נושאים קשורים

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"



משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"
ראשיאוטיזםטקס מצווה לילדים עם מוגבלות: טליתות לבנים, תכשיט לבנות

טקס מצווה לילדים עם מוגבלות: טליתות לבנים, תכשיט לבנות

ליה, בת 13 על הרצף, הייתה בין העולים למצווה באירוע המרגש של עמותת "גיבורים קטנים". אמה: "ההשקעה הייתה מטורפת, ליה הייתה מאושרת"

ליה וייצמן חוגגת באירוע. צילום באדיבות “גיבורים קטנים”

כ-100 בנות ובני מצווה עם מוגבלות שכלית ועל הרצף האוטיסטי התאספו ליום אחד מרגש במיוחד לחגוג עלייה לתורה ואת המעבר מילדות לבגרות. אחת מהן היא ליה וייצמן, בת 13 על הספקטרום בתפקוד בינוני, שעלתה עם הוריה לארץ לפני 12 שנה.

“ליה אובחנה בגיל 3 על הספקטרום”, מספרת אמה מורן ל”שווים”. “יש לה קושי לתקשר והיא לא מדברת באופן רציף ושוטף. אבל היא מאוד אוהבת לשיר, לשחות ולהיות בבית ספר ובחברה.

לליה אח גדול בן 20, אריאל, ואמא שלה אומרת שהוא “אוהב אותה עד השמיים. הוא בקשר חם איתה. גם בעלי יוסל תורם המון להתפתחות שלה וגם סבתא שלה. כולנו עובדים יחד למען מטרה אחת – הצלחתה של ליה”.

“הופתענו מההשקעה המטורפת”

כמדי שנה, עמותת “גיבורים קטנים” עורכת טקס עלייה לתורה לתלמידי חינוך מיוחד. הפעם החגיגה התקיימה בבית הכנסת העתיק בגן הלאומי ציפורי בצפון הארץ. “בית הספר ‘צלילים’ שבו ליה לומדת חיבר אותנו לעמותה”, מספרת מורן, “הם שאלו אותנו אם אנחנו רוצים להשתתף בחגיגות הבר/בת מצווה, ונעננו בשמחה. צריך להודות שהופתענו מאוד מהארגון של האירוע ומההשקעה המטורפת. אמרו לנו מראש מה סדר היום ולקראת מה אנחנו הולכים, ושאלו לגבי אלרגיות ודברים נוספים שצריך לדעת על ליה. זה היה הרבה מעבר לציפיות שלנו”.

באירוע ליה ניגנה על כלי נגינה, תקעה בשופר, שרה ורקדה, ולדברי אמה, “הייתה הכי מאושרת בעולם”. לאחר שהיא אובחנה, מורן החליפה מקצוע כדי שתוכל להיות איתה יותר זמן ולעזור עם הטיפולים. “בעבר הייתי גננת והיום אני ספרית כלבים”, היא אומרת, “עבור ליה אני אעשה את הכל, אני אומרת לכל ההורים לילדים עם מוגבלות – ההשקעה מביאה הצלחה. לליה לא חסר דבר. היא הולכת לשישה חוגים ונהנית מכל רגע, ונמשיך להגיע לכל פעילות של העמותה כי היא נהנית וגם אנחנו”.

ליה תוקעת בשופר

גם חיילים השתתפו בחגיגה

את הילדים הרבים שהגיעו לחגיגה קיבל בתרועה רמה צוות מתופפים ותוקעים בשופרות ממתנדבי התנועה, יחד עם חיילים מחיל הים, המשטרה הצבאית ומשמר הגבול. בני המצווה קיבלו טליתות לבנים ותכשיט לבנות. ספר התורה הובא לבמה והילדים הוזמנו לעלות עם הורה מלווה לטקס בר המצווה המרגש.

בסיום האירוע הוזמנו כל המשתתפים לארוחה חגיגית, בשילוב שירה, ריקודים והופעת אמן אורח. “אנשים רקדו – מתנדבים, הורים וילדים”, מתארת מורן, “הייתה שמחה גדולה”. את המתופפים, התרועות בשופרות והתהלוכה הובילו נועם בוסקילה ולהקתו.

בני המצווה עם ספר התורה על הבמה. צילום באדיבות “גיבורים קטנים”

“מאחורי הבר והבת מצווה שאנחנו חוגגים לילדים הנפלאים האלה עומד העיקרון של הכרת ה’אחר’ בחברה וההבנה שאותו ‘אחר’ הוא חלק מאיתנו”, אמר אחרי האירוע נשיא עמותת “גיבורים קטנים”, ד”ר יריב וינצר. “כמו שכל ילד אחר חוגג את בר המצווה שלו בגיל 13 עם חברים ומשפחה, גם לילדים עם מוגבלות ולמשפחותיהם מגיע לחגוג. בימים אלה, כאשר מדברים על הצורך בשותפות ואחדות בעם, אין חשוב מכך. הרעיון שלנו נובע מכך שלצערנו על פי ההלכה והמסורת נמנעת הזדמנות לשוויון לילדים האלה. אבל השוויון הוא בסך הכל טקסי. בסיוע רבנים אנחנו נותנים הזדמנות להורים, לאחים, לסבים וסבתות להרגיש את המסורת היהודית יחד עם הילדים”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות