נושאים קשורים

עקב המלחמה: מחסור של 500 מיטות במחלקות השיקום

כמות הפצועים במלחמה העלתה דרמטית את הצורך בטיפול שיקומי. מנהלי המרכזים הרפואיים מתריעים בדיון בכנסת: חייבים סיוע משמעותי בתקציב ובכוח אדם

“הגלים היו חזקים היום, אבל אנחנו יותר חזקים”

מאות ילדים עם ובלי מוגבלויות שפונו לאילת משתתפים בפעילות סאפ וגלשנים של עמותת "בית על הים". המטרה: לייצר שגרה ספורטיבית ולהחזיר להם את תחושת השליטה

יובל בת ה-11 חזרה מהשבי על כיסא גלגלים

52 יום אחרי שנחטפו באכזריות על ידי מחבלי חמאס לרצועת עזה, חזרו אמש בנות משפחת אנגל לביתן. גם קרובי משפחתה של נויה דן ז"ל, בת ה-13 על הרצף שנרצחה עם סבתה, חזרו לארץ

תמונת פצועי המלחמה: אלפי אנשים יזדקקו לשיקום פיזי ונפשי

מאות פניות חדשות להכרה כנכי צה"ל הגיעו לאגף השיקום במשרד הביטחון. אזרחים רבים איבדו גפיים והחלו בתהליך שיקום – ועוד מאות נפגעי חרדה ופוסט טראומטיים יזדקקו לטיפול וליווי



המלצר הוא רובוט, המפעיל – איש עם מוגבלות

ברוכים הבאים לקפה "אווטאר" ביפן, בו כל המלצרים הם רובוטים אותם מפעילים מרחוק אנשים עם מוגבלויות. ישראלית שביקרה במקום: "זה היה מקסים, והשירות היה נהדר"
ראשיאוטיזם"הכיתה המגוונת" הוא ספר ילדים עם מסר מיוחד

“הכיתה המגוונת” הוא ספר ילדים עם מסר מיוחד

תלמיד על הרצף נפגש עם חבר על כיסא גלגלים, ילדה ממושקפת נפגשת עם ילד לבקן – כך נפתח ספר ילדים חדש, שהמחברת שלו חרטה על דגלה להילחם בתופעת החרם

איור מתוך "הכיתה המגוונת" של אורית דסטה. עיצוב גרפי: לי מימון
איור מתוך “הכיתה המגוונת” של אורית דסטה. עיצוב גרפי: לי מימון

עידו, ילד ג’ינג’י, יהלי, ילדה עם משקפיים, רפאל, תלמיד על הרצף, מתן, שנעזר בכיסא גלגלים ועוד אחרים הם חלק מהדמויות שמופיעות בספר ילדים חדש ומיוחד בשם “הכיתה המגוונת”. הסופרת, אורית דסטה בת ה-32 ממגדל העמק, היא אשת חינוך ותולעת ספרים בעצמה – שהתנסתה לראשונה בהוצאת כתביה לאור, עם מטרה חשובה ביותר: לקרב בין ילדים, ולקבל אחד את השני על אף השונות.

עלילת הספר מתחילה כשהמורה מקבלת את פניהם של תלמידי כיתה א’ ביומם הראשון בבית הספר, ושמה לב לשונוּת של כל אחד מהילדים. משימתה הראשונה היא ללמד את הילדים לקבל את האחר ואף יותר מזה, לראות את הקסם שבשונוּת, נושא שהיה ועודנו לא קל לתלמידים בבתי ספר רבים ואפילו להוריהם.

בהמשך הספר, המורה מעודדת את כל אחד מהילדים להציג את עצמו בפני חבריו, ולשתף בתחביבים האישיים שלה או שלו. כך, למעשה נפתח צוהר לילדים האחרים להכיר אותה או אותו טוב יותר, ובכך גם ליצור חברויות אמת ביניהם.

כותבת הספר, דסטה, היא בעלת תואר ראשון בחינוך, והיא מתנסה בכתיבה עוד מילדותה. בחודשים האחרונים היא עבדה על הספר, שיצא לאור בהוצאת “ספרי ניב”. הספר הוא למעשה לא רק יצירה אמנותית גרידא, אלא גם כלי לימודי עם רבדים משמעותיים של חינוך לסבלנות ולסובלנות. הילדים, גיבורי הספר, מגיעים למסגרת חדשה ולא מוכרת, עם כל החששות, הפחדים וההתרגשות המלווים למפגש ראשוני במסגרת חדשה.

איור מתוך "הכיתה המגוונת" של אורית דסטה. עיצוב גרפי: לי מימון
איור מתוך “הכיתה המגוונת” של אורית דסטה. עיצוב גרפי: לי מימון

חינוך נגד חרם

דסטה מספרת שהספר נכתב בהשראת אחיינה רפאל, שהוא על הרצף האוטיסטי. “אחותי הגדולה היא אמא לשלושה ילדים, כשהבכור שבהם נמצא על הרצף האוטיסטי. כשראיתי את ההתנהלות המופלאה שלה מול האחיין שלי, ואת ההתנהלות המכילה של האחיינים האחרים שלי מול אחיהם, זה נתן לי השראה לכתוב את הסיפור. גם אני כילדה עברתי חרם בבית הספר, כך שנושא השונות והחשיבות של הכלה וקבלה נמצאים עמוק בדמי”, היא אומרת ל”שווים”.

בפתיחת הספר כתבה דסטה הקדשה מרגשת לבני משפחתה: “לרייצ’ל אחותי, כל כולך אהבה, הכלה וסבלנות, אני מעריצה אותך”. לאחיינה, שנמצא על הרצף, הוסיפה: “לרפאל, בובי שלנו, אתה ההשראה, היופי והאור. ספר זה הוא שלכם. תודה”.

“כמישהי שגדלה בבית שבו חינכו לכבוד וערכים, וכאחת שלמדה חינוך, אני מוצאת את החשיבות הרבה של חינוך מגיל צעיר, כשהאישיות והאופי עדיין בשלב ההתהוות”, היא מוסיפה. “לאור הסיפורים הקשים על חרם במוסדות החינוך שאנחנו שומעים חדשות לבקרים, שמוטלת עלינו משימה להתוות דרך לקבלת השונה כבר מגיל צעיר, לכבוד הדדי ולערכי חברות”, היא אומרת לסיכום.

את הספר ניתן להזמין דרך אתר הוצאת “ספרי ניב”

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות