נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמשבר שכר הסייעות: מעונות היום השיקומיים בסכנת סגירה

משבר שכר הסייעות: מעונות היום השיקומיים בסכנת סגירה

חשש בקרב הארגונים המפעילים את המוסדות לילדים עם מוגבלות: ללא תוספת של 100 מיליון שקלים - הסייעות יעדיפו לעבוד במשרד החינוך או ברשויות המקומיות

סייעת (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
סייעת (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

למעלה מ-3,000 פעוטות עד גיל 3 עם מוגבלויות ומשפחותיהם עלולים למצוא את עצמם ללא מסגרת כבר בימים הקרובים, כך על פי מנהלי מעונות היום השיקומיים שטוענים כי ללא תקציב נוסף, יאלצו לסגור את המוסדות החינוכיים.

קריאת האזהרה הזאת מגיעה על רקע שיפור שכר סייעות החינוך המיוחד, בהסכם חדש שנחתם בין ההסתדרות, הרשות המקומית והאוצר. בהסכם המדובר הוחרגו סייעות העובדות במעונות היום השיקומיים תחת משרד הרווחה – והן נשארו מחוץ לתמונה.

ההסכם החדש כולל את כל סוגי הסייעות, ביניהן המשלבות, הרפואיות, סייעות גני הילדים והחינוך המיוחד. על פי ההסכם, הסייעות בחינוך המיוחד ייהנו מתוספת בשכר שתוענק על פי ותק צבור, כשכל שנת ותק תעניק תוספת של 50 שקלים למשכורת, וכן תוספות מעל שכר הבסיס עבור לימודים. הרעיון מאחורי ההסכם הוא לשים דגש על פיתוח הפרופסיה המקצועית של תומכות החינוך, וקידום מקצועיותן על ידי השתלמויות והכשרות. עם כל התוספות החדשות בהסכם השכר, סייעות ותיקות ומשכילות יוכלו להשתכר סכום של כ-10,000 שקלים בחודש. כמו כן, סייעות קיימות שעובדות כיום במערכות השונות יקבלו תוספת שכר חודשית על סך כ-2,000 שקלים.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

“פער בלתי ניתן לגישור”

“לפי תקצוב משרד הרווחה, העמותות משלמות כ-5,600 שקלים לחודש לסייעת – לעומת כ-8,000 שקלים פלוס מענקים לפי ההסכם החדש שנחתם. מדובר בפער גדול ובלתי ניתן לגישור”, הסבירה ל”שווים” ציפי נגל אדלשטיין, מנכ”לית עמותת “אותי”, עמותה ישראלית לאוטיזם המפעילה מעונות יום שיקומיים ברחבי הארץ. “הנוכחות של סייעת היא חשובה מאוד במעונות היום הטיפוליים. היא עושה עבודה רבה לפעוטות עם מוגבלות. אין מענה לצרכים של פעוטות עם מוגבלות קשה – אלא במעונות השיקומיים. ברגע שההסכם הזה יוצא לפועל, לא יעלה על הדעת שדווקא הילדים האלה שהכי זקוקים לסיוע ועזרה יישארו בחוץ. כולם צריכים להבין שאי אפשר להפעיל מעון בלי סייעות”.

“כבר עכשיו הסייעות מצביעות ברגליים ומאיימות בעזיבת המעונות”, הדגישה. “הסייעות עושות עבודת קודש, ונמצאות שעות רבות במעון. אי הכללת ההסדר עם סייעות המעונות, והגדלת הסכום לטובת הסייעות – זו גזרה שלא נוכל לעמוד בה”, הוסיפה. מדובר על דרישה לתוספת תקציבית של כ-100 מיליון שקלים לכלל מעונות היום על מנת לפתור את המשבר הקרוב.

בתוך כך, מנהלים של למעלה מ-180 מעונות יום שיקומיים שלחו ביום חמישי האחרון מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמטוריץ’ ושר הרווחה יעקב מרגי, בו התריעו על המצב הקשה בתחום התשלום לסייעות. לדבריהם, הסייעות במעונות היום השיקומיים מעדיפות לעבור לעבודה תחת משרד החינוך או ברשויות המקומיות.

“נזק בלתי הפיך לילדים”

“מבקשים מכם בדחיפות לא להתעלם, ולמנוע את סגירת מעונות היום השיקומיים עקב המחסור החמור בסייעות”, כתבו מנהלי העמותות המנהלות את מעונות היום השיקומיים (“אותי”, “אלו”ט”, “צעד קדימה”, “שלווה”, “עלה”, “אלי”ע”, “איזי שפירא”, “עדי” ועוד). “ללא הגדלת תקציבים משמעותית באופן מידי, לא תישאר ברירה אחרת מלבד סגירת מעונות היום השיקומיים, שתגרום לנזק בלתי הפיך לילדים עם מוגבלות ולמשפחותיהם. אנו מבקשים כי תקצוב מעונות היום השיקומיים ייעשה באופן הגיוני שתואם את ההסכם החדש שנחתם בין ההסתדרות למשרד האוצר”.

במכתב נוסף מטעם מטה המאבק, שיועד הפעם להורים לילדים במעונות, הם התריעו מפני סגירת המעונות בשל המחסור בסייעות שמחמיר בכל רחבי הארץ. “אנחנו מחויבים להרים דגל אדום, לשתף אתכם במצב הנוכחי, כפי שהוא, על מנת שתרחישים שאנחנו צופים אותם מגיעים לפתחנו, יטלטלו כמה שפחות אתכם ואת הילדים. לצערנו, לאחר הערכת מצב שביצענו, אנחנו צופים שכבר בימים הקרובים נרגיש את ההשלכות על מעונות היום השיקומיים. עוד ועוד נשות צוות מעדכנות אותנו ברצונן לעבור לעבוד במסגרות החינוך הפועלת מטעם רשות מקומית או תחת משרד החינוך, ובצדק”.

“הסייעות הן העיניים של נווה”

מיטל סיבר סמדג’ה, אמו של נווה בן ה-3, עיוור הלומד במעון שיקומי, אמרה כי “ההחלטה להשאיר את הסייעות של מעונות היום השיקומיים מחוץ להסכם השכר החדש היא לא הוגנת. אלפי ילדים שמתמודדים עם מגבלה כלשהי יישארו ללא מסגרת שיקומית מתאימה, המעניקה לנו כלים לניהול חיים עצמאיים ורגילים. זאת פגיעה חמורה בנווה שלי – ובעוד אלפי ילדים. כל מי שעוקב אחרי הבן שלי בשלוש השנים האחרונות בטח שם לב איזה מעון מדהים יש לו, ואיך הוא מתפתח בזכותו. הסייעות שלו בגן הן הכל בשבילו. הן מקבלות אותו כל בוקר כשהוא מגיע למעון, משחקות איתו, מסייעות לו לאכול, מחליפות לו, מרגיעות אותו כשהוא עצוב או נסער, משגיחות עליו כשהוא ישן, מתרגלות איתו הכל ומתווכות לו את כל מה שקורה מסביבו. ממש העיניים שלו. עצוב אם סייעות כמו שיש לנווה יעזבו בעקבות המצב”.

מיטל סיבר סמדג'ה, ובנה נווה בן ה-3. צילום: באדיבות המצולמים
נווה בן ה-3 והסייעת שלו, לינוי. צילום: באדיבות המשפחה

טום גביש, אבא של דניאל שמתמודד עם שיתוק מוחין (CP), הנמצא במעון יום שיקומי בחיפה, שיתף בדף הפייסבוק שלו את המצב המורכב שנקלע אליו: “להכניס ילד למעון יום שיקומי זה לא פשוט, זו החלטה מורכבת מהמון היבטים, אבל המעון שאליו הגענו קיבל אותנו, ובעיקר את דניאל, בזרועות פתוחות מלאות רצון לקדם, לתת ולתמוך. אני אסיר תודה לעצמי, שבחרתי לשים אותו שם, ולכל אחת ואחת שנמצאת שם – כי הן באמת לב עצום וכוונות טובות. דניאל הולך למעון בשמחה גדולה ואני בראש שקט כשהוא שם”.

טום גביש, ובנו דניאל, עם שיתוק מוחין. צילום עצמי
טום גביש, ובנו דניאל, עם שיתוק מוחין. צילום עצמי

ממשרד שר הרווחה והביטחון החברתי נמסר בתגובה לדברים: “שר הרווחה יעקב מרגי ביחד עם אנשי המקצוע במשרד הרווחה נמצאים במשא ומתן אינטנסיבי מול משרד האוצר על מנת להביא פתרון לסוגיה בהקדם”.

ממשרד האוצר טרם נמסרה תגובה, והיא תפורסם כשתתקבל.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות