נושאים קשורים

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי



כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש
ראשיאוטיזםהאם ילד עם אוטיזם זכאי לפיצוי? השופט שאל את הבוט

האם ילד עם אוטיזם זכאי לפיצוי? השופט שאל את הבוט

פסק הדין בעניינו של צעיר עם צרכים מיוחדים נכתב על ידי השופט, אבל הוא לא עשה את זה לבד: גם ChatGPT השתתף בהחלטה

בית המשפט (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
בית המשפט (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

העולם נחלק לשניים: אלו שמתרגשים מתוכנת הבינה המלאכותית ChatGPT ומצפים להתפתחותה, ואלו שמפחדים ממנה ומהיכולות השנויות במחלוקת שהיא עלולה לפתח. הבוט המתוחכם, מבוסס בינה מלאכותית, יודע לסרוק בחוכמה רבה טקסט ברחבי האינטרנט כדי ליצור תגובות מושכלות לכל דורש. עם זאת, לעיתים הבוט מפברק מידע בצורה יצירתית ומשכנעת, ולכן תמוהה החלטתו של שופט אחד מקולומביה, שלקח את השימוש בתוכנה צעד אחד רחוק מדי.

חואן מנואל פדילה, דיין בבית משפט מקומי במדינה הדרום-אמריקאית, עורר סערה כשהודה שהשתמש בכלי הבינה המלאכותית ChatGPT כשהיה צריך לפסוק האם הביטוח של ילד אוטיסט צריך לכסות את כל עלויות הטיפול הרפואי שלו. הוא השתמש גם בתקדימים מפסיקות קודמות כדי לתמוך בהחלטתו. פדילה, מהעיירה קרטחנה שבאיים הקריביים, הגיע למסקנה כי על הביטוח הרפואי של הילד לשלם את מלוא ההוצאות הרפואיות שלו, שלו כי להוריו חסרים האמצעים הכלכליים לכך.

אמנם פסק הדין עצמו לא עורר מהומה רבה, אך הכללת השיחות של פדילה עם ChatGPT בפסיקה הייתה שנויה יותר במחלוקת. המסמכים המשפטיים מראים שפדילה שאל את ChatGPT את העניין המשפטי המדויק שעל הפרק: “האם קטין אוטיסט פטור מתשלום עמלות עבור הטיפולים שלו?”. תגובת ChatGPT תאמה את ההחלטה הסופית של השופט: “כן, זה נכון. על פי התקנות בקולומביה, קטינים המאובחנים עם אוטיזם פטורים מתשלום אגרות עבור הטיפולים שלהם”.

צעד גאוני או טעות חמורה?

המקרה עורר דיון על השימוש בבינה מלאכותית בחוק, וזכה לביקורת מצד כמה מעמיתיו של פדילה. השופט היצירתי, מצדו, הגן על השימוש בטכנולוגיה, והציע שהיא יכולה להפוך את מערכת המשפט של קולומביה ליעילה הרבה יותר. השופט השתמש גם בתקדים מפסיקות קודמות כדי לתמוך בהחלטתו.

“תוכנת ChatGPT ותוכנות אחרות מסוג זה עשויות להיות שימושיות כדי להקל על ניסוח טקסטים, אך לא במטרה להחליף שופטים”, טוען פדילה. “גם בעת התייעצות עם כלים או עם גורמים חיצוניים, אנחנו לא מפסיקים להיות שופטים עם חשיבה עצמאית. ChatGPT מבצעת שירותים שניתנו בעבר על ידי מזכירה, ועושה זאת בצורה מאורגנת ופשוטה, שיכולה לשפר את זמני התגובה במערכת המשפט”.

אומנם קולומביה אישרה חוק בשנת 2022 המציע שעורכי דין ציבוריים צריכים להשתמש בטכנולוגיות היכן שניתן כדי לייעל את עבודתם, אולם פרופ’ חואן דיוויד גוטיירז מאוניברסיטת רוסריו היה בין אלה שהביעו חוסר אמון באופן פעולתו של השופט בפסק הדין הזה. הוא קרא להכשרה דחופה של “אוריינות דיגיטלית” לשופטים.

“מערכת המשפט צריכה להפיק את המירב מהטכנולוגיה ככלי, תוך הקפדה על אתיקה ולקיחה בחשבון שמי שמנהל את הצדק, הוא בסופו של דבר בן אדם”, אמר אוקטביו טז’ירו, שופט בבית המשפט העליון של קולומביה. “יש לראות בתוכנה הזאת ככלי המשרת את השופט לשיפור כושר השיפוט שלו – ותו לא. עם כל הכבוד ליכולות של התוכנה, שופטים לא צריכים להשתמש ב-ChatGPT בעת פסיקה, מפני שזה לא תחליף לידע, למומחיות ולשיקול דעת של שופט אנושי”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות