נושאים קשורים

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
הסתדרות 480-100

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד
ראשיאוטיזםילד עם מוגבלות על כס השיפוט: כזה דיון בבימ"ש לא ראיתם

ילד עם מוגבלות על כס השיפוט: כזה דיון בבימ”ש לא ראיתם

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה רון שפירא פסק כי העירייה תאפשר לילדים על הרצף ממועדון השיט לשוב לפעילות ימית: "אני רוצה שכל הילדים יהיו בחוף עוד השבוע"

נשיא ביהמ”ש המחוזי בחיפה רון שפירא יחד עם הילד ליאור רוסין. צילום: דוד חבוב

נתחיל מהבשורה המשמחת: אחרי הפסקה של כעשרה חודשים שנכפתה עליהם מצד עיריית חיפה, עשרות ילדים עם מוגבלות מהעיר יחזרו בסוף השבוע הקרוב לפעילות השיט בחוף השקט שהם כל כך אוהבים (בכפוף לתנאי מזג האוויר). זאת, הודות לפסק דין שנתן לאחרונה נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט ד”ר רון שפירא, בדיון שכל הנראה לא היה כמותו באולם בית משפט בישראל.

באפריל 2022, בעקבות דרישת העירייה, נאלצו הילדים ומועדון “שייט חיפה” לפנות את החוף לטובת הקמת עתידית של מרינה במקום. הורי הילדים, שקיבלו את הבשורה קשה, החלו לפעול מול גורמי העירייה במטרה למנוע את רוע הגזירה. במקביל, יצאו להפגנות ולפעולות מחאה נגד ראשת העיר עינת קליש רותם. לאחר שהבינו לדבריהם ש”אין עם מי לדבר”, החליטו לעתור באוקטובר האחרון לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד ראשת העיר, ממלא מקומה נחשון צוק ובכירים נוספים בבקשה שיורה להשיב את ילדיהם לפעילות הימית.

“עתירה זו עניינה התעמרות והתאכזרות בלתי נתפסת של המשיבים בילדים חסרי ישע, בעלי צרכים מיוחדים על הרצף האוטיסטי, שכל מבוקשם להמשיך פעילות רבת שנים החיונית לשמירה על תפקודם התקין, התפתחותם ובריאותם”, כתבו ההורים בפנייה לבית המשפט, שהוגשה על ידי עו”ד אסף אורן. לטענתם, מי שמונע את הפעילות הם אנשי העירייה, שמסרבים משיקוליהם לחתום על הסכם המשך התקשרות מול משרד החינוך, שהוא הבעלים של הסירות והציוד הימי המיועדים והמותאמים לילדיהם.

רק מאוחר יותר, טוענים ההורים, גילו כי מאחורי התוכנית להפסקת פעילות השייט עמדה מטרה שלא ידעו עליה: לקחת את השטח שבו מתאמנים ושטים הילדים לטובת חלומו של ממלא מקום ראשת העיר – להקים מרינה. “בעיריית חיפה כנראה מעדיפים יאכטות עבור עשירי ישראל על פני הרווחה והחיוכים של הילדים”, אמר אז דוד חבוב, מרכז קבוצת הילדים עם מוגבלות במועדון ומנהל דף הפייסבוק “אוטיזם ופיתוח יכולות בבית הספר של החיים”.

“אלופי החיים” של מועדון “שייט חיפה” בפעילות. צילום: דוד חבוב

“מחזה מדהים ומרגש”

ובחזרה לדיון בבית המשפט: כבר בראשית דבריו אמר השופט שפירא לנוכחים באולם כי ביקש לדחות את הדיון לסוף היום כדי ש”מכאן תצא החלטה ברורה שהילדים חוזרים לים”. “זה לא אישי, אבל אתם לא מעניינים אותי”, אמר שפירא ליועצת המשפטית של העירייה. “מי שמעניין אותי עכשיו זה הילד שיצא מהאולם עם כריזה והילדים שיושבים פה באולם וטירטרתם אותם. הם לא צריכים להיות פה. אני רוצה שכל הילדים יהיו בחוף. היום ומחר יש גשם, בחמישי מזג האוויר נאה, ואני רוצה שהם יהיו בחוף ובסירות. לא תצאו מבית המשפט בלי צו ביניים”.

הגדיל לעשות השופט כאשר קרא לליאור רוסין, הילד הכי צעיר במועדון (8), לשבת לידו לאורך כל הדיון. “הוא שלח את עורכת הדין של העירייה מחוץ לאולם לדבר עם ראשת העיר קליש”, מספר חבוב, שנכח בדיון, לאתר “שווים”. “הוא אמר לה ‘זו הפסיקה שלי’ וביקש שתעביר מסר לראשת העיר ש’קודם תסתכל לילד הזה בעיניים ורק אז תקבל את ההחלטה'”.

בינתיים, מתאר חבוב, “השופט התחיל לדבר עם הילדים ולהסביר להם על בית המשפט ואיך הוא עובד. הוא הראה להם את המצלמות והסביר להם על האנשים שנמצאים באולם. ממש עשה בית ספר חינוכי וערכי לכל הנוכחים, גם לאנשים שרצו לסגור את הפעילות. זה היה מחזה מדהים ומרגש”.

אנסטסיה רוסין, אימו של ליאור, המאובחן עם אוטיזם, התרגשה לראות את בנה על כס השיפוט לצד נשיא בית המשפט. “הבן שלי עוד התלבט כמה שניות אחרי שהשופט קרא לו האם ללכת לשבת איתו או לא”, היא מספרת ל”שווים”. “אני שמחה שהוא עלה לדוכן. ליאור הוא ילד שלא יכול לשבת לרגע. יש לו גם אבחון של בעיית קשב וריכוז, הוא חייב לזוז כל הזמן. פתאום לראות את הבן שלי יושב ולא זז לאורך כל הדיון – זה היה מדהים. הוא הבין את המעמד והתנהג לפי הכללים. התגאיתי בו מאוד.

“עד סוף הדיון הוא נשאר שם בכס השיפוט”, ממשיכה רוסין לספר, “השופט אמר בצחוק לכולם שאם יעשו לו בלגאן – אז יש לו עוזר חדש. אחר כך ליאור שאל אותי אם צילמתי אותו והסברתי לו שזה כבוד גדול לשבת לצד השופט. הוא התרגש מאוד. אני שמחה שכל זה נגמר. עברנו תקופה לא פשוטה, ועכשיו אנחנו יכולים להתעסק במה שעושה לילדים שלנו טוב. זו פעילות מאוד חשובה. ליאור מצא שם חברים והוא נהנה מאוד, וגם אנחנו. אני מאחלת שכולנו נהיה עם תשומת לב ועם לב פתוח כלפי הילדים המיוחדים”.

ההורים והילדים הנרגשים בבית המשפט בחיפה. צילום: דוד חבוב

ההחלטה: עד סוף 2024 הילדים יוכלו לשוט

בתום הדיון פסק שפירא כי עד סוף 2024 הילדים יוכלו להשתמש בשטח ובסירות המיועדות והמותאמות של משרד החינוך. לעת עתה חלום המרינה המיועדת בחיפה נדחה. “נכון להיום הדיון בנושא פינוי מועדון השייט נמצא בבוררות, אבל אין לו קשר אלינו. אנחנו נמשיך לפעול וליהנות מהים”, מסביר חבוב.

“לאחר דין ודברים העמותה התחייבה לחתום ולאשר את האחריות שלה בהתאם להסכם שייחתם בין משרד החינוך לעיריית חיפה”, כתב השופט בפסק הדין. “בנוסף הוסכם כי הביטוחים הקיימים כעת עונים על דרישות הממונה על הביטוחים בעיריית חיפה ובכפוף להשלמת החתימה על ההסכם שיהיה בנוסח זהה להסכם הקיים, שיוארך עד לסוף שנת 2024”.

“אני שמח שהצלחנו במסע הארוך שלנו עבור הצדק ובעד הילדים המיוחדים”, סיכם חבוב. “עברנו מסע התנכלות מצד העירייה, כאשר כל חטאנו הוא שאנחנו פועלים על שטח שהעירייה רוצה. התחברו אלינו אנשים טובים שמימנו את העתירה ועמדו לצידנו ברגעים קשים. אנחנו מקווים כי כבר בשבת נחזור לשוט בים”.

בימים האחרונים יצאה עמותת “שייט חיפה”, המפעילה את מיזם הילדים המיוחדים (“אלופי החיים”), בפרויקט מימון המונים כדי לממן את העשייה הרציפה שלה וגם לדאוג לתשתית ראויה ועצמאית לפעילות. בין היתר מדובר בגיוס לצורך רכישת סירות מפרש שיהיו מיועדות ומותאמות לילדים עם מוגבלויות לטובת הפעילות הימית, ללא כל התערבות של העירייה.  

רוצים לתרום לפעילות של הילדים? הקליקו >>> אלופי החיים- שייט חיפה (giveback.co.il)

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות