נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותאחרי הפרסום בשווים: תוכנית תעסוקה שווה לא תקוצץ

אחרי הפרסום בשווים: תוכנית תעסוקה שווה לא תקוצץ

כך הודיע הלילה משרד האוצר. ארגון "נכה לא חצי בן אדם": "גאים ושמחים לבשר שלאחר התערבות הארגון הוחלט באוצר לסגת מהקיצוץ"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ’. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בתחילת השבוע פירסמנו כאן ב”שווים” כי תוכנית “תעסוקה שווה”, המסייעת לאנשים עם מוגבלויות למצוא עבודה בשוק הפתוח, תקוצץ משמעותית – מתקציב של כ-30 מיליון שקלים בשנה ל-10 מיליון שקלים בלבד, לפי החלטת משרדי העבודה והאוצר. הלילה הודיע האוצר כי התוכנית לא תקוצץ ותפעל ב-2023 כסדרה.

“פעילות מרכזי ‘תעסוקה שווה’ תמשיך כסדרה בשנת 2023”, נמסר ממשרד האוצר. “עם היציאה למכרז חדש במהלך שנת 2024 יבקש משרד האוצר הצגה מסודרת של פעילות משרד העבודה במסגרת המרכזים וכן נתונים המוכיחים את אפקטיביות הפעילות. זאת, על מנת לבנות באופן מיטבי את המכרז הבא”.

מארגון “נכה לא חצי בן אדם” נמסר הלילה כי הם גאים ושמחים לבשר שלאחר התערבות הארגון הוחלט באוצר לסגת מהקיצוץ. “אנו מודים לאגף התקציבים במשרד האוצר ולמשרד העבודה על הגמישות והרגישות לטובת ציבור האנשים עם המוגבלות”, אמרו ב”נכה לא חצי בן אדם”. “נמשיך לפעול יחד לשילובם של אנשים עם מוגבלות בשוק התעסוקה”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

ביום ראשון אמר ל”שווים” גורם בכיר המעורב ב”תעסוקה שווה” כי במקרה שהקיצוץ ימומש, מדובר בגזר דין מוות לתוכנית כולה, והיא תיאלץ להיסגר. “עם 10 מיליון שקלים אי אפשר לעשות שום דבר”, טען הבכיר. למחרת, יום שני, במהלך פאנל בכנס נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, שאל עורך “שווים”, עידן מוטולה, את סגנית שר האוצר, ח”כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), איך הקיצוץ מתיישב עם אמירות הממשלה על חשיבות שילוב עובדים עם מוגבלות בשוק העבודה. וולדיגר ענתה שאינה מכירה את ההחלטה הזו, אך הבטיחה לבדוק את הנושא.

ההחלטה על הקיצוץ הגיעה לאחר דיוני התקציב החדש של משרד העבודה, שם התברר כי אנשי המשרד, וגם אנשי האוצר, פועלים על מנת לחתוך את תקציב התוכנית ביותר מ-60%. ב-2022 סייעו ב”תעסוקה שווה” ללמעלה מ-2,700 אנשים עם מוגבלות להיקלט במגוון תפקידים בשוק העבודה. בשנה זו הגיעה התוכנית לשיעור השמה של 48%, כשהממוצע הארצי עומד על 41%.

יו”ר “נכה לא חצי בן אדם” אלכס פרידמן. צילום באדיבות המצולם

הפסד של 5 מיליארד שקל בשנה מאי תעסוקה

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון להיום ישנם בישראל כ-750 אלף אנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה (18 עד 67), כ-400 אלף מתוכם עם מוגבלויות “נרכשות”. כלומר, אנשים שהמגבלה שלהם הגיחה לפתע באמצע החיים, שינתה את מסלול חייהם והשפיעה רבות גם על סביבתם הקרובה.

על פי ההערכות של מבקר המדינה, בכל שנה מדינת ישראל מפסידה כחמישה מיליארד שקלים מאי תעסוקת אנשים עם מוגבלות. “תוכנית ‘תעסוקה שווה’ היא תוכנית הדגל הממשלתית, מייסודו של מינהל אוכלוסיות במשרד העבודה, לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות בישראל”, אמר בתחילת השבוע אלכס פרידמן, יו”ר ומייסד “נכה לא חצי בן אדם”, שהצטרף למאבק נגד קיצוץ התוכנית. “התוכנית פועלת בפריסה ארצית ונועדה לסייע בקידום תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות במדינת ישראל ולעודד מעסיקים להעסיק באופן הוגן ושוויוני אנשים עם מוגבלות, לנצל את הערך הגלום בהם ולערוך התאמות במקומות העבודה כדי לאפשר את הצלחתם”.

פרידמן בתחילת השבוע: “לעצור את הקיצוץ”

לדברי פרידמן, “המשמעות העיקרית של הקיצוץ התקציבי היא סגירת התוכנית. מדובר בפגיעה ישירה בשירות למעסיקים בהעסקת אנשים עם מוגבלות, ובפגיעה באנשים עם מוגבלות ביותר משמונה מוסדות אקדמיים ו-30 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. השירות ניתן לכלל הקשת החברתית בישראל – חרדים, חילונים, חברה ערבית, פריפריה ומרכז כאחד. אנחנו דורשים לעצור את הקיצוץ ואת הפגיעה במקבלי השירות והמעסיקים”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים להקליק כאן ולעגל לטובה לעמותת שווים (רק 4 שקלים בממוצע בחודש) >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות