נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםמחקר חדש: שאלון האוטיזם להורים נמצא אמין ומדויק

מחקר חדש: שאלון האוטיזם להורים נמצא אמין ומדויק

מדענים מאוניברסיטה בקליבלנד, ארה"ב, ניסחו שאלון סקר ממוקד שעשוי לעזור להורים רבים להחליט האם לקחת את הילד לאבחון כבר בגילאים המוקדמים

אוטיזם (אילוסטרציה). צילום: BigStock
אוטיזם (אילוסטרציה). צילום: BigStock

האם מעתה יהיה קל יותר להורים להחליט אם לשלוח את ילדיהם לאבחון לאוטיזם כבר בגילאים צעירים יותר? במחקר חדש של אוניברסיטת ג’ון קרול בקליבלנד, ארה”ב, פיתחה קבוצת חוקרים שאלון זמין וחינמי המכיל שאלות מנחות שנועדו לסייע בתהליך אבחון לאוטיזם.

המחקר, שפורסם החודש, מציג שאלון סקר לתסמיני אוטיזם (ASDQ) הכולל 39 שאלות. השאלון זמין כאמור בחינם כדי לסייע בתהליך האבחון. במקור כלל השאלון 33 שאלות, אולם במהלך המחקר הוא התרחב כך שיכלול פריטים נוספים, בהם: רגישות חושית, תחומי עניין תחושתיים ותחומי עניין מוגבלים.

לקריאת המחקר לחצו כאן

למטרת בדיקת האפקטיביות של המחקר, גייסו החוקרים את הוריהם של 1,467 ילדים ומתבגרים בגילאי שנתיים עד 17, כולל 104 עם אוטיזם (ASD). ההורים מילאו את השאלון, ולאחר ניתוח התוצאות המדענים מצאו כי השאלון הראה מדידה אמינה ומדויקת של תסמיני אוטיזם. בנוסף, נמצא כי הוא בעל יעילות סקר טובה גם ביחס למצבים התפתחותיים אחרים. לדברי החוקרים, השאלון נשאר מדויק ועקבי גם בגילאים המוקדמים (שנתיים עד 4), גם אצל בנות וגם בקרב קבוצות אתניות שונות.

כך נראה השאלון החדש:

אבחון מוקדם הוא קריטי

עדויות מצביעות על כך שאבחון מוקדם של אוטיזם הוא קריטי. במחקר משנת 2017 נמצא שהתערבות מוקדמת בטיפול באוטיזם יכולה לשפר משמעותית את איכות החיים של ילדים מאובחנים ובני משפחותיהם. יחד עם זאת, הדרך לאבחון היא לא תמיד דרך קלה וברורה. מסע האבחון מתחיל לרוב בהורה שמבחין בסימפטומים של ילדו ומדווח עליהם לרופא הילדים שלו. לאחר מכן ספק שירותי הבריאות משתמש בכלי אבחון ובמבחנים המורכבים מדוחות תצפית הורים והערכות קליניות. כלים אלו נועדו לסנן ילדים בטווח גילאים מצומצם, או להתמקד רק בתחום סימפטומים אחד, כשחלקם זמינים רק דרך הפניית רופא.

למרות שהנושא עדיין נחקר, החוקרים מציינים ששאלון ה-ASDQ מראה פוטנציאל גדול ככלי מיון. “הוא יכול לשפר מאוד את הפרקטיקה הקלינית ולקדם את המחקר על הפרעת הספקטרום האוטיסטי”, אומר אחד ממחברי המחקר, ד”ר תומאס פרייזר. “על מנת להעריך טוב יותר את הפוטנציאל של השאלון ככלי מיון, העבודה העתידית צריכה לכלול מדגם גדול יותר של ילדים לא מאובחנים בגילאי שנתיים עד 4 שנים, כולל ריבוד לפי רמת דיבור ושפה ולקות אינטלקטואלית”. 

הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD) היא מצב נוירו-התפתחותי המאופיין בפגיעה באינטראקציה חברתית ובתקשורת, ומאופיין בהתנהגויות ובתחומי עניין מוגבלים שחוזרים על עצמם. בשנת 2013 החליף המושג ASD את השמות של הסוגים השונים של האוטיזם ותסמונת אספרגר לכדי הגדרה אחת. בשנת 2018 פירסם ה-CDC (המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן) כי אחד מכל 44 ילדים הוא על הרצף האוטיסטי. בשנת 2008 הסטטיסטיקה הראתה כי רק ילד אחד מתוך 88 מאובחן קלינית עם אוטיזם.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות