיימינג ככלי טיפולי שיסייע לקשר הטיפולי. לדבריה, “בהיותי פסיכולוגית שעובדת בעיקר עם ילדים, נכחתי בכאב העז של ההורים שילדיהם על הספקטרום, מתמודדים עם קשיים חברתיים, או עם חרדה, קשיי למידה וקשב ועוד”.

המערכת משלבת סימולציות חברתיות במציאות מדומה ומעבירה מידע שמבוסס על הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי (CBT) באופן שמותאם אישית לצרכי הילד. “המטרה שלנו היא להנגיש התערבויות מקצועיות בממשקים הזמינים בכל בית ובמחיר שווה לכל נפש, לילדים ומתבגרים המתמודדים עם קשיים חברתיים ומצוקות נפשיות”, היא אומרת, “המערכת מבוססת על מודל משולש שכולל את ההורים, איש מקצוע והילד, כאשר ההורים הם חלק אינטגרלי מכיוון שהם סוכני השינוי שמזינים מידע אבחנתי ומקבלים מידע”.

המיזם קיבל כבר מענק ראשוני מרשות החדשנות, ונערכו לו פיילוטים בבתי ספר. הממצאים, לפי היזמים, מראים על שיפור משמעותי בעקבות השימוש במערכת. “כדי להמשיך ולקדם את המיזם, אנחנו זקוקים להמשך השקעה. המטרה שלנו היא לתרגם את המערכת ולהתרחב גם למדינות נוספות”.

חיוזק חיובי עם אמוג’י

במקום השלישי ובפרס חביב הקהל זכה “It’s time to” – מיזם שנועד לעזור לילדים על הספקטרום להתמודד עם השינויים והמעברים שמכניסים אותם למצבי חרדה. מובילים אותו ד”ר דפנה הורניק, מחנכת כיתת נחשון להצטיינות לימודית ויזמות חברתית, ונופר גרוס, רכזת החינוך המיוחד ומחנכת כיתת התקשורת בתיכון שוהם.

צוות Its time to - צילום אריק מור
צוות Its time to – צילום אריק מור

“בשיתוף פעולה שנוצר בתחילת השנה בין כיתת נחשון לכיתת תקשורת, רצינו לתת לתלמידים להרגיש שיש להם יכולת להשפיע על אחרים ללא קשר לציונים, ולתת לכולם להרגיש שייכים”, מספרת ד”ר הורניק, “הצגנו את הרעיון לכיתות וחקרנו ביחד את הקשיים שיכולים להיות לבני נוער על הרצף, ובעקבות סיעור המוחות הם העלו מספר רעיונות. כאמא לילד על הספקטרום, שיתפתי את הקשיים של הבן שלי, בין השאר הקושי לעבור בין משימות. אחד התלמידים העלה את הרעיון של אפליקציה ששולחת אמוג’י של המשימה הבאה”.

האפליקציה מותאמת לצרכים ולגיל של כל ילד, שמקבל חיזוק חיובי על כל פעולה שהושלמה, דבר שמעודד אותו וגורם לתחושת מסוגלות והצלחה. “כשהודיעו לנו שהתקבלנו, לא הבנו את עוצמת החוויה. התלמידים הצליחו להביא את המיזם לרמה גבוהה בכוחות עצמם, עמדו על הבמה כדי לקבל את הפרס, דיברו בפני קהל של מאות אנשים והציגו את הרעיון שלהם. בעקבות הזכייה זכינו למערכת תמיכה מאוד גדולה מ’האקוטיזם’, והקמנו נבחרת יזמות עסקית בבית הספר”, היא אומרת.

קורס ליזמות טכנולוגית עבור אנשים עם מוגבלות

במסגרת האירוע, הכריז מנכ”ל המכללה, בני אלון, על הרחבת שיתוף הפעולה עם עמותת האקוטיזם. לראשונה, יושק במכללה למינהל קורס אקדמי חדשני – ‘חממת סטארט אפ ניישן’ – שיתמקד ביזמות וחדשנות טכנולוגית עבור אנשים עם מוגבלויות. הקורס ייפתח בסמסטר הקרוב לסטודנטיות וסטודנטים מכלל הדיספילינות ויעסוק בפיתוח מוצר מעולמות התוכן שהאו”ם תומך בו (SDG).

במהלך הקורס ייחשפו הסטודנטים לסודות הסטרטאפים הכי מצליחים: קבלת החלטות אסטרטגיות, עבודה בצוותים, חשיבה יצירתית ועיצובית, שרטוט מדויק של מסע לקוח, תכנון אב-טיפוס, בניית תכנית עסקית, הכנה מדוקדקת לפגישה עם משקיעי הון סיכון, קרנות פילנטרופיות ואנג׳לים ועוד.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות