בבית ספר לחינוך מיוחד “ברקת” בחדרה, בו לומדים נערים ונערות עם אוטיזם, מצאו דרך מיוחדת במינה לעבוד על מיומנויות התקשורת של התלמידים: שיעורי “קונדיטוריה ואפייה תקשורתית”.
במהלך השיעורים האלה מכינים התלמידים מאפים מגוונים וטעימים, ועל הדרך משפרים את מיומנויות התקשורת שלהם. על הפרויקט מופקדת מריטה לוי, היועצת החינוכית של בית הספר, שהיא גם מנתחת התנהגות ובעלת תעודת הסמכה לקונדיטוריה בינלאומית.
השיעורים מתקיימים בחדר הקונדיטוריה בבית הספר, המאובזר בציוד מותאם, והתלמידים לומדים את יסודות האפייה, תוך שילוב של קידום מיומנויות תקשורת וכישורי חיים. השיעורים כוללים קריאת מתכון בדרכים ורבליות ו/או מונגשות באמצעות סמלים, בהתאם לצרכיו של כל תלמיד, מדידה של מרכיבים, שקילה, עבודת צוות, פיתוח עצמאות, סידור המצרכים על שולחן העבודה, הכנת המתכון בשיתוף פעולה תוך עידוד שיח תקשורתי בין התלמידים ובינם לבין המורה, שטיפת כלים ועריכת השולחן. לאחר שהסתיימו המלאכות התלמידים יושבים לאכול יחד את התוצרים הטעימים שהכינו במו ידיהם.
“התלמידים מרגישים בשיעור הזה תחושה של הישג”, מספרים לאתר “שווים” הורים מבית הספר, “והופכים להיות יותר יצירתיים. האפייה היא עוד דרך לבטא את הרגשות שלהם, לשפר את המצב רוח ובעיקר ליהנות. כשיש אירועים בבית הספר, הם מכינים מאפים במיוחד. למשל, יום הורים, יום המשפחה, מסיבות, חגים וסוף שנה. הם מחכים לשיעורים האלה בציפייה גדולה”.
לדברי ההורים, אחד מהיתרונות של השיעור זה שהוא מחייב תקשורת בין כל המשתתפים בהכנת התוצרים. “באופן טבעי נוצרים שיתוף פעולה והדדיות, וזה מאוד משמעותי, בעיקר אצל אנשים עם אוטיזם, שהתקשורת היא הקושי המרכזי שלהם”, הם אומרים. “המטרה היא לעזור להם להיות בוגרים עצמאיים בחברה שמצליחים למצות את השאיפות שלהם בחיים”.
בבית הספר “ברקת” יש תשע כיתות, ולכן בכל שליש משנת הלימודים מלמדת לוי שלוש כיתות שיעורי קונדיטוריה ואפייה תקשורתית, במסגרת שיעורי כישורי חיים שהיא מעבירה כיועצת חינוכית.
המאפים שעושים התלמידים רבים ומגוונים, ובהם עוגות בחושות (שוקולד, תפוחים, תפוזים, סולת ושיש), עוגיות מבצק פריך (ריבה, חמאה, שוקולד צ’יפס, עוגיות מגולגלות ושושנים), עוגות שמרים, פיצות, לחמניות, פאי לסוגיו ועוד.
**************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
**************