נושאים קשורים

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"
הסתדרות 480-100

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםחוקרים הצליחו לנבא אוטיזם בהצלחה כבר בגיל חודש

חוקרים הצליחו לנבא אוטיזם בהצלחה כבר בגיל חודש

זאת, בהסתמך על מידע רפואי שגרתי על עשרות אלפי תינוקות בארה"ב. המחקר פורסם בכתב העת JAMA Network Open

צילום הדמיה: ביגסטוק

תוך חודש בלבד מהלידה ניתן במקרים רבים כבר לאבחן אוטיזם, בהסתמך על מידע רפואי שגרתי על התינוק או התינוקת – כך טוען מחקר חדש בהשתתפות עשרות אלפי ילדים שפורסם בימים האחרונים בכתב העת JAMA Network Open.

לפי החוקרים, כמעט מחצית מהילדים המשתתפים שאובחנו לאחר מכן כאוטיסטים יכלו להיות מזוהים ממידע שנרשם ברשומות הבריאות האלקטרוניות (EHRs) בתוך 30 יום מלידתם. הרשומות יכולות לכלול נתונים על משקל לידה נמוך, פגים, ציוני אפגר נמוכים וסיבוכים סביב הלידה, כמו גם מצבים הקשורים לאוטיזם כגון צהבת ילודים, זיהומים בדרכי הנשימה ובעיות שינה, בכי או האכלה.

“התוצאות של המחקר, שנערך במרכז רפואי אקדמי גדול, מצביעות על כך שחיזוי אוטיזם מבוסס EHR מגיע לרמת דיוק משמעותית מבחינה קלינית כבר 30 יום לאחר הלידה”, אומר מתיו אנגלארד, דוקטור מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת דיוק. “ראינו שניתן לזהות כמעט מחצית (45.5%) מהילדים האוטיסטים לאחר 30 יום תוך שמירה על סגוליות גבוהה (90.0%)”.

החוקרים התבססו על נתוני EHR מכ-45 אלף ילדים שנקלטו לפני גיל חודש במערכת הבריאות של אוניברסיטת דיוק בין השנים 2006 ל-2020. מתוכם כ-18 אלף ילדים חולקו אקראית למערך המבחנים, ובהם 363 ילדים שאובחנו בהמשך עם אוטיזם וכ-3,700 ילדים ששימשו קבוצת ביקורת.

בגיל 30 יום המודל השיג 45.5% הצלחה בניבוי אוטיזם בהמשך החיים, ואילו בגיל שנה התוצאות השתפרו משמעותית לכ-60% ניבוי מוצלחים. גם ביחס לתהליכי האבחון המקובלים לאוטיזם, כפי שהם נערכים כיום, המודל היה תחרותי.

החוקרים מציינים שהכלי המבוסס על EHR סיפק מידע על הסבירות לאוטיזם שהיה משלים לכלי הסינון של ה-Modified Check for Autism in Toddlers (בראשי תיבות M-CHAT), שבהם נעשה שימוש נפוץ בכל העולם. “הממצאים מצביעים על כך ששילוב מידע EHR עם סקרי מטפל מקובלים יכול לשפר את הדיוק של בדיקת אוטיזם מוקדמת ולאפשר למשפחות לקבל גישה לתמיכה התנהגותית בילדים בגיל מוקדם יותר”, אומרים מובילי המחקר ומדגישים: “בניגוד לכלי האבחון הקיימים, כמו M-CHAT, זיהוי אוטיזם מבוסס EHR מתרחש בגיל הרבה יותר מוקדם (≥30 יום) והוא פסיבי לחלוטין, כלומר אינו דורש כל איסוף נתונים מלבד זה שכבר מתרחש במהלך הטיפול השגרתי”.

לסיכום כותב צוות המחקר: “התוצאות מצביעות על כך שיש לשלב ניטור מבוסס EHR עם ה-M-CHAT, סקרים אחרים של מטפלים וכלי מיון נוספים כדי לשפר את הדיוק של בדיקת אוטיזם מוקדמת”.

עוד בנושא:

שאלון האוטיזם שיעזור לכם להחליט האם לקחת את הילד לאבחון

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות